ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

26 Nisan 2024 Cuma    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 BAYRAMDA YOLA ÇIKACAK SÜRÜCÜLERİN DİKKAT ETMESİ GEREKENLER, LPG’Lİ ARAÇLAR, ARAÇLARDA YANGIN RİSKİ, TRAFİK KAZALARI BASIN AÇIKLAMASI

    Yayına Giriş Tarihi: 02.10.2014  Güncellenme Zamanı: 01.04.2015 11:14:06  Yayınlayan Birim: İSTANBUL ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 02.10.2014 13:19:59

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Sekreteri N. Cenk Cihangir ve Şube Müdürümüz Hasan Özger Bayram öncesi yola çıkacak sürücülerimizin dikkat etmesi gerekenler, LPG`li araçlar, araçlarda yangın riski ve yangın sistemi, damperli araç kazaları, trafik kazaları konularında vatandaşlarımızı ve yetkilileri uyaran açıklamalarda bulundular.

Türkiye`de geçtiğimiz 3 yılda karayollarında meydana gelen kazalar nedeni ile 11.270 kişi hayatını kaybetmiş, 780.982 kişi yaralanmıştır. Rakamları düşündüğünüzde tablonun vahameti ortadadır. Bayram nedeni ile yola çıkan sürücülerimizi uyarıyoruz! Lütfen kurallara uyalım, yetkilileri de göreve çağırıyoruz! Lütfen daha fazla özen ve dikkatle çalışın.

Bayram tatili ile birlikte trafik kazaları açısından riskli günlere giriyoruz. 2013 yılında yaşanan 1.207.354 kazada TÜİKistatistiklerine göre kusurların % 88,69`u sürücüden,% 8.99`u yayaya bağlı nedenlerden, %1,05`i yol kusurlarından, % 0,42`si yolcu kusurlarından, % 0,85`i ise araç kusurlarından kaynaklandığı tespit edilmiştir.

Kazalarda, ağır tonajlı araçların neden olduğu trafik kazası oranı % 31, otomobillerin neden olduğu trafik kazası oranı ise % 60 olarak tespit edilmiştir.

İnsana bağlı trafik kazalarının sebepleri arasında başta gelen hususlar; aşırı hız, hatalı sollama, direksiyon başında uyuma ve emniyet kemeri takılmamasıdır.

Ölümlü kazalarda emniyet kemeri kullananların % 24`ü hiç zarar görmeden kazayı atlatmakta, emniyet kemeri kullanmayanlarda bu oran % 6`ya kadar düşmektedir. Emniyet kemeri kullanımının zorunlu olduğu ülkelerde ölüm ve yaralanma oranları, kullanımın zorunlu olmadığı ülkelere göre % 40 daha az olmaktadır.

TRAFİK KAZALARINI EN AZA İNDİRMEK İÇİN:

Araç Bakım ve Periyodik Muayeneleri zamanında yapılmalıdır

Kazalara sebep olan araç arızalarının önlenmesi için araç bakımlarının ve periyodik muayenelerinin zamanında yapılması gerekir. Araçların fren, balata, lastik, ön takım, elektrik sistemi, hidrolik sistemi, motor yağı, anti friz vb. konularındaki bakımları da yetkili servislerde mutlaka yapılmalıdır.

Frenler: Araçların fren bakımları son derece önemli bir husustur. Çünkü bayramlarda yolcu sayısı ve yükü artmaktadır. Aracıyla bütünleşmiş sürücüler bu değişimi algılayamayarak kaza yapabilmektedirler. Araçta taşınabilecek yolcu ve yük miktarı aracın belgesindeki değeri geçmemelidir. Gereğinden fazla yük aracın sürüş kararlılığını etkiler, fren mesafesini aşırı uzatır.

Sürücünün günlük kullanımından daha ağır olan aracını yüksek hızlarda kullanması frenlerin ısınmasına ve fren mesafesinin uzamasına neden olur.

Ağırlık merkezinin yükselmesinden dolayı sürüş kararlılığının bozulacağını bilmeyen sürücüler kaza yapabilmektedirler. Öte yandan bu konuda yasal sınırın üzerinde hızla seyretmek sorunu kat be kat büyütmektedir.

Fren bakımlarında disk fren balatası değişmiş araçlarda, trafiğin olmadığı bir boş yerde 4 - 5 kez  tam fren yapılmalı, varsa fren zayıflığı tespit edilmelidir.

Lastikler: 6 yıldan yaşlı lastikler teknik özelliklerinden çok şey kaybeder, fren mesafesini uzatır buna dikkat edilmelidir.

Takip Mesafesi: Yüklü araç sürücüsünün önündeki araçla arasındaki takip mesafesini günlük kullanımına kıyasla artırması gereklidir. Yüklü araç sürücüsünün alışılmıştan daha yüksek ayak kuvveti ile frene basması gereklidir. 

Yasal hızı sınırına uyulmalı. Hafif Ticari Araçlarda (Minivan, Van, Panelvan) yasal hız sınırının otomobillerden daha düşük (örneğin bölünmüş yollarda 93km/h) olduğu unutulmamalı. 

Araçlarımızdaki ekipmanlar eksiksiz olmalıdır

Araçlarınızdaki ilk yardım çantası, üçgen reflektör, yangın söndürme cihazı gibi önem arz eden ekipmanların yola çıkmadan önce tam ve eksiksiz olduğu kontrol edilmelidir.

Yollarımızdaki tadilat çalışmalarına dikkat edilmeli

Yeni yol yapımı ve yol tadilatlarındaki ikazların yeterli olmaması nedeniyle üzücü kazaların meydana geldiği bir gerçektir. Bu kısımlardaki uyarıcı ve ikaz levhalarının eksiksiz bir şekilde konulması ve dış etkenlerden (rüzgar, kar, yağmur, insan müdahalesi vb.) etkilenmeyecek şekilde sabitlenmesi gerekmektedir.

Yol bakım ekipleri bayramda olabilecek üzücü kazaların sonuçlarını en aza indirmek için; ilk yardım ekipleri ise can kayıplarını en aza indirmek için trafiğin yoğun olacağı bayram tatilinin başladığı ilk ve son günlerinde hazır beklemelidirler.

 İnsan faktörü nedeniyle meydana gelebilecek trafik kazalarını en aza indirmek için bayram tatilinde şehir dışına çıkacak sürücülerin emniyet kemeri takmaları, hız sınırına uymaları, yorgun, uykusuz ve alkollü araç kullanmamaları ve hatalı sollama yapmamaları gerekir. Yayalarımızın da yollardaki seyahatleri sırasında trafiğe ve trafik kurallarına azami dikkat etmesi çok önemlidir, özellikle yoldan karşıya geçişlerde ve karanlık yollarda bu dikkat daha da önemlidir.

Otobüs Yangınları Konusunda:

Yangın Algılama ve Alarm Sistemlerinin önceden tescil işlemi görmüş 2005 model ve sonrası M2 ve M3 kategorisi araçlarda uygulanması amacıyla "Yangın Algılama ve Alarm Sistemleri İle İlgili Usul ve Esaslar" TSE tarafından oluşturulmuş ve tadilatlar kapsamına alınmıştır.

Ne var ki, yönetmelik hükümlerinin, özellikle önceden tescil işlemi görmüş 2005 model ve sonrası M2 ve M3 kategorisi araçlarda uygulanıp uygulanmadığının takibi ve denetimi, kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonsuzluk nedeniyle hiçbir kurum ve kuruluş tarafından yapılmamaktadır. Bu nedenle de, işletme veya araç sahipleri yönetmeliğin hükümlerini yerine getirmemektedirler. Bu bağlamda; yollarda seyreden araçların ve dolayısıyla yolcuların güvenliğini temin etme sorumluluğu olan Ulaştırma Bakanlığı`nı görevini yapmaya çağırıyoruz.

