Bilindiği üzere; 9 Eylül 2013`de ana sınıf ve İlköğretim 1.sınıflar için; 17 Eylül`de ise diğer ilköğretim ve liseler için 2013 yılı eğitim öğretimi başlıyor. Servis Araçları sorunu her eğitim öğretim yılında olduğu gibi bir kez daha gündeme geldi. Toplu taşımanın yetersizliği sonucu birçok öğrencinin ailesi bu yüksek taşıma bedeline katlanmak zorunda bırakılmaktadır. Denetim Yok Senelerdir belirttiğimiz gibi servisler denetlenmemektedir. Yetkilileri bu konuda göreve çağırıyoruz. Öğrenci aileleri de bu konuda daha ilgili ve dikkatli olmalı çocuklarını emanet ettikleri ulaşım araçlarının niteliklerini, görevlilerin yeterlilikleri denetlemelidirler. Servis Fiyatları Ailelerin Belini Büküyor! Ülkemizde yanlış ulaşım politikaları nedeniyle ne yazık ki; toplu ve güvenli ulaşım sağlanamamakta, oluşan boşluğu ise servis araçları doldurmaktadır. Toplu taşımanın yetersizliği, velileri büyük oranda servis araçlarını tercih etmeye zorlamaktadır. Eylül ayıyla birlikte çocuklu aileleri saran okul telaşı, 2013-2014 öğretim yılına yönelik servis ücretlerinin belirlenmesiyle birlikte doruk noktasına ulaştı. Ulaşım Koordinasyon Daire Başkanlığı`nın (UKOME) açıkladığı, bu yıl en düşük servis ücreti 1 KM için 125 TL olurken, 30 KM için 194 TL olarak belirlenmiştir. 30 KM`yi aşan her kilometrede 0.33 TL eklenecektir. Servis işletmeciliğinin önemli bir kazanç kapısı haline geldiği, servis sayılarındaki artıştan da belli olmaktadır. Trafikteki plansızlığa ek olarak karşımıza çıkan bu artış servis taşımacılığının kontrol altına alınması gerektiğini gündeme getirmektedir. Sorun kamusal ucuz nitelikli toplu taşıma ile çözülebilir. Bu anlamda yerel yönetimin politikalarını gözden geçirmesi ve kamu yararı ile hareket etmesi gerekir. Velilerimiz Servis Ücretlerinde Keyfi Tutumlara Karşı Dikkatli Olmalılar Okul servislerinin aile bütçelerine yüklediği bu yüke bazı özel ve resmi okullarımız, yasa ve yönetmeliklere aykırı biçimde yeni mali yükler eklemektedir. Kentimizde 2516 Sayılı Büyükşehir Belediyeleri Kanununa göre UKOME tarafından belirlenen servis ücretleri, resmi ve özel eğitim kurumlarında hizmet veren tüm okul servisleri için bağlayıcıdır. Hiçbir okul idaresi, okul aile birlikleri veya servis firmaları UKOME tarifelerinin üzerinde bir ücret belirleyemezler. Buna rağmen bazı özel okullarda en uzun mesafe için talep edilen servis ücretleri UKOME kararlarına aykırı olarak düzenlenmeye çalışılmaktadır. Bu soyguna karşı ilgili tüm kurumlar görevlerini yapmalıdır. Tüm veliler de UKOME`nin belirlediği fiyat tarifeleri üzerinde ücret isteyen servis firmalarını UKOME`ye bildirmelidirler. 2009 Yılında Yönetmelikte Yapılan Değişikliğin Yürütmesi Durdurulmuştur: Araç yaş Sınırı 12`dir. Servis rehber elemanı da 22 yaşını doldurmuş, en az lise mezunu olmalıdır Velilerimizin dikkat etmesi gereken önemli bir konu da servis araçlarının yaşı 12 yaşını aşmamış olması gerekmektedir. Taşıt içi düzeni sağlamak, okul öncesi eğitim ve ilköğretim öğrencilerinin inme ve binmeleri sırasında yardımcı olmak üzere bulundurulması zorunlu olan rehber personelin 22 yaşını doldurmuş ve en az lise mezunu olması gerekmektedir. Çocuklarımızın can güvenliği açısından son derece önemli bu hususları öğrencilerimizin aileleri takip etmelidirler. Konuyla ilgili diğer hususlara gelince; Ulaştırma Bakanlığı 28.08.2007 tarihinde "Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği‘` yayınlamıştır. Yönetmelik bu tür ulaşıma bir disiplin getirmekle birlikte denetimlerdeki yetersizlikler, ne yazık ki meydana gelen olumsuzlukların sebebi olmaktadır. Geleceğimizi, çocuklarımızı ulaşımdaki olumsuzluklara kurban vermemek için bizlere çok büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu konuda ilgili kanun ve yönetmelikler; Okul Servis Araçları Yönetmeliği, Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği, Araç İmal, Tadil ve Montaj Yönetmeliği, Büyükşehir Belediyesi Kanunu`dur. Bununla birlikte velilerimiz aşağıda ifade ettiğimiz konulara dikkat etmelidir. 1-) Velilerimiz öğrencinin eğitim birimine ulaşımını en güvenli ulaşım olarak seçmelidir. Eğer servis seçerse, UKOME`den açıklanan fiyatlara göre ödeme yapmalı ve yıl fiyatlarına yarıyıl hariç tutulması gerektiğine dikkat etmelidir. 2-) Servis araçlarının teknik özelliklerine dikkat etmelidirler. (İç düzenlemesi, temizliği, camların sabit olması, ses ve görüntü sisteminin olmaması, yerleşim şemasını bulunması v.b.) 3-) Taşımacılığı yükümlülüğü şoförlerdedