ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

19 Mayıs 2024 Pazar    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 HİDROLİK PNÖMATİK ALANINDA TEKNİK LİSE, MESLEK YÜKSEKOKULLU VE ÜNİVERSİTELERDE EĞİTİM YETERSİZ

    Yayına Giriş Tarihi: 27.10.2008  Güncellenme Zamanı: 10.11.2008 16:08:07  Yayınlayan Birim: İZMİR ŞUBE  
 

 Makina Mühendisleri Odası adına düzenlenen Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresinde, teknik liselerin, meslek yüksek okullarının ve üniversitelerin hidrolik – pnömatik, kontrol ve otomasyon teknolojisi eğitiminde yetersiz oldukları ve nitelikli eleman ihtiyacına yanıt veremedikleri vurgulandı. Fazla yatırım gerektirmeyen altyapı iyileştirmeleri ile hidrolik – pnömatik eğitiminde önemli yol alınabileceğini belirten uzmanlar, öncelikle bu alanda eğitim verecek eğiticilerin nitelikli hale getirilmesini ve sanayi ile sıkı işbirliğine gidilmesini istediler

 Makina Mühendisleri Odası adına düzenlenen Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresinde, teknik liselerin, meslek yüksek okullarının ve üniversitelerin hidrolik – pnömatik, kontrol ve otomasyon teknolojisi eğitiminde yetersiz oldukları ve nitelikli eleman ihtiyacına yanıt veremedikleri vurgulandı. Fazla yatırım gerektirmeyen altyapı iyileştirmeleri ile hidrolik – pnömatik eğitiminde önemli yol alınabileceğini belirten uzmanlar, öncelikle bu alanda eğitim verecek eğiticilerin nitelikli hale getirilmesini ve sanayi ile sıkı işbirliğine gidilmesini istediler.
 

Makina Mühendisleri Odası tarafından 23- 26 Ekim 2008 tarihlerinde İzmir'de Tepekule Kongre ve Sergi merkezinde düzenlenen V. Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresinde "Kontrol ve Otomasyon Teknolojisinde  Hidrolik Pnömatik Eğitiminin Önemi" konulu bir panel düzenlendi. Panele konuşmacı olarak Doğuş Üniversitesinden AKDER üyesi Prof. Dr. Ahmet ceranoğlu, İTÜ'den prof. Dr. Ahmet Kuzucu,  Çankiri Karatekin  Üniversitesinden Doç. Dr. Rıza Gürbüz, İzmir Hidropar A.Ş.'den Semih Kumbasar, Milli Eğitim Bakanlığı Temsilcisi  Tekin Balkız ve TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesinden prof. Dr. Yücel Ercan katıldılar. Paneli Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Başkanı Mehmet Özsakarya yönetti.
Konuşmacılar, hidrolik – pnomotik ve kontrol teknolojisi sektörünün nitelikli ve iyi yetişmiş teknik eleman bulmakta sıkıntı çektiğini vurguladılar. Teknik meslek liselerinde ve makina mühendisliği bölümlerinde hidrolik – pnömatik ve kontrol teknolojisi eğitimlerine daha fazla ağırlık verilmesini isteyen konuşmacılar, sektörü de ticaret ağırlıklı çalışmadan üretim ve ar-ge ağırlıklı bir çalışmaya yönelmeye çağırdılar.

Panelde İstanbul Teknik Üniversitesinden Prof Dr. Ahmet Kuzucu özetle şunları söyledi;

"Akışkan Gücü Sektörü, Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri aracılığı ile tüm üretim sektörlerine hitap etmektedir. Bu nedenle Makine Mühendisliğinin en nitelikli mühendislik hizmetini vermesi gereken lokomotif uygulama alanıdır. "Mekatronik" anlamına çok yaklaşan disiplinler arası niteliği (mekanik + elektronik + bilgi işlem ve programlama + dinamik davranış ve başarım optimizasyonu) nedeniyle katma değeri yüksek özgün çözümleri ve projeleri en kolay üretecek sektördür. Akışkan Gücü sektörünün gelişme politikaları yalnızca "bileşen pazarlama ve ticareti" ile kısıtlı kalmamalıdır.

Akışkan Gücü Sektörü değişen pazar ve rekabet koşulları içinde Güçlü – Zayıf Yönler, Fırsat ve Tehditler analizini özenle yaparak orta – uzun vade gelecek planlamasını oluşturmalıdır. Bu planlama sonucunda, Endüstri Meslek Liseleri ve Meslek Yüksek Okullarında verilen eğitimin niteliği teknolojik ilerlemelerin gecikmeden yansıtılması ile güncel tutulurken, Üniversitelerde verilen eğitimden beklenenler belirlenmeli ve üniversitelerden istenmelidir. Nitelikli iş gücü eğitimi ile geleceğe dönük Ar-Ge çalışmalarında sektör firmaları "müşteri" üniversiteler "hizmet sağlayıcı" durumundadır. Bu alanda verilecek eğitimi akışkan gücü sektörü yönlendirmelidir.
Endüstriyel Uygulama ve Üretim Sektörü deneyimi çok ileri düzeyde olan akışkan gücü sektörü ile üniversiteler ortak Ar-Ge projeleri ile otomasyon uygulamalarına sağlanan ayrıcalıklı destek ve teşvik mekanizmalarından yararlanmalı, böylece "çözüm ortağı" niteliği kazanmalıdırlar."

Karatekin Üniversitesinden Doç. Dr. Rıza Gürbüz ise "Meslek yüksekokullarında hidrolik-pnömatik eğitimi ve  sanayi ilişkileri" konusunda özetle şunları dile getirdi;

aratekin Üniversitesi Meslek Yüksekokulunda 1987 yılından itibaren Hidrolik–Pnömatik dersleri uygulama ağırlıklı olarak verilmektedir. Meslek yüksekokullarında 2002 yılında gerçekleştirilen "MEB-YÖK Meslek Yüksekokulları Eğitim Programı Geliştirme Projesi" kapsamında geliştirilen  Hidrolik-Pnömatik Sistemler Dersi verilmektedir. Meslek Yüksekokullarında hidrolik pnömatik  eğitimlerinin ülke sanayisinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde yapılandırılması için temel koşullardan birisi öğretim elemanının yeterliliği diğeri ise Hidrolik-Pnömatik  Laboratuar alt yapısının oluşturulmasıdır. Sanayinin beklentilerine uygun özelliklerde ara eleman eğitimi için öğretim elemanlarının belirli zaman aralıklarında sanayi kuruluşlarını ziyaret etmesi, mümkünse 1 -2 hafta süre ile sanayide çalışarak çalışma şartlarının yerinde gözlemlemesi, yetiştireceği elemanın sahip olması gereken  bilgi ve beceri hakkında kendisine  önemli katkılar sağlayacaktır. Bu tür etkinlikler için öğretim elemanları  Meslek Yüksekokulu yönetimlerince teşvik edilmelidir. Hidrolik-Pnömatik eğitim programları  en geç 5 yıllık sürelerle yenilenmelidir."

Milli Eğitim Bakanlığı temsilcisi olarak Mazhar Zorlu Plastik Endüstri Meslek Lisesinden panele katılan eğitimci Tekin Balkız ise "Mesleki teknik eğitimde yeniden yapılanma ve mesleki okullarda hidrolik pnömatik eğitimi" konusundaki sunumunda özetle şunları anlattı;

"2002 yılında  başlatılan, 55 Milyon Avro bütçeye sahip,  Türkiye'deki mesleki eğitim sisteminin güçlendirilmesini amaçlayan, TC Hükümeti ile Avrupa Komisyonu arasında imzalanan bir anlaşma sonucu yürürlüğe girmiş 5 yıllık bir proje olan MEGEP'in (Mesleki Eğitimi Geliştirme ve Projesi), 2005 yılında Milli Eğitim Bakanlığı'nca tüm yurtta yaygınlaştırılması kararı alınmış olup; bu karar ile birlikte lise eğitiminin 3 yıl olan süresi 4 yıla çıkartılmıştır. MEGEP projesinin tamamlanmasını takiben bütçesi 80 milyon Avro olan ve genel, mesleki ve teknik orta öğretim sisteminin yeniden yapılandırılması, programlarının geliştirilmesi ve yenilenen programlara göre öğretmen eğitimi ile eğitim ortamlarının donatılmasını amaçlayan OÖP (Orta Öğretim Projesi) uygulamaya konmuştur. Bu projenin de 2010 yılında sonlanması planlanmaktadır.

Ders içeriklerinde temel seviyede hidrolik pnömatik konu ve uygulamalarının yer aldığı alanlarda hidrolik pnömatik eğitiminin uygulama ağırlıklı olarak sürdürülmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla hidrolik ve pnömatik sistemleri oluşturan elemanların tanıtım ve kullanım özellikleri üzerinde durularak, elemanların sorunsuz çalışmaları için bakım esasları konularına önem verilmiş, öğrencilere devre kurabilme ve çalıştırabilme yeterliklerinin kazandırılması hedeflenmiştir ."

TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesinden Prof. Dr. Yücel Ercan, "Türkiye'de kontrol mühendisliği ve hidrolik-pnömatik eğitimi"yle ilgili konuşmasında, "Öğrencilere üniversitelerde teori verilmekte ancak teknoloji ve uygulama öğretilmemektedir." dedi. Prof. Ercan özetle şunları söyledi;

"Lisans eğitimini makine, elektrik, havacılık ve kimya gibi mühendislik dallarında yapan bir mühendis kontrol derslerinde öğrendikleriyle mühendislik sistemlerini modelleyebilme ve dinamik analizini yapabilme; kontrol sistemlerini tasarımlayabilme ve uygulayabilme yeteneğini kazanmış olmalıdır. Ancak ülkemizdeki kontrol mühendisliği eğitimi bu becerileri vermekten  uzaktır. Teori verilmekte ama teknolojisi ve uygulaması öğretilmemektedir. Üniversitelerimizde okutulan kontrol derslerinin en önemli eksikliklerinden biri, laboratuvar uygulaması yapılmadan okutulmasıdır. 2008-2009 yılında 53 üniversitede makina mühendisliği eğitimi verilmektedir. Bu bölümlerden  6 tanesinin programlarının üçüncü  veya dördüncü sınıfında zorunlu ders olarak hidrolik-pnömatik okutulmaktadır. 20 makina mühendisliği bölümünde ise benzeri bir ders seçmeli olarak programda yer almaktadır. Ancak bu dersler üniversitelerin çoğunda hiç açılmamakta veya nadiren açılmaktadır.  Ayrıca orta öğretim programlarında hidrolik-pnömatik eğitiminin yoğunluğunun yeni uygulanan sistemle azaldığı görülmektedir. Yani hidrolik-pnömatik eğitiminde geri adım atılmıştır.

Üniversitelerde programda görüldüğü halde açılmayan hidrolik ve pnömatik dersleri periyodik olarak açılmalıdır. Üniversitelerde hidrolik ve pnömatik konularında yapılan bitirme projesi ve tezlerin sanayi ile eşgüdümlü yürütülmesi, örneğin yüksek lisans tezlerinin SANTEZ projesi haline getirilmesi amaçlanmalıdır.  MEGEP kapsamında düzenlenen meslek ve teknik liselerin programları arasında oluşturulan Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Alanı'nın müfredatında hidrolik ve pnömatik derslerinin ağırlığı azalmıştır. Sanayi bölgelerinde yer alan meslek ve teknik liselerinde, müfredatında hidrolik-pnömatik konularının daha ağırlıklı olarak işlendiği bölümler kurulması uygun olur. AKDER  tarafından kuruluş faaliyetleri sürdürülen Ulusal Akışkan Gücü Merkezi (UAGM) olumlu bir adımdır. Kursiyerlerine CETOP akrediteli belge verilmesi öngörülen bu gibi merkezlerin sanayi yoğun diğer bölgelerde de oluşturulması arzu edilir."

Doğuş Üniversitesinden ve Akder Üyesi Prof. Dr. Ahmet N. Ceranoğlu ise konuşmasında 1999 yılındaki  ilk Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresi ve Sergisinin Panel konusunun da  "Hidrolik Pnömatik Sektöründe Teknik Eleman Eğitimi" olduğunu belirterek "aradan geçen 9 yıla rağmen hala hidrolik-pnömatik sektöründe eğitimli eleman eksikliğinden ve bu sektör için eğitimin öneminden bahsediyorsak maalesef, 9 yıl önce neredeysek bugün de oradayız demektir.  Değişen bir şeyler var ama yetersiz.  Bugün bu konuyu dilerim son kez masaya yatırıyoruzdur" dedi.

Ceranoğlu özetle şunları söçyledi; "Ülkemizde üretilen bileşenlerin sayısı ve çeşidi hala çok sınırlı. Fakat bunun nedeni yetersiz teknolojik düzey olmayıp değişen üretim stratejisidir.  Bir başka deyişle "uzak doğu" faktörüdür.  Dolayısıyla teknolojik açıdan yetersiz olduğumuz pek söylenemez. Hidrolik pnömatik eğitimi üniversitede kısıtlı saatlere sıkıştırılmış durumda. Eğitimcilerimiz ise üstün teorik birikimlerine karşın endüstriyel uygulamalardan uzak kalmaktalar. AKDER ile İstanbul Sanayi Odası Vakfı arasında imzalanan bir protokolle UAGM (Ulusal Akışkan Gücü Merkezi) çalışmasında sona yaklaşılmıştır. UAGM endüstrinin acil ihtiyaçlarını karşılamak ve yönlendirmek için geniş ölçekte çeşitli kısa öğretim kursları sunabilecektir. İlk kongre sürecinde AKDER yeni kurulmuş ve sektöre iyi bir motivasyon getirmişti. Dilerim, bu kongrede de UAGM (Ulusal Akışkan Gücü Merkezi) sektöre aynı ivmeyi ve motivasyonu verir ve büyük hayalimiz gerçekleşmiş olur."

İzmir Hidropar Ltd. A.Ş.'den Semih Kumbasar ise kontrol ve otomasyon teknolojisi açısından verilen eğitimler ve uygulama arasındaki farlılıkların giderilmesini istediği konuşmasında özetle şunları vurguladı; "Kontrol ve otomasyon teknolojisi açısından sektör firmaları tarafından düzenlenen meslek içi eğitimler, demode malzeme ve teknolojilerden arınmalıdır. Sektör firmaları ve sektör kuruluşlarının verdiği mesleki eğitimler, çok daha somut sorun ve uygulamaları ele almalı. Malzeme ve tasarımın, hassasiyet ve kullanım avantajlarını inceleyip, ekonomik çözümlemeleri analiz etmeli. Özellikle sektör kuruluşları, hizmete sunulan yani malzeme ve ekipmanların sağladığı avantajları objektif ve bilimsel bir şekilde tüm sektöre duyurmalıdır. Burada reklamın ince ayrımına dikkat edilecek bir kurumsallaşmayı başarmaları gereklidir. Malzeme bilimi ve elektroniğin hızlı geliştiği günümüzde üniversitelerle işbirliği, sektörel kuruluşların hayati konusu haline gelmiş bulunmaktadır."

Panel izleyicilerden gelen yoğun sorularla saat 20.00'ye kadar devam etti. Makina Mühendisleri özellikle AB'den alınan fonların nasıl kullanıldığına ilişkin sorular yönelttiler. Bu fonların doğru ve verimli değerlendirilmediğini belirten birçok izleyici, Bakanlığın bu konuda varsa gerçekleşen somut gelişmeleri meslek odaları ve toplumla paylaşmasını talep ettiler.

İzmir Şube Kaynaklı Haberler »

27.10.2008 tarihinden itibaren 3565 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İZMİR ŞUBE
MMO TEPEKULE KONGRE SERGİ VE İŞ MERKEZİ ANADOLU CAD. NO: 40 KAT:M2 BAYRAKLI - İZMİR
TEL: (+90) 232 4623333   FAKS: (+90) 232 4862060
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri