ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

05 Mayıs 2024 Pazar    

EİM-MEDAK MİEM PBK

 VI. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ - BİLDİRİ ÖZETLERİ

BİLDİRİ ÖZETLERİ

12 Ekim 2011 Çarşamba > OTURUM 1A > 13.30-14.30
DAĞ TRENİ HİDROLİK FIRLATMA SİSTEMİ TASARIMI
Ulaş Yaman > ODTÜ
E. İlhan Konukseven > ODTÜ
H. Ulaş Akova > ODTÜ
Suat Demirer > DTSİS
 
  Bu çalışmada, hidrolik fırlatma sistemiyle çalışan bir dağ treninin ("Roller Coaster") hidrolik devre tasarımı yapılmış ve ön ürün üzerinde kısmen test edilmiştir. Geleneksel dağ trenlerinde kullanılan yukarı çıkarma mekanizmalarından farklı olarak bu tasarımda trene ilk enerjisi hidrolik fırlatma mekanizması ile kazandırılmakta ve bu enerji ile rotayı durmaksızın tamamlaması sağlanmaktadır. Tasarlanan hidrolik sistemin en önemli avantajlarından birisi hızlı tepki veriyor olmasıdır. Bu özellikle beraber dağ trenine binen yolcuların daha eğlenceli bir yolculuk yapması sağlanmaktadır. Sistemin diğer bir önemli avantajı ise rotanın tamamlanmasından sonra trenin frenlenmesi sırasında oluşan enerjiyi bir sonraki fırlatmada kullanılmak üzere akümülatörlerde yüksek basınçta depolamasıdır. Böylelikle sistemin enerji verimliliği artırılmıştır.

GEMİ IRGAT SİSTEMLERİ İÇİN HİDROLİK VİNÇ KONTROL BLOK UYGULAMASI
Hasan F. Civan > Bosch Rexroth  
  Günümüzde gemilerin içinde olmadığı bir nakliye şeklini hayal bile etmek imkansızdır. Gemilerdeki teknik sistemler, her şart altında ödün vermeden çalışmak zorundadır. Bunun için seçilen komponentlerin; güvenilir, sağlam, çalışma sürekliliğine sahip olması gerekir. Bu sebeple bütün bu talepleri karşılayabilecek niteliklere sahip kompakt çözümler bulmak marin uygulamalar için büyük önem ve ayrıcalık taşımaktadır. Gemi ırgat sisteminin kontrolü için dizayn edilmiş hidrolik bloklar, bu talepleri karşılayacak şekilde dizayn edilmiştir.



12 Ekim 2011 Çarşamba > OTURUM 2A > 15.00-16.00
BİR PLASTİK ENJEKSİYON MAKİNESİNİN HİDROLİK SİSTEMİNDE DEĞİŞKEN HIZ DENETİMLİ MOTOR KULLANIMININ ENERJİ VERİMİ AÇISINDAN KURAMSAL İNCELENMESİ
Zeliha Kamış Kocabıçak > Uludağ Üni.
Elif Erzan Topçu > Uludağ Üniversitesi
İbrahim Yüksel > Uludağ Üniversitesi
 
  Geleneksel hidrolik sistemlerde pompayı tahrik eden elektrik motorunun yükten bağımsız olarak sürekli döndürülmesi büyük bir enerji kaybına neden olmaktadır. Bu enerji kaybı sistemin ihtiyaç duyduğu kadar enerji sağlanması ile giderilebilir. Sistemdeki enerji sarfiyatı genel olarak kullanılan valf teknolojisine, değişken yer değiştirmeli veya değişken hız denetimli motor tahrikli pompa denetim sistemlerinin kullanılmasına göre farklılıklar gösterebilir. Son senelerde değişken hız denetimli motor tahrikli pompa denetim sistemlerinin hem motor denetim teknolojisindeki gelişmeler hem de enerji verimliliği açısından hidrolik sistemlerde kullanımı yaygınlaşmaya başlamıştır.

Yaptığımız çalışmada bir uygulama örneği olarak sabit debili bir pompa ile çalışan bir plastik enjeksiyon makinesi incelenmiştir. İlk önce belirlediğimiz parçanın üretilmesi için gerekli olan güç-zaman grafiği elde edilmiş ve sistemin verimi hesaplanmıştır. İkinci aşamada sistemin sabit debili pompa yerine değişken hız denetimli motor tahrikli bir pompa sisteminin kullanılması durumu için analiz yapılmış ve iki sistem karşılaştırılmıştır.

PRESLERDE DEĞİŞKEN HIZLI POMPA (VSP) TAHRİK SİSTEMLERİ
Bülent Bostan > Bosch Rexroth  
  Dünyada enerji kaynaklarının gittikçe azalması ve buna bağlı olarak enerji maliyetlerinin artmasından dolayı enerjinin verimli bir şekilde kullanılması daha fazla önemli hale gelmiştir. Buna bağlı olarak da hidrolik sistemlerde enerji verimliliği ve bu amaca uygun sistemlerin geliştirilmesi son yıllarda gittikçe önem kazanmaktadır. Enerji verimliliği açısından ve sağladığı diğer avantajlar bakımından değişken hızlı pompa tahrik ve kontrol sistemleri, maliyetlerinin de düşmesiyle git gide önemli hale gelmeye başlamış ve presler gibi birçok uygulama alanında da kullanılmaya başlanmıştır.



12 Ekim 2011 Çarşamba > OTURUM 1B > 13.30-14.30
AĞIR HİZMET UYGULAMALARINDA KULLANILAN SIZDIRMAZLIK ELEMANLARINDA YENİLİKLER
Ahmet Pınarlı > Kastaş
Sercan Karakoç > Kastaş
 
  Ağır hizmet uygulamalarının başlıca örnekleri madencilik, gemi, iş makineleri ve inşaat, demir-çelik gibi endüstrilerde bulunmaktadır. Bu uygulamaların ortak noktası daha zorlu çalışma koşullarıdır. Bu çalışma koşullarına uygun sızdırmazlık elemanlarının tasarımı ve doğru sızdırmazlık sistemlerinin kurulması bu sistemlerin başarısı için kritik bir öneme sahiptir. Bu bildiride ağır hizmet uygulamalarında başarısı kanıtlanmış ve yenilikçi sızdırmazlık sistem çözümleri derlenmiş ve bu çözümlerin çeşitli çalışma koşullarındaki avantajları test değerleriyle birlikte sunulmuştur.

HİDROLİK SİLİNDİR İLE SÜRÜLEN ASILI YÜKLERİN SALINIM KONTROLÜ
Ali Kılıç > Gaziantep Üniversitesi
Sadettin Kapucu > Gaziantep Üniversitesi
 
  Birçok endüstriyel sektörde ağır yüklerin bir noktadan diğer bir noktaya taşınması büyük bir gereksinimdir. Bu işlem gerçekleştirilirken de yükün istenilen konuma geldiğinde artık salınımın yok edilmesi ya da en aza indirilmesi, işlem zamanın azaltılması ve yükün zarar görmemesi için büyük önem arz etmektedir. Köprülü vinçler, katlanır bomlu teleskopik vinçler ya da bir robot kolu ucuna asılı yüklerin kontrolü için son yıllarda birçok araştırmacı endüstriyel bir gereksinim olmasından dolayı çeşitli çalışmalar yapmış ve çeşitli metotlar geliştirmiştir. Bu çalışmada Elektro-hidrolik servo valf ile sürülen hidrolik silindire asılı sarkacın konum kontrolü ve artık titreşiminin azaltılmasından bahsedilecektir. Artık titreşimin azaltılması ya da yok edilmesine yönelik olarak önerilen kontrol; sistemin enerjisinin, edilgenliğinin ve Liyapunov denge teorisinin kullanılması ile sağlanmaktadır. Önerilen yöntemin sonuçları sunulmuştur.



12 Ekim 2011 Çarşamba > OTURUM 2B > 15.00-16.00
HİDROLİK PRESLERİ PLC KONTROLLÜ HALE DÖNÜŞTÜRECEK BİR SİSTEMİN TASARIMI
Hilmi Kuşçu > Trakya Üniversitesi
Aydın Güllü > Trakya Üniversitesi
Mustafa Arda > Trakya Üniversitesi
 
  Araştırma laboratuarında deney ve test amaçlı olarak kullanılan hidrolik preslerin; ana motorun çalıştırılıp durdurulması, koçun indirilip kaldırılması, dokunmatik ekrandan tanımlanacak bir referans strok ve kuvvet değerlerine bağlı olarak işlemin başlatılıp otomatik olarak durdurulması gibi fonksiyonlarının PLC S7-300 ile kontrol edilmesi ve gerekli test parametrelerini (Kuvvet-Strok değerlerini) değerlendirmek üzere Flash kartına aktarılmasını sağlayacak bir çalışma hazırlanmıştır. Presin elektrik tesisatı üzerinde değişiklikler ve ilaveler yapılarak, presin hem elle hem de PLC`yle (ProgrammableLogic Controller - Programlanabilir Mantıksal Denetleyici) kontrol edilebilecek şekilde tasarım yapılmıştır.

Çalışmada kullanılan model için, toplam dört adet butonu bulunan bir pres temel alınmıştır. Bunlardan ikisi ana motorun çalıştırıp durdurulmasını, diğer ikisi ise koçun aşağı yukarı hareketini sağlayacak şekilde bağlanmışlardır. Sistemi PLC kontrollü yapabilmek için kumanda panosuna iki konumlu bir anahtar ilave edilerek, elle ve otomatik kontrol seçenekleri getirilmiştir.

Presin uyguladığı basınç kuvvetini algılamak için, hidrolik pompa çıkışına basıncı akıma dönüştüren bir sensör seçilmiştir. Bu akım bilgisi PLC`nin analog girişine iletilmektedir. Böylece akım değeri okutularak presin uyguladığı basınç kuvveti bilgisi elde edilmiş olur. Koçun konum bilgisi algılamak için ise koç hareketiyle orantılı sinyal verecek şekilde bir enkoder bağlanacak şekilde tasarım yapılmıştır. Ana motorun kalkışında kullanılan Yıldız / Üçgen devresini kontrol etmek ve koç hareketini kontrol eden solenoid valflerin açılıp kapatılmasını sağlamak için PLC`ye bağlı bir röle kontrol kartı tasarlanmıştır. Böylece konulan anahtar yardımıyla, elle kontrol konumundan PLC ile kontrol konumuna geçildiği için presin tüm fonksiyonlarının güvenle kontrol edilebilmesi sağlanacaktır.

SERVOVALF KUMANDALI ELEKTROHİDROLİK BİR KONUM DENETİM SİSTEMİNDE KARŞI YÜKÜN ETKİSİNİN İNCELENMESİ
Elif Erzan Topçu > Uludağ Üniversitesi
Mesut Şengirgin > Uludağ Üniversitesi
İbrahim Yüksel > Uludağ Üniversitesi
 
  Bu çalışmada servo valf kumandalı elektrohidrolik bir konum denetim sisteminin karşı yüklü ve yüksüz durumda gösterdiği dinamik davranış teorik ve deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyler Uludağ Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makine Mühendisliği bölümü laboratuvarlarında gerçekleştirilmiştir. Sistemde kullanılan değişken karşı yük bir yay elemanı ile sağlanmıştır.

Sistemin benzetim çalışmaları için MATLAB/Simulink/SimHydraulics programı kullanılmıştır. Sistemin yüklü ve yüksüz durumdaki cevap eğrileri karşılaştırılmış ve birbirleriyle uyum içinde olduğu gözlemlenmiştir.



13 Ekim 2011 Perşembe > OTURUM 3A > 09.30-10.30
HİDROLİK AKÜMÜLATÖRLER, KULLANIM AMAÇLARI VE YÖNTEMLERİ İLE SEÇİM KRİTERLERİ
Yaşar Pancar > Eskişehir Osmangazi Üni.
H. Sevil Ergür > Eskişehir Osmangazi Üni.
 
  Hidrolik sistemde kullanılan hidrolik akümülatörler, basınç altında sıvı depolamaya yarayan elemanlardır. Bunun yanı sıra sistemde oluşan şok dalgalarını yastıklama görevini de yapmaktadırlar. Kullanım yeri, sahip oldukları karakteristik değerlere göre değişir. Akümülatörler, sıvı kaçaklarını tamamlamada, enerji tasarrufu sağlamada, hidrolik kumandalı işleme devreleri; ilerleme ve sıkma işlemleri, acil güç kaynağı gibi farklı amaçlarda kullanılırlar.

ÇAMUR TOPU MATKAP HİDROLİĞİ (İSDEMİR 3. YÜKSEK FIRIN HİDROLİK UYGULAMALARI)
Gökhan Özdemir > İsdemir
Ali Hikmet Can > İsdemir
Vural Kartal > İsdemir
 
  Sıvı ham demir elde etmek amacıyla; fırın içerisine kireçtaşı, kuvarsit dolamit gibi cüruf yapıcı yardımcı malzemelere ilave olarak; sinter, pelet, parça cevher ve metalürjik kok şarj edilir. Fırın içerisindeki sıvı ham demir, uygun özelliklere ulaştığında potalar yardımıyla çelikhaneye transfer edilir.

Bu çalışmada; İskenderun Demir Çelik A. Ş. (İSDEMİR) Yüksek Fırınlar Müdürlüğü prosesleri arasında bulunan ve sıvı ham demirin akacağı kanalı açan/ şarj işlemi sonrası kapatan 3. Yüksek Fırın Çamur Topu Hidrolik Sistemi, kullanılan ekipmanlar, oluşan arızalar, yapılan periyodik bakımlar, iyileştirmeler vb. konular aktarılmıştır.



13 Ekim 2011 Perşembe > OTURUM 4A > 11.00-12 .00
POTA SÜRGÜ SİSTEMİ HİDROLİĞİ (İSDEMİR SÜREKLİ DÖKÜMLER HİDROLİK UYGULAMALARI)
Gökhan Özdemir > İsdemir
Çağrı Kodal > İsdemir
Mahmut Güldalı > İsdemir
Eser Yurtsever > İsdemir
Hasan Kimyeci > İsdemir
 
  Pota Metalurji istasyonunda kalitesi ve sıcaklığı ayarlanan sıvı çelik, pota içerisinde Kütük döküm ve Slab döküm makinelerinin taretlerine yerleştirilmektedir. Sıvı çelik potadan tandişe, Pota Sürgü Sistemi kontrolü ile dökülmektedir. Kalıpta ve makinenin ikincil soğutma bölgesinde katılaşan çelik, kütük veslab olarak şekillenmektedir.

Bu çalışmada; İskenderun Demir Çelik A. Ş. (İSDEMİR) kütük ve slab döküm tesislerinde bulunan 200 tonluk potadan tandişe akan sıvı çeliğin akışını kontrol eden pota sürgü sistemi, sistemde kullanılan ekipmanlar, arızalar, bakımlar, iyileştirmeler vb. konular aktarılmıştır.

SERVO VALFLERİN TEST VE BAKIMINA YENİ YAKLAŞIMLAR
Şaban Yazıcı > Tosçelik  
  Daha önce 2005 yılında Servo Valflerin sahip olduğu statik ve dinamik karakteristikleri üzerine bir sunum ve bildiri yayınlamıştım. O zaman sahip olduğumuz test standleri bize dinamik test yapmamıza izin vermiyordu. Her ne kadar Servo valflerin statik karakteristikleri ön bakım şartlarını sağlıyor ise de, özellikle kapalı çevrim kontrolü hızlı olan sistemlerde dinamik karakteristiklerinde kontrol edilmesi gerekmektedir.

Bu bildirimizde Servo valflerin dinamik karakteristiklerinin nasıl tespit edildiğini içeren bir video sunumumuz ve bazı teknik detayların anlatımı olacaktır. Özellikle yeni tip dizayn edilen ve tamamen dijital geri beslemeli test standlerinde, Servo valflerin statik ve dinamik karakteristiklerinin tespiti çok kısa zamanda ve düşük bilgi seviyesi ile halledilmektedir. Sunumumuzda bu tip bir Servo valf test standında gerçekleştirilen bir testte yer alacaktır. Buda özellikle şu an valf bakım fiyatlarının, valf fiyatının % 40 ini bulduğu Servo valflerde, tesislerin güvenilirliği ve üretim performansının korunması açısından önem arz etmektedir. Bildirimizde elde edilen sonuçları daha iyi anlamak için bazı teorik ve pratik bilgilerin paylaşımının faydalı olacağını düşündük. Bu neden ile servo valfler özellikleri, seçimleri, genel kontrol teorisi gibi konularda, amatörce ve bilgilendirme amaçlı olarak bildiriye dâhil edilmiştir.



13 Ekim 2011 Perşembe > OTURUM 5A > 15.00-16.00
YAPAY SİNİR AĞ MODELLERİNİN VALF DENETİMLİ HİDROLİK BİR SİSTEMİN UZUN SÜRELİ BASINÇ TAHMİNİNİNDE KULLANILMASI
Ergin Kılıç > ODTÜ
Hakan Çalışkan > ODTÜ
Melik Dölen > ODTÜ
A. Buğra Koku > ODTÜ
Tuna Balkan > ODTÜ
 
  Bu çalışmada valf denetimli bir hidrolik sistemin oda basınç değerlerinin yapay sinir ağ modelleri (YSAM) kullanılarak bulunması hedeflenmiştir. Oluşturulan yapay sinir ağlarının eğitiminde basınç algılayıcıları, hidrolik silindirin konum algılayıcısı ve valfe uygulanan denetim sinyalleri kullanılmış olup, hidrolik düzeneğin basınç dinamiği öğrenildikten sonra artık sistemde basınç algılayıcılarına ihtiyaç duyulmadan silindirdeki oda basınçlarının sadece konum algılayıcısı ve valfe uygulanan denetim sinyallerinin kullanılmasıyla tahmininin yapılması amaçlanmıştır. Genellikle kapalı bir kutu olan (yekpare yapay sinir ağ) modelleme yaklaşımı ile bu hidrolik sistemin basınç modelinin oluşturulamayacağı görüldükten sonra, bu sisteme ait ön bilgi kullanılarak yapılandırılmış yapay sinir ağ modeli (YYSAM) yaklaşımı ile bu doğrusal olmayan sistemin tam bir basınç modeli elde edilmeye çalışılmıştır. Yekpare yapıdaki yapay sinir ağlarının eğitim aşamasında karşılaştığı kararlılık ve yakınsama sorunlarının çözümü için böl ve parçalama yöntemleri kullanılarak valf denetimli hidrolik sistemlere özel bir YYSAM geliştirilmiştir. Bu önerilen YYSAM ile oda basınçlarının 0-80 bar arasında değiştiği gerçek bir hidrolik sistemde basınçların 3-5 bar ortalama hata değeri ile tahmin edilebildiği görülmüştür.

DİREK UYARILI EMNİYET VALFİNİN HİDROLİK SİSTEM SİMÜLASYON YAZILIMI İLE MODELLENMESİ VE SİMULE EDİLMESİ
Taner Doğramacı > Hema  
  Basınç emniyet valfleri, basınç kontrol valflerinin bir çeşididir. Sistem basıncı, set edilen değere ulaştığında pompa debisinin bir kısmını veya tamamını tanka yönlendirerek hidrolik sistemde koruyucu görevi yaparlar. Bu valfler normalde kapalıdır.

Bu çalışmada direk uyarılı basınç emniyet valflerinin matematiksel modeli çıkartılarak hidrolik sistem simülasyon yazılımı olan AMESİM ile modellenmesi anlatılmıştır. Emniyet valflerinde sönümlemenin önemi ve etkisi grafiklerle gösterilmiştir. Emniyet valfi sürgüsündeki değişik formların "basınç bindirimi"ne olan etkisi incelenmiştir.



13 Ekim 2011 Perşembe > OTURUM 5B > 15.00-16.00
HİDRO-PNÖMATİK SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN MODELLENMESİ
Ferhat Sağlam > ODTÜ
Y. Samim Ünlüsoy > ODTÜ
 
  Bu çalışmada, ağır yol ve arazi araçları ile askeri araçlarda kullanılan hidro-pnömatik (HP) süspansiyonların statik ve dinamik davranışları modellenmiş ve incelenmiştir. HP süspansiyon sistemlerinde doğrusal karakteristiğe sahip olmayan çeşitli elemanlar bulunmaktadır. Bu elemanlar özellikle araç simülasyonlarında çözüm sürelerini uzatmakta ve/veya çözümlerde sayısal problemler oluşturmaktadır. Kontrol sistemlerinin tasarımında ise genellikle doğrusal modeller kullanılmaktadır. Bu nedenle doğrusal olmayan bir HP süspansiyon modelinden, doğrusal model parametrelerinin elde edilmesi incelenmiş; doğrusal olmayan ve doğrusal modellerden elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır.

CE`Lİ MAKİNELERİN PNÖMATİK DEVRE TASARIMI
Serpil Arda Akçay > Entek  
  TS EN ISO 4414: 2010 ile daha önce yürürlükte olan TS EN 983+A1 ve ISO 4414: 1998 standartlarının birleştirilmiş güvenlik gereksinimleri, Makine Direktifine ve uluslararası makine güvenliği standartlarına uygun hale getirilmiştir.

Pnömatik akışkan güç sistemlerinin doğru kullanımı tedarikçiler ile kullanıcılar arasında uygulamanın tam anlaşılmış olmasını ve eksiksiz iletişimin olmasını gerekli kılar. TS EN ISO 4414:2010 standardı pratikte tecrübeyle edinilmiş bilgilerin anlaşılması, iletilmesi ve dokümantasyonuna yardımcı olmak amacıyla hazırlanmıştır. ISO 4414`de pnömatik ürün üreticileri için, ürünlerin taşıması gereken özellikler ile ilgili pek çok detaylı bilgi bulunmaktadır. Bizim bu çalışmamızda, pnömatik üreticilerinden ziyade, pnömatik ürün kullanıcılarını ilgilendiren ve günlük hayatta çok sık karşımıza çıkan ana tehlikelerden ve bu tehlikelere karşı alınabilecek önlemlerden bahsedilecektir.



14 Ekim 2011 Cuma > OTURUM 6A > 09.30-10.30
BASINÇLI HAVA İLE ÜRETİLEN VAKUMUN ENDÜSTRİYEL UYGULAMALARI
Mustafa Karataş > Hid-Tek  
  Otomotiv, gıda, temizlik ve ambalaj gibi seri üretim olan sektörlerde otomasyonla taşıma işlemlerinde vakum uygulamaları sıklıkla kullanılmaktadır. Basınçlı hava kullanarak venturi prensibiyle çalışan vakum üreteçleri, ölçüsel olarak kompak ve hafif oluşu sayesinde kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Enerji tasarrufu ve bakım konusunda vakum sistemlerinin daha verimli ve sorunsuz olarak çalışması için yapılan yeni nesil ürünlerle enerji tüketimi azaltılmış, bakım maliyetleri de düşürülmüştür. Ayrıca katriç tipi ürünlerle, kullanım noktasına mümkün olduğunca yaklaşılarak cevap verme süreleri daha hızlı hale getirilmiştir. Bu çalışmada, vakum üretimi hakkında teknik bilgiler, enerji verimliliğini arttırcı yöntemler, otomotiv ve paketleme sektöründe yapılan uygulamalar ele alınacaktır.

GIDA UYGULAMALARINDA HAVANIN YÖNETİLMESİ
Emre Semiz > Bosch Rexroth  
  Diğer endüstrilerden farklı olarak Gıda ve Paketleme endüstrisinin katı kuralları ve farklı ihtiyaçları vardır. Bu katı kuralları iyi analiz edebilmeli ve bütün ihtiyaçları karşılayabilmelisiniz. Bütün bunlara ek olarak, işletmenin başarıya ulaşması için de enerjiyi, zamanı ve kaynakları verimli şekilde kullanmalısınız.

Bu bildiride Gıda ve Paketleme sektörünün ihtiyaçları analiz edilerek, pnömatik sistemlerin tasarım aşamasından uygulama anına kadar olan süreçlerine değinilecek, izlenmesi gereken yollar incelenecek ve verimli bir sistem oluşturmanın ipuçları verilecektir.



14 Ekim 2011 Cuma > OTURUM 8A > 15:00- 16:30
HİDROLİK SİSTEMLERDE KULLANILAN BİTKİSEL ESASLI HİDROLİK SIVILAR
H. Sevil Ergür > Eskişehir Osmangazi Üni.  
  Petrol esaslı hidrolik sıvılar, iş makineleri, traktörler, orman makineleri, nakliye araçları ile makine ve kimya endüstrisinde çok kullanılırlar. Çevreye zarar vermeden toprakta çözünebilen ve eko-zehirlilik içermeyen bitki esaslı hidrolik sıvıların kullanım alanları da her geçen gün artmaktadır. Mükemmel tribolojik özellik gösteren, yüksek parlama noktaları ve yüksek viskozite indeksine sahip bitkisel yağlar, mineral yağlara göre buharlaşmayı %20 azaltmaktadır. Su kirletme özellikleri oldukça düşüktür [1]. Bunların yanı sıra, oksidasyona ve yüksek sıcaklığa karşı düşük dirençli olup, düşük sıcaklıklarda akıcılıkları oldukça düşüktür. Bu özellikleri iyileştirmek için oksidasyoninhibütörleri ve düşük akma noktalı depresan kullanımı gibi farklı katkı maddelerinden yararlanılmaktadır.

HİDROLİK YAĞLAR İÇİN TEST YÖNTEMLERİ
Ahmet K. Güven > Shell  
  Bir hidrolik sistemin sürekliliği ve ömrü kullanılan hidrolik yağın kalitesi tarafından doğrudan etkilenir. Gerek hidrolik sistem imalatçıları ,gerek filtre yapımcıları gerekse yağ firmaları tarafından yapılan pek çok araştırma hidrolik sistemlerde oluşan arızaların büyük bir kısmının (% 60 ile % 70) hidrolik yağ kalitesi ve kirliliği ile alakalı olduğunu göstermiştir. Hidrolik yağ formulasyonu son derece karmaşık bir prosedir ve detaylı bir teknik bilgi birikimi gerektirmektedir. Makalenin amacı Shell Technolgy&Projects in bilgi birikiminden yaralanılarak sonkullanıcaya hidrolik yağ seçiminde teknik anlamda yardımcı olmaya çalışmaktır.

SON TEKNOLOJİ ATEŞE DAYANIKLI HİDROLİK SIVILAR
Didem Candan > Petrofer  
  Hidrolik ekipmanların çalıştığı sistemlerde artan uygulama çeşitliliği nedeniyle işletme şartlarında farklı ihtiyaçlar ortaya çıkmaktadır. Üstün yağlama özelliği, sızdırmazlık elemanlarıyla uyumu, ısı transferi, filtre edilebilme kabiliyeti ve işletme güvenliği göz önünde bulundurulduğunda hidrolik sıvıdan beklenen görevler de gün geçtikçe artmaktadır.

Endüstriye daha fazla güvenlik sağlamak ve hidrolik sistemlerdeki yangın tehlikesini önlemek için Ateşe Dayanıklı Yanmaz Hidrolik Sıvılar geliştirilmiştir. Ateşe dayanıklı yanmaz hidrolik sıvılar, hidrolik sistemlerin yakınında, açık ateş, ergimiş metal ve ısıtma fırınları nedeniyle devamlı yangın tehlikesi bulunan yerlerde kullanılmaktadırlar. Yangın riskini azaltmak ve dolayısıyla hidrolik sistemin devre dışı kalmasını önlemek amacıyla geliştirilmişlerdir. Ateşe dayanıklı sıvılar; yağ-su emülsiyonları (HFA - HFB), poliglikol-su çözeltileri (HFC), fosfat esterler (HFD-R) ve sentetik esterler (HFD-U) gibi sentetik yapıda kimyasal ve yağlayıcılardan üretilmektedirler.



14 Ekim 2011 Cuma > OTURUM 6B > 09.30-10.30
PTFE ÜRÜNLERDE GELİŞMELER VE SIZDIRMAZLIK TEKNOLOJİSİNDE KULLANIM ALANLARI
Ahmet Nihat Öziri > Kastaş
Ozan Devlen > Kastaş
 
  Günümüzde sızdırmazlık elemanlarından hız, sıcaklık, çeşitli ortamlara dayanım ve çevre dostu çözümler için gerekli yüksek verimliliği sağlayacak düşük sürtünme değerleri talep edilmektedir. Bu talepleri karşılama noktasında PTFE ürünler başarılarını kanıtlamışlardır. Bu bildiride, PTFE sızdırmazlık elemanlarının gelişimi, avantajları, kullanım alanları, elde edilen test sonuçları ve bu sonuçların değerlendirilmeleri verilmiş, PTFE ürünlerin, boğaz, piston, yataklama ve toz keçesi sızdırmazlık elemanı olarak avantajları sunulmuştur.

VALF VE POMPA DENETİMLİ TEK MİLLİ HİDROLİK EYLEYİCİ SİSTEMLERİNİN TEORİK KARŞILAŞTIRMASI
Hakan Çalışkan > ODTÜ
Tuna Balkan > ODTÜ
Bülent E. Platin > ODTÜ
 
  Bu bildiride valf ve pompa denetimli tek milli hidrolik eyleyici sistemlerinin matematiksel modeli çıkartılmış ve sistemlerin  açık çevrim yanıtları kıyaslanmıştır. Modelleri basitleştirmek için sistem dinamiğini tanımlayan türevsel denklemlerin mertebesi eyleyici oda basınçlarının durağan değerler etrafındaki değişmelerinin doğrusal olarak bağımlı olduğu kabul edilerek düşürülmüştür. Silindir oda basınçları değişim oranlarının, belirli kesim frekanslarının altında ve üstünde, sızıntı katsayılarına, valf basınç kazancına ve silindir hacimlerine bağlı birer sabit olduğu gösterilmiştir Bu nedenle iki bağımsız basınç durumu yazmak yerine tek bir yük basıncı durumu tanımlanarak model basitleştirilmiştir. İki sistemin basitleştirilmiş  modeli çıkartılmış ve karşılaştırılmıştır.



14 Ekim 2011 Cuma > OTURUM 7B > 11.00-12.00
GERİ DÖNÜŞÜM (RECYCLING) SEKTÖRÜ İÇİN HİDROLİK ÇÖZÜMLER: PARÇALAYICI (SHREDDER) UYGULAMALARI
Bülent Bostan > Bosch Rexroth  
  Son yıllarda, hammadde fiyatları ve enerji maliyetleri; süregelen arz ve talebin dengesizliği nedeniyle önemli ölçüde artmıştır. Teknolojinin ve Asya, Doğu Avrupa ve Güney Amerika`da yaşam standardının hızlı gelişmesi, bu duruma şüphesiz katkıda bulunmuştur ve bu durumun uzun bir süre daha değişmesi beklenmemektedir. Bu durumda mevcut kaynakların daha verimli şekilde kullanılması, israfın engellenmesi ve hammaddenin yeniden kullanabilmesi önem kazanmaktadır. Bu sebeple geri dönüşüm teknolojisi giderek daha önemli hale gelmeye başlamıştır. Yapılması gereken sadece hammaddelerimizi tekrar kullanmak değil, aynı zamanda atıklarımızı da göz ardı etmemektir. Geri dönüşüm, teknoloji maliyetlerin azaltılması ve süreçlerin daha verimli bir hale getirilmesi için kendiliğinden kabul edilmiş bir yöntemdir.. Bu durum hurda makasları, hurda presleri ve parçalayıcılara (shredder) olan talebi arttırmaktadır ve bu makinelerin giderek daha hızlı ve daha iyi enerji verimliliği ile çalışması gerekliliğini ortaya koymaktadır. Verimliliğin geliştirilmesinin devamına olan ihtiyaç ve bu teknolojinin performansı hidrolik sistemlerin sunduğu bu tip güçlü ve çekici çözümlerdir.

ENERJİ TASARRUFU SAĞLAYAN HİDROSTATİK FAN TAHRİĞİ
Pars Kaplangı > Bosch Rexroth  
  Tüm dünyada, gürültü ve egsoz gazı standardlarındaki katı yasal istekler, artan yakıt fiyatları; araç imalatçılarını ister istemez hidrostatik fan tahriğine yöneltmiştir. Elektrohidrolik kontrollu fan sistemleri sayesinde içten yanmalı motor sıcaklıkları en uygun aralıkta tutulabilmekte, fan hızı motorun devrinden bağımsız olarak kontrol edilebilmekte ve istendiği anda istendiği kadar hız verilebilmekte ve bu sayede sabit pompalı sistemler ile karşılaştırıldığında, değişken debili pompa kullanan fan sistemlerinin %10 değerlerine ulaşabilen yakıt tasarrufu sağlayabilmektedir.



14 Ekim 2011 Cuma > OTURUM 8B > 15.00-16.00
TRANSMİSYONU KUMANDA EDEN HİDROLİK KONTROL VALFLERİNİN TASARIM ESASLARI VE KULLANIM ALANLARI
Yılmaz Kaplan > Hema  
  Transmisyona kumanda eden hidrolik kontrol valfleri farklı ihtiyaçlar için özel olarak tasarlanan ve içerisinde ihtiyaca göre basınç düşürücü valflerin, selenoid valflerin, basınç arttırıcı valflerin ve minimum basınç valflerinin bulunduğu valflerdir. Bu bildiride transmisyon üzerindeki farklı fonksiyonların uzaktan kontrolü için kullanılan bu valflerden basınç düşürücülü tip, basınç artırıcılı tip ve minimum basınç valfli tip hidrolik kontrol valflerinin çalışma prensipleri ve kullanım alanları hakkında bilgi verilecektir.

HİDROSTATİK REJENERATİF FRENLEME SİSTEMİ (HRB)
Taner Hamzaoğlu > Bosch Rexroth  
  Hidrostatik rejeneratif frenleme sistemi, kısa aralıklarla duruş ve kalkış yapan ağır araçlarda, hidrolik enerji depolamak için tasarlanmıştır. Frenleme esnasında hidrolik akülere depolanan enerji, kalkış ve ivmelenme esnasında kullanılmaktadır. Bu özellik ciddi oranlarda yakıt tasarrufu sağlamaktadır. Sistemde kullanılan HRB ürünleri; 2 adet akumulator, kontrol sistemi ve valf teknolojisinden oluşmaktadır. HRB ürünleri araç içinde yardımcı sistem olarak montaj edilmektedir.



15 Ekim 2011 Cumartesi > OTURUM 9A > 09.30-10.30
PNÖMATİK SİLİNDİR TİPLERİ VE ÖZEL PNÖMATİK SİLİNDİRLERDE UYGULAMA ALANLARI (ÖN YATAKLI SİLİNDİRLER)
Mustafa Dağdelen > Hid-Tek  
  Pnömatik silindirler, otomotiv, makine imalatı, tekstil, gıda, deri, ambalaj vb. sektörlerde sıklıkla kullanılmaktadır. Standart ürünler, bazı özel uygulamalarda istenen performansı vermemektedirler, özellikle burkulma ve yanal yükler pnömatik silindirlerin boğaz ve iç yataklama kısmında zamanla deformasyona sebep olup kullanım ömrünü azaltmaktadır. Bu olumsuz etkileri ortadan kaldırmak için silindirlere harici yataklamalar yapılmaktadır. Yataklı silindirler ve ön yataklı silindirler, özellikle kullanım alanının dar olduğu ve estetik olarak görünümün ön planda olduğu tasarımlar için hazırlanmıştır. Bu çalışmada standart pnömatik silindirler, ön yataklı, kendinden yataklı ve özel pnömatik silindirlerin özellikleri incelenecektir.

KÖRÜK HAVA SİLİNDİRLERİNİN PNÖMATİK SİLİNDİRLERE GÖRE AVANTAJLARI VE SIYIRMA MERDANELERİNİN PERFORMANSI ÜZERİNE ETKİSİ
Emrullah Çayır > Çayır Müh. ve Danışmanlık  
  Bu çalışmada, sıyırma merdanelerinde normal pnömatik silindir yerine, körüklü tip hava silindirlerinin kullanılması ve sağlanacak avantajlar anlatılmaktadır. Körük silindir, lastikten yapılmış balon şeklindeki 2 adet havastroklu ekipmandan yapılmış olup, sıyırma merdaneleri üzerine monte edildiğinde pnömatik silindir gibi çalışmaktadır. Proses gereği merdaneler üzerine baskı yapılacağı zaman alttaki balona hava verilerek şişirilmekte ve üstteki balonun havası egzoza verilmektedir.

Merdaneler üzerindeki baskının kaldırılması istendiğinde alttaki balonun havası egzoza verilmekte ve üstteki körük şişirilmektedir. Körük silindirlerin pnömatik silindirlere göre en önemli avantajı, özellikle titreşimli ve korozif ortamlarda bakım gerektirmemesi ve sıyırma merdanelerinin performansı üzerine olumlu etkisidir. Ayrıca çelik sektöründe yassı sac sıyırma proseslerinde farklı sac kalınlık geçişlerinde sistemin daha esnek baskılı olması nedeniyle sıyırma merdanelerinin ömürleri artmakta ve sıyırmanın kalitesi iyileşmektedir. Pnömatik silindir ile çalışan problemli olan yerlerde, klasik pnömatik silindirin kaldırılarak, yerine körük silindirlerinin kullanılması önerilmektedir.



15 Ekim 2011 Cumartesi > OTURUM 10A > 11.00-12 .00
POMPA DENETİMLİ ASİMETRİK HİDROLİK EYLEYİCİ SİSTEMLERİ
Hakan Çalışkan > ODTÜ
Rasim Aşkın Dilan > ODTÜ
Ulaş Yaman > ODTÜ
Tuna Balkan > ODTÜ
Suat Demirer > DTSİS
 
  Bu çalışmada valf kayıplarının giderildiği ve bu nedenle enerji verimliliği yüksek olan pompa denetimli hidrolik eyleyici sistemler incelenmiştir. Geleneksel hidrostatik transmisyon sistemlerinde simetrik eyleyiciler pompa debisi ayarlanarak denetlenmektedir. Ancak tek milli çift etkili silindirler gibi asimetrik eyleyicilerde giren ve çıkan debi miktarı biri birine eşit olmadığından hidrostatik devrede değişiklikler yapılması gerekmektedir. Bu çalışma kapsamında literatür taraması yapılarak asimetrik silindirlerin denetiminde kullanılan mevcut hidrolik devreler incelenmiştir. Bu devreler içerisinde karşılaştırmalar yapılmıştır. Kullanılan pompa sayısı maliyeti direk olarak etkilediği için tek pompa kullanılan çözümler özel olarak incelenmiştir. Bu doğrultuda, Ivantsynova ve Rahmfeld tarafından geliştirilmiş olan bir devre teorik olarak incelenmiş ve MATLAB Simulink ortamda modellenmiştir, devrenin eksik ve güçlü yönleri yorumlanmıştır.

BOĞAZ SIZDIRMAZLIK ELEMANLARINDA PERFORMANS KRİTERLERİNİN ÇALIŞMA KOŞULLARIYLA DEĞERLENDİRİLMESİ
Ozan Devlen > Kastaş
Kubilay Sakarya > Kastaş
 
  Hidrolik silindirlerde güç aktarımının sağlanabilmesi için boğaz ve piston düzeneklerinde sızdırmazlığın kusursuz olarak sağlanması gerekmektedir. Bir sızdırmazlık elemanının çeşitli karşıt yüzeylerde, sıcaklıklarda, hızlarda ve basınçlarda nasıl bir  performans sergileyeceği, ürün tasarımı, kullanılan malzeme ve uygulama parametreleri gibi kriterlere bağlıdır. Sızdırmazlık elemanlarının performanslarının test edilebilmesi amacıyla bir test düzeneği oluşturulmuş ve ürün profili, malzeme tipi, çalışma hızı, sıcaklık ve karşıt yüzey kritlerinin sızıntı, aşınma ve kalıcı deformasyon ile ilişkileri tespit edilmiştir. Bu bildiride yürütülen testlerin sonuçları derlenmiş ve sunulmuştur.



15 Ekim 2011 Cumartesi > OTURUM 11A > 13.30-14.30
TEK EKSENLİ YORULMA TEST DÜZENEĞİ İÇİN KONUM DENETLEYİCİSİ TASARIMI
Hakan Çalışkan > ODTÜ
Tuna Balkan > ODTÜ
Bülent E. Platin > ODTÜ
E. İlhan Konukseven > ODTÜ
 
  Bu çalışmada çeyrek araç modelini tahrik eden valf denetimli çift milli bir hidrolik eyleyici için konum denetleyicisi tasarlanmıştır. Sistemin matematiksel denklemleri çıkartılmış, bunlara uygun MATLAB Simulink® modeli oluşturulmuştur. Ayrıca, sistemin doğrusallaştırılmış denklemleri yazılarak sistem durum uzayında modellenmiştir. Hidrolik eyleyicinin konum denetimi için ileri ve geri besleme denetleyiciler tasarlanmıştır. İleri beslemeli konum denetleyicisi çeyrek araç modelinden eyleyiciye aktarılacak olan kuvveti kestirip bu bozucu etkiyi gidermeye yönelik valf komut sinyali üretmektedir.

Bozucu kuvvet ileri beslemeli denetleyici tarafından karşılandığından geri besleme denetleyici tasarımında hidrolik eyleyici tahrik ettiği sistemden bağımsız olarak düşünülmüştür. Valf dinamiği ihmal edildikten ve eyleyici oda basınçları doğrusal bağımlı kabul edildikten sonra eyleyici sistem üç durum denklemi ile temsil edilmiş ve LQR denetleyici tasarlanmıştır. LQR denetleyici tasarımında sistem durumlarını cezalandıran matrisi deneme yanılma yoluyla değil, kapalı çevrim sistemin impuls yanıtını ikinci mertebeden bir türevsel denklem ile tanımlanan bir istek yanıt profiline yakınsatacak şekilde oluşturulmuştur. Bütün sistem modelinin durum uzayında kapalı çevrim modeli verilmiş ve doğrusal olmayan MATLAB Simulink® modelinin yanıtı ile karşılaştırılmıştır.

3 SERBESTLİK DERECESİNE SAHİP BİR HAREKET TAKLİTÇİSİ`NİN MAFSAL UZAYI OPTİMİZASYONU VE ÇÖZÜM ANALİZİ
Rasim Aşkın Dilan > ODTÜ
Ulaş Yaman > ODTÜ
Hakan Çalışkan > ODTÜ
Tuna Balkan > ODTÜ
Suat Demirer > DTSİS
 
  Bu çalışmada, 3 serbestlik derecesine sahip bir hareket taklitçisinin kinematik çözümlemesi, mafsal uzayı optimizasyonu ve çözüm analizi yapılmıştır. Hareket taklitçisi bir platforma bağlı üç silindirden oluşmaktadır. Öncelikle kinematik çözümlemesi tamamlanan bu sistemin mafsal uzayındaki çeşitli konfigürasyonlarında sistematik olarak incelemesi yapılmış, silindirlere binen kuvvetler ve gerekli olan güçler hesaplanmıştır. Bunun sonucunda mafsal uzayında gerekli ivme ve hızlar dahilinde gerekli güçler de göz önünde bulundurularak sistemin koşulması gereken mafsal aralıklarının optimizasyonu yapılmıştır.

Literatür incelendiğinde, hareket taklitçilerinin üç ayrı düzenek çözümü ile sürüldüğü gözlenmiştir. Bunlar elektrik motoru ile sürülen düzenekler , elektrik motoru ve pnömatik silindirler kullanılarak sürülen düzenekler ve hidrolik olarak sürülen düzenekler olarak tanımlanabilir. Bunlar göz önünde bulundurularak bu çalışmada son olarak bu üç ayrı sürüş düzeneğinin taklitçi tarafından gereksinim duyulan güç ve kuvvetler esas alınarak analizi yapılmış ve karşılaştırmalı olarak bu sistemlerin getiri ve götürülerine değinilmiştir.


 
 

ETKİNLİK İÇERİĞİ

 
VIII. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
VII. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ 
                          HPKON 2014
VI. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
V. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
IV. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
III. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
II. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
I. ULUSAL HİDROLİK PNÖMATİK KONGRESİ VE SERGİSİ
SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri