Ülkemizdeki akaryakıt üzerinde bulunan yüksek vergi ve dolayısı ile yüksek akaryakıt fiyatları, vatandaşlarımızın kaçak yakıta yönelmelerini arttırmaktadır. Standartlara uygun olmayan, aracın yakıt, ateşleme ve yakma sitemlerine zarar veren ve çevreye olumsuz etkileri bulunan kaçak akaryakıta, vatandaşlarımızın yönelme nedenini kaçak yakıtın ekonomik olması olarak görebiliyoruz. Kaçak yakıt kullanımının araca verebileceği ciddi zararlar düşünüldüğünde, kaçak yakıtın ekonomik olması avantaj olmaktan çıkmaktadır. Kaçak yakıt kullanmak yerine, aracımızın daha verimli çalışması ve akaryakıt tasarrufu için aşağıdaki yöntemlere uyulmalıdır. Boşta çalışma ; Sabah motor çalıştırıldıktan sonra, 30 saniye kadar ısıtılması yeterlidir. Daha sonra araç düşük hızda hareket ettirilerek motorun ısınması sağlanmalıdır. Kolay / Düzgün Sürüş ; Şehir içinde gereksiz hızlanma, gereksiz frenleme yakıt sarfiyatını artırır. Belirli hıza erişildiğinde ise yüksek viteste sabit hızda gidilmelidir. Şehirlerarası yolda ise 90 km/h hızın üstü yakıt tüketimini arttırır. Sürtünme Kuvveti ; Aracın üzerine konulan bagaj donanımları aracın aerodinamikliğini bozarak yakıt sarfiyatını artırır. Ayrıca araçta veya bagajında gereksiz yükler taşınmamalıdır. Araçtaki klima, elektrikli cihazlar mümkün olduğunca kullanılmamalıdır. Camların kapalı tutulması önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlamaktadır. Motor Sıcaklığı ; Bir motor en verimsiz soğuk iken çalışır. Yani soğuk iken fazla yakıt tüketir. Bu nedenle aracınızı kısa seyahatler yerine, seyahatleri birleştirip/planlayıp tek bir seyahatle işler yürütülmelidir. Uygun Yakıt Kullanımı ; Aracın motoruna uygun yakıt kullanılmalıdır. Aracın kullanma kılavuzundaki üretici firmanın önerdiği yakıt kullanılmalıdır. Uzun yola çıkılmadığı sürece gereksiz yere deponun tamamı doldurulmamalıdır. Uzun süre depoda kalan ve kullanılmayan yakıt özelliğini yitirir ve verimi düşer. Lastik Havaları ; Lastik havaları düzenli olarak kontrol edilmelidir. Lastik hava basıncının az olması yakıt tüketimini önemli ölçüde artırdığı gibi lastiklerin aşınmasına da neden olur. Düzenli Bakım ; Tıkalı Hava filtresi yakıt tüketimini % 10 artırır. Sıkça hava filtresinin temizliği yapılmalıdır. Aracın ateşleme, karbüratör ve termostat sisteminin bakımı ve kontrolü düzenli olarak yapılmalıdır. Fren balatalarının ayarı kontrol ettirilmelidir. Sıkı balatalar tekerleklerin dönüşünü zorlaştırır ve yakıt tüketimini arttırır. Ayrıca debriyaj baskı plakasının kaydırması da yakıt tüketimini arttırır. Debriyaj baskı plakasının kaydırmaması için düzenli aralıklarla ayarı, zamanı geldiğinde değişimi yapılmalıdır. Saygılarımızla Ali PERİ Başkan |