Yarışmaya katılan ekiplerin projelerinin değerlendirilmesi Juri Kurulu`nun 30.05.2015 tarihinde Şubemiz 2. katta yapmış olduğu toplantıda, ekiplerin proje sunuşları sonucu yapıldı. 7 ekibin projelerinin katıldığı yarışmanın Hakan ÜNAL, Bekir ÖZKIR, Sezgin Bahtiyar, Nezih TOK`dan oluşan Jüri Kurulu`nun; Projenin Yenilikçilik Derecesi,Ulusal ve/ya yerel Ekonomiye Sağlayacağı Katkının önemi, Uygulanabilme Kolaylığı,Raporun Yeterliği,Sunumun Yeterliliği, Projenin Hayata Geçirilebilmesi Kriterleri kapsamında değerlendirme sonuçlarına göre yarışmaya katılan ekiplerden birincilik Ödülü olan 1.000 TL bir projeye, İkincilik Ödülü olan 750 TL bir projeye ve Üçüncülük Ödülü olan 500 TL yine bir projeye, mansiyon ödülü olan 250 TL bir projeye verilmiştir. BİRİNCİLİK ÖDÜLÜ KAZANAN PROJE ÜMİTES ÇELİK KONSTRÜKSİYON`DA BİR BOYUTLU PROFİL KESME PROBLEMİ İÇİN TEK AŞAMALI BİR ÇÖZÜM YAKLAŞIMI Kesme problemi sanayide oldukça fazla uygulama alanı olan problemlerdir. Literatürde, kesilecek ana malzemenin ve sipariş parçalarının boyutlarına göre sınıflandırılmaktadır. Bu çalışmada farklı ebatlardaki profillerden farklı boylardaki sipariş parçalarının kesilmesi problemi ele alınmıştır. Bu nedenle ele alınan problem tek boyutludur. Problemin amacı toplam firenin en küçüklenmesidir. Problemin çözümü için farklı malzeme ebatlarını dikkate alarak sadece kullanılacak kesme planlarını türeten yeni bir sezgisel algoritma geliştirilmiş ve böylece problemin tek aşamada ve makul bir sürede çözülebilmesi sağlanmıştır. Geliştirilen algoritma MS Excel VBA`da kodlanmış ve kullanıcı için kullanımı basit bir arayüz ile desteklenmiştir. Önerilen çözüm yaklaşımının etkinliği gerçek hayat problemleri kullanılarak gösterilmiştir. PROJE EKİBİ § Danışman Yrd. Doç. Dr. Tuğba SARAÇ - ESOGÜ/Endüstri Müh. Böl. Öğretim Üyesi § Selin ATSAL - ESOGÜ/Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf § Nüge OĞUZCAN -ESOGÜ/Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf İKİNCİLİK ÖDÜLÜ KAZANAN PROJE BİR LOJİSTİK FİRMASINDA ARAÇ ATAMA PROBLEMİ Son yıllarda dağıtım sistemleri giderek daha karmaşık hale gelmiş ve lojistik planlamada çalışanlar daha büyük ve zor lojistik problemleri ile karşı karşıya kalmıştır. Artan rekabetçi ortam dolayısı ile maliyetlerin azaltılması konusunda çalışmalar sürdürülmektedir. Sadece gidilen yolu en küçükleyen araç rotalama problemleri lojistik sektöründe görülmemekte, bunun yanı sıra araçların uzun süre boş kalmadan çalışabilmesi için hem araç hem de sürücünün etkin planlanması problemleri de ele alınmaktadır. Araçlara sipariş ataması problemi konusunda literatürde de fazla çalışma bulunmamaktadır. Lojistik sektöründe çalışan firmalar, genellikle araçlara sipariş atama problemine herhangi bir matematiksel model kullanmadan, geçmiş tecrübelerinden veya kendi geliştirdikleri algoritmaları kullanarak çözüm aramaktadırlar. Firmaların bir matematiksel model kullanmadan yaptıkları bu araç atamaları, uzun bekleme maliyetlerine ve araçlar arası kat edilen yol bakımından dengesizliklere neden olmaktadır. Yürütülen projede, bir lojistik firmasının araçlara sipariş ataması problemi, taleplere bağlı zaman periyodu kısıtları altında en küçük bekleme süresi ve kat edilen kilometrenin dengesi amaçları ile dağıtımların yapılmasını sağlayacak bir matematiksel model kurulmuştur. Modelde, bir lojistik firmasının tırlarının ve müşterilerinin bilgileri kullanılmıştır. Tüm bilgilerin bulunduğu MS Access veri tabanı kullanılarak C# programında bir karar destek sistemi oluşturulmuştur. Model, Karar destek sistemi yardımı ile oluşturulan ve sadece gerekli bilgileri içeren MS Excel dosyasındaki verileri kullanarak Gams Programında çözdürülmüştür. Gams programı sonucunda bulunan optimum atama sonuçları başka bir Excel dosyasına yazdırılmıştır. Bu şekilde araç filosunun en etkin şekilde kullanılması ve maliyetlerin azaltılması sağlanmaktadır. PROJE EKİBİ § Danışman Doç. Dr. Nihal ERGİNEL - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. Öğretim Üyesi § Pınar Mürtezaoğlu - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf § Gülay Yıldız - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf § Özlem Bİlican - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf ÜÇÜNCÜLÜK ÖDÜLÜ KAZANAN PROJE OTOMOTİV SEKTÖRÜNDEKİ BİR İŞLETMEDE SÜRE BAZLI KARIŞIK MODELLİ ANLIK HAT DENGELEME PROBLEMİ Bu çalışmada ele alınan problem, otomotiv sektöründeki bir işletmede karışık tipte montaj hattında, operatör devamsızlığı durumunda ve montaj hattına gelen model değiştiği zaman darboğaz oluşmasından kaynaklanan verimlilik kaybı şeklinde tanımlanmıştır. Çalışmamızda bu durumlar göz önüne alınarak, istasyonların çevrim süreleri hesaplanılıp montaj hattı üzerinde tespit edilen darboğaz istasyonunun iyileştirilmesi için operatörlerin en verimli şekilde yeniden atanması amaçlanmıştır. Firma, trim montaj hattında verimlilik kaybı olduğunu belirtmiştir ve bu kaybın en aza indirilmesini beklemektedir. Yapılan analiz ve gözlemler sonucunda verimlilik kaybının başlıca nedenleri olarak iş standardizasyonunun olmaması ve operatör devamsızlık durumunda iş yükünün istasyonlarda dengeli dağıtılmamış olması olarak iki konu saptanmıştır Problemin çözümüne yönelik, Excel-VBA ortamında çeşitli analizlerin yapıldığı bir karar destek sistemi geliştirilmesi planlanmıştır. Veri tabanı olarak MS Access bağlantısı yapılmasının uygun olduğu düşünülmüştür. Kurulacak sistem her türlü değişikliğe açık, dinamik bir yapıya sahip olacaktır. Proje sonucunda, herhangi bir darboğaz anında takım liderinin yönlendirmesine gerek duyulmadan, iş atama sistemini standartlaştıran ve bu işlemi ideal bir şekilde yapan karar destek mekanizması geliştirilecektir. Bu sayede operatörlerin otomatik olarak istasyonlara dağılımı yapılabilecek ve istasyonlarda dengeli bir iş gücü sağlanacaktır. PROJE EKİBİ § Dilara AYDIN - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf § Sezgi KÜÇÜK - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf § Gazme ŞİMŞEK - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf MANSİYON ÖDÜLÜ KAZANAN PROJE AĞIR İŞ KOLLARINDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ AÇISINDAN ERGONOMİK ANALİZ ERGONOMİK RİSK HARİTALANDIRILMASI Kamyon Üretimi çok çeşitli üretimlerin yapılması ve üretimlerin emek yoğun olmasının yanı sıra montaj parçaları ağır ve hacimli parçalar olduğundan üretim sürecindeki bazı taşıma, kaldırma, itme, çekme işleri ve montaj aletlerinin ağır olması, sürekli kullanılması ergonomik koşullara uygunsuzluğu; iş kazalarına ve meslek hastalıklarına yol açmaktadır. Buna bağlı olarak işletmede iş gücü kaybı yaşanmakta, üretim aksamakta ve işletme açısından maliyetler artmaktadır. Bu çalışmada büyük çaplı bir kamyon üretim işletmesinin ergonomik risklerin belirlenmesi, ergonomik risk haritalandırılması üzerinde çalışılmıştır. Bu çalışmada, işletmelerde yapılan parçalı ve kısmi risk ölçümlerinden farklı olarak fabrika içi bütün operasyonların ergonomik risk ölçümlerinin haritalandırılması ele alınmıştır. Ayrıca yapılan ölçümler çerçevesinde yapılabilecek olan düşük maliyetli iyileştirmeler yapılmıştır. Ergonomik risklerin tespit edilmesinde farklı ölçüm yöntemlerine dayalı hesaplamalar yapılmıştır. Bu hesaplamalarda kullanılmak üzere Excel VBA tabanında yazılımlar yapılmıştır. Problemin risk haritalandırması kısmında ise bu işletmenin fabrikasındaki hiyerarşik bilgi akışı sırasında geçen zamanı en aza indirgemek ve bilgi kayıtlarının kaybolma riskini ortadan kaldırılmıştır. Risk haritalandırılması yazılımının temelinde ise MS Access yazılımı kullanılmıştır. PROJE EKİBİ § Danışman Öğr. Gör. Dr. Mümtaz ERDEM - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. Öğretim Görevlisi § Gizem YAVUZKAN - Anadolu Üniversitesi /Endüstri Müh. Böl. 4. Sınıf § Kadir KAYA – Endüstri Mühendisi § Mehmet Can YAĞIZ - Endüstri Mühendisi |