Bilindiği üzere; 5903 Sayılı " Türkiye Cumhuriyeti Devleti İle Suriye Arap Cumhuriyeti Devleti Arasındaki Kara Sınırı Boyunca Yapılacak Mayın Temizleme Faaliyetleri İle İhale İşlemleri Hakkında Kanun " 04.06.2009 tarihinde Cumhurbaşkanı tarafından onaylanarak Resmi Gazete‘de yayımlanmıştır. Kanun, Türkiye - Suriye sınırında 510 km‘ lik bir şerit halinde uzanan ve Hatay - Kilis - Gaziantep - Şanlıurfa - Mardin - Şırnak illerimizin sınırlarında kalan 216.000 dekar büyüklüğündeki arazinin 5 yıl içerisinde temizlendikten sonra yapılan temizleme işinin karşılığı olarak tarımsal faaliyetlerde 44 yıllığına kullandırılmasını içermektedir. Dünya‘da Anti Personel Mayınların Kullanımının, Depolanmasının, Üretiminin ve Devredilmesinin Yasaklanması ve Bunların İmhası ile ilgili 1992‘de Avrupa ve Amerika‘da birkaç sivil toplum kuruluşunun başlattığı bir kampanya, 1999‘da Ottowa Sözleşmesi olarak yürürlüğe girmiştir. Türkiye‘de ise TBMM tarafından 2003 yılında onaylanıp, 2004 yılında yürürlüğe girmiştir. Bu çerçevede, Türkiye‘de döşeli bulunan kara mayınlarının 2014 yılına kadar temizlenmesi gerekmektedir. Kanun derinlemesine incelendiğinde eksikler, belirsizlikler ve boşlukların olduğu görülmektedir. Bu bilgiler çerçevesinde aşağıdaki soruların yanıtı önemlidir; • Çok geniş olan sınırdaki mayınlı arazinin güvenliği kim tarafından ve ne şekilde sağlanacaktır ? • Bu kadar değerli bir araziyi neden kendimiz değerlendirmiyoruz ? • Mayını temizleme işini üslenecek firma-şahıslara sağlanacak bu cömertliğin sebebi nedir ? • Mayınlı arazinin temizlenerek iki Müslüman ülke arasında tampon bir bölge kurulması mı amaçlanmaktadır ? • Yasanın kabulü ve Cumhurbaşkanı tarafından onaylanmasındaki acele nedendir ? • Yap işlet devret modeli uygulandığında bu bölgeye tarım işletmecisi olarak gelecek olanların, 44 yıl boyunca yörenin sosyo-kültürel yapısını değiştirebileceği düşünülmüş müdür ? TMMOB Gaziantep İl Koordinasyon Kurulu yaptığı değerlendirme sonucunda; • Türk köylüsü ve yöre halkının bu toprakları en verimli şekilde kullanabilmesi için gerekli yasal düzenlemeler yapılmalıdır. • Ülkemizin ve insanlarımızın fayda sağlayacağı, yöre halkından 1954 yılından itibaren kamulaştırılarak alınan bu topraklar; Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından temizlenerek, organik tarım konusunda faaliyet gösterecek, ülkemize ve bölgeye katma değer sağlayacak ve bünyesinde Ziraat Mühendislerinin de istihdam edileceği kooperatifler aracılığıyla yöre halkının kullanımına açılmalıdır. • Bu araziler toplumsal paylaşımla yöre halkına fayda sağlayacak bir proje dahilinde değerlendirilmelidir. • Mayın temizleme işi kendi başına ihale edilmelidir. Mayınlı arazimiz uzun süreliğine ihaleyi alan firmaya teslim edilmemelidir. • Yer altı ve tarihi zenginliklerimiz tespit edilerek yağmalanacaktır. • İhalede yerli istekli şartı aranmalı, yabancı bir şirkete devri, taşere edilmesi veya ortaklık yolu ile yabancıların dahil edilmesi önlenmelidir. • Tarımsal ürünlerden ülkemize nasıl bir fayda sağlanacağı hususlarında uygun uzman görüşü alınmalıdır. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Gaziantep İl Koordinasyon Kurulu ve bu konuyu destekleyen kuruluşlar adına kamuoyuna saygı ile duyurulur. Metehan GÜNDÜZ TMMOB Gaziantep İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Destekleyen Kuruluşlar TMMOB Gaziantep İl Koordinasyon Kurulu Bileşenleri: İnşaat Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası, Elektrik Mühendisleri Odası, Makine Mühendisleri Odası, Ziraat Mühendisleri Odası, Çevre Mühendisleri Tem, Gıda Mühendisleri Tem, Harita ve Kadastro Mühendisleri Tem, Jeoloji Mühendisleri Tem, Jeofizik Mühendisleri Tem, Kimya Mühendisleri Tem, Maden Mühendisleri Tem, Şehir Plancıları Tem, Peyzaj Mimarları Temsilciliği. Ziraat Mühendisleri Odası-Kilis Temsilciliği, Kilis Ziraat Odası, Elbeyli Ziraat Odası, Tema-Kilis İl Temsilciliği, Kilis-Üzüm Üreticileri Birliği, Kilis-Çiftçi Mallarını Koruma Meclisi Bşk. |