Ulaştırma Bakanlığı`nın 2007`de yayımladığı ve günümüze kadar çeşitli eklemeler yapılarak değişikliğe uğrayan "Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği" tüm eksikliklerine rağmen bu konuda bir disiplin sağlamaktadır. Ancak denetimlerdeki yetersizlikler ve uygulamadaki aksaklıklar nedeniyle ciddi sorunlar oluşmakta; üzücü kazaların önüne geçilememektedir. Okul servislerindeki denetim, okulların açıldığı dönemde ilk 3 ay içerisinde sık sık yapılırken daha sonra denetimler ihbar üzerine yapılıyor. Hal böyle olunca da sektörde başıboşluk ortaya çıkıyor. Günlük denetim yapılması gereken araçlarda "Okul Servis Aracı Denetim Formu" periyodik olarak dolduruluyor, bu formun bir nüshasının araçta kalması ,bir nüshası da ilgili idarede olması gerekiyor. Polis ve jandarma, yaptığı denetimlerde kazalara en çok neden olan lastik ve fren sistemlerini kontrol etmezken denetimler daha çok prosedür düzeyinde kalıyor. Durum böyle olunca; öğrenci velilerine de büyük sorumluluk düşmekte; dikkat edilmesi ve takipçi olunması gereken birçok konu bulunmaktadır. Makina Mühendisleri Odası Muğla İl Temsilciliği olarak; çocuklarımızın can güvenliği açısından, Okul Servis Araçları konusunda önemli bazı bilgileri velilerimizle paylaşıp, yetkililere bir kez daha hatırlatmak isteriz. Araç ve personel kriterlerine dikkat Ø Okul servis araçlarının ve personelinin yönetmeliklere uygun olup olmadığını sorgulamaktır. Okul servis aracının yaşı 12 ‘yi aşmamış olmalı, Taşıt içi düzeni sağlamak, okul öncesi eğitim ve ilköğretim öğrencilerinin inme ve binmeleri sırasında yardımcı olmak üzere 22 yaşını doldurmuş ve en az lise mezunu olan rehber personel gerekmektedir. Ø Araçlar kanun ve yönetmeliklere uygun işaretler taşımalıdır. Ø Servis hizmeti veren araç sahipleri can ve mal güvenliğini sağlamak amacı ile gerekli önlemleri almış olmalıdır. Bu kapsamda; taşıtın cam ve pencereleri sabit olmalı, iç düzenlenmesinde yaralanmaya neden olabilecek demir aksam yumuşak bir madde ile kaplanmalıdır. Ø Araçlar; temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı, altı ayda bir yetkili / yeterli servislerde bakım ve onarımları yapılmalıdır. Ø Servis araçlarının kapıları iniş ve binişlerde gerekli güvenlik tedbirleri alınmalı, kapıların hakimiyeti sürücüde olmalıdır. Ø Taşıtlarda her öğrenci için standarda uygun emniyet kemeri bulunmalı ve kullanımı sağlanmalıdır. Ø Servis için kullanılan taşıtlarda görüntü cihazları ve müzik sistemi kullanılmamalıdır. Araçların, teknik özellikleri ile yerleşim şeması, araç içinde görülür bir yere asılmalıdır. Ø Şoförler öğrencileri rahat, güvenli bir şekilde kanun ve yönetmeliklere uygun olarak taşımakla yükümlüdürler. İlgili yönetmeliklere göre okul servis şoförleri, her beş yılda bir bedeni psikoteknik açıdan sağlıklı olduklarına dair bir raporu yetkili sağlık kuruluşundan almış olmalıdırlar. Ø Şoförün hizmet sicillerinin temiz olmasına özen gösterilmeli, kılık kıyafeti yönetmeliklere uygun ve sigortası yapılmış olmalıdır. Ø Araçlarda mutlaka araç takip sistemleri bulunmalı ve ilgili kurumların denetimine açık olmalıdır. Servis güzergahları, hız vb. süreçleri kayıt altına alınarak karşılıklı güven ilişkisinin geliştirilmesi sağlanmalıdır. Ø Araç, kaza ve trafik sıkışıklığı gibi sorunlar yaşadığında veli, okul aile birliği-okul idaresi ile gibi ilgili diğer kişi ve kurumlarla mobil iletişimi sağlayacak şekilde donatımlı olmalıdır. Ø TSE tarafından okul servis aracı standardı belirlenerek tek tip hale getirilmelidir. Ø Sadece Servis aracı şartlarını sağlayan araçlara, İl Trafik Komisyonları tarafından izin verilmelidir. Ø İl çapında gerekli servis aracı sayısı 2 yılda bir belirlenmeli, tahditli plaka uygulaması yaygınlaştırılmalıdır. İlimizdeki bu kriterlerin sağlanmasındaki bütün sorumluluk İl Milli Eğitim Müdürlüğündedir. Öğrenci servis yeterliliği olmayan araç ve kişilere ihale verildiği düşünülmekte, sonucunda öğrencilerimizin can güvenliği tehlikeye atılarak, anne babaları huzursuzluğa itmektedir. Şimdi Sayın İl Milli Eğitim Müdürümüze soruyorum: 1. Okul servis araçları ilgili idarece denetlenmekte midir? Denetim formları idareleriniz de varmıdır ? 2. Denetlenmenin önündeki engellerin nedenleri nelerdir? 3. İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerindeki öğrenci taşıyan araçların çoğu okul servis aracı değildir. Bu nedenle yaşanacak kazalarda denetim yapmadığınız, yaptırmadığınız için sorumlu olacağınızın farkında mısınız? Makina Mühendisleri Odası Muğla İl Temsilciliği olarak "Okul Servis araçları yönetmeliği" gereklerinin uygulanmasının takipçisi olacağımızı bildiriyor, İl Milli Eğitim Müdürlüğümüzü yanlış ve eksik uygulamalar konusunda son kez uyarıyoruz. Muğla Valiliği, Muğla Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve İl Emniyet Müdürlüğü`nü bu konudaki sorumluluklarını gözden geçirmeye davet ediyoruz. |