Son zamanlarda yaşanan otobüs yangınları dikkat çekici niteliktedir.  Söz konusu yönetmelik hükümlerinin uygulanmasının önemi ortadadır.

Ayrıca araç yangınların "10 numara yağ"dan kaynaklandığı yönünde bilgiler mevcuttur; bunun da özellikle akaryakıt fiyatlarındaki yüksek artışlar, yedek parça, tamir ve bakım gibi maliyetleri düşürmek gibi nedenlerden kaynaklandığı bilinmektedir.

Yaşanan kazalar göstermiştir ki işletme veya araç sahipleri yönetmeliğin hükümlerini yerine getirmemekte, yönetmeliğin söz konusu araçlarda uygulanıp uygulanmadığı, 10 numara yağ kullanılıp kullanılmadığı gibi trafik güvenliğini tehlikeye atan hususların takibi ve denetimi hiçbir kurum ve kuruluş tarafından yapılmamaktadır. Kısaca, özel ve kamuya ait toplu taşıma araçlarında ciddi bir güvenlik sorunu görülmektedir.

Yaşanan kazalar yasal denetim ve mevzuat eksikliklerinin yanı sıra siyasal iktidarın her alanda olduğu gibi bu alanda da mühendislik hizmetlerini devre dışı bırakması, uzman kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmamasının sonuçlarıdır.

Tüm vatandaşlarımızın bayramda trafikte son derece dikkatli olmalarını tavsiye eder, ilgili makamlarca gerekli önlemlerin alınacağı ümidi ile bütün yurttaşlarımızın bayramını kutlar kazasız, güvenli yolculuklar dileriz.

N. CENK CİHANGİR

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI

İSTANBUL ŞUBE SEKRETERİ

 

EK – 1

LPG`Lİ ARAÇLARDA DURUM

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü`nün 19.12.2011 tarihli genelgesi; 22.03.2010 tarihli önceki genelgede belirtilen uygulamaya aykırı olarak, araç muayene istasyonlarında (LPG ve CNG takılı araçlar için en geç bir ay önceki tarihe ait "Gaz Sızdırmazlık Raporu") aranması zorunluluğunu kaldırmış, gaz sızdırmazlık raporu bulunmamasını "ağır kusur"dan "hafif kusur"a dönüştürülmüştü. Bu durum denetimlerin LPG`li araç kullanıcılarının keyfiyetine bırakılmasına yol açmış ve 2012 yılı Ocak ayı başından itibaren gaz sızdırmazlık testlerinde ciddi bir düşüş gerçekleşmeye başlamıştı.

Bu nedenle söz konusu denetimlerin kaldırıldığı bu ortamda sürücüler LPG`li araçlarını 6 ayda bir veya 10 000 km de bir mutlaka bakıma sokmalı, Makina Mühendisleri Odası LPG/CNG Gaz Sızdırmazlık Araç Kontrol İstasyonlarında araçlarını kontrol ettirmelidirler. LPG`li araç sürücüleri, muayene sonrası araçlarından gaz kokusu gelmesi durumunda bu kontrolü ücretsiz olarak istasyonlarımızda yaptırabilirler.

Bakanlık, Odamız, TSE ve sorumlu sektör işbirliğiyle yürütüldüğü denetimleri yaptığımız 2005-2012 arası yedi yılda kayıt dışı "merdiven altı" uygulamalar en aza indirilmiş, yakıt türü bilinmeyen araç sayısı 3,5 kat azalmış, LPG yakıtlı araç sayısı 3,5 kat artmıştır. 

Uyarıyoruz!

Eğer 2005 öncesinde imalat-montaj ve kullanıma dair denetim ve kontrollerin yapılmadığı dönemde artan LPG`li araç kazaları hatırlanırsa çok yakında –ki bu durum yaşanmasın diye bütün gücümüzle çalışmaktayız- denetimsiz döneme geri dönüş olacak, kazalarda bir artış gerçekleşecek, maddi, manevi büyük kayıplar yaşanacaktır. Araçların LPG`ye dönüşüm tadilatında standart olmayan malzemeler kullanılabilmekte, montajları standart dışı yapılabilmektedir. Periyodik ve etkin denetimlerin olmaması da buna eklendiğinde "facia geliyorum" demektedir. Bu nedenle söz konusu denetimlerin kaldırıldığı bu ortamda sürücüler LPG`li araçlarını 6 ayda bir veya 10 000 km de bir mutlaka bakıma sokmalıdırlar.

Montaj aşamasında dikkat edilmesi gereken hususlar;

-Apartman altlarında çalışan,

-TSE belgesi ve MMO yetki belgesi  güncel olmayan,

-İş yerinde yetkili mühendisi olmayan,

-Kaçak kontrolü küçük çıraklara yaptıran,

-Çalışanların eğitimli olduğunu gösteren sertifikaların duvarda asılı olmadığı, çalışanların ve yetkilinin yeterli tecrübesinin olmadığı, her gelindiğinde yeni elemanlarla karşılaşılması,

-Servisin genel görünüşünün temiz, tuvaletlerinin, diğer alanlarının bakımlı olmadığı, cihaz ve aletlerinin düzgün bir görünüm vermediği izlenen,

-TSE yetki belgesindeki adres ile  o yerin adresinin aynı olmadığı,

-Aldığı ücret ile faturanın değerinin aynısı olmayan,

-Birçok marka dönüşüm kiti takan, (100 m2 olmasına rağmen 7-8 marka ismi taşıyan)

-İş yerinin mali mesuliyet, yangın kaza vb. sigortası olmayan,

-İş bittikten sonra aracı kullanarak bizzat test etmeden teslim eden,

-Araç teslim edilirken sürücüye yeni takılan LPG sistemi hakkında  kullanma ve bakım konularında yazılı ve sözlü eğitim vermeyen,

-Verdiği evraklarda okunmayan yazı  ve sayılar olan,

-Verdiği evrakın orijinalini ibraz edemeyen,

-İş yerinde yangın söndürücüleri, alarm cihazları ve konuyla ilgili planların duvarında asılı olmadığı işyerlerine kesinlikle başvurmamalıdırlar.

 

Araçlarını LPG`ye Dönüştürmek İsteyen veya Dönüştürmüş Yurttaşlarımızın, Araç Dönüşümlerinin Son Kontrolünü ve Periyodik Gaz Sızdırmazlık Testini MMO`ya Yaptırması Gerekmektedir

Odamızın görev ve yetki alanına giren hususlarla ilgili olarak, araçlarını LPG`li kullanıma dönüştürmek isteyen veya bu dönüşümü yaptırmış ama bu işlemi yapan firmalar tarafından son kontrol için Odamıza yönlendirilmemiş araç sahiplerinin, can ve mal güvenlikleri için yasal gerekliliklere dikkat etmesi gerekmektedir. Dönüşüm yapan firmanın MMO`dan tescilli olup olmadığı, firmada MMO yetki belgeli bir mühendisin istihdam edilip edilmediği, dönüşümde kullanılan malzemelerin ilgili standartlara uygun olup olmadığı yurttaşlarımızın dikkat etmesi gereken hususların başında gelmektedir.

Kamuoyunun bilgisine sunarız.

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ

  

Güncellenme Zamanı: 02.10.2014 13:21:46

İstanbul Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

02.10.2014 tarihinden itibaren 2372 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ
KATİP MUSTAFA ÇELEBİ MAH. İPEK SK. NO:9 34433 BEYOĞLU - İSTANBUL
TEL: (+90) 212 2529500 Dahili: 01   FAKS: (+90) 212 2498674
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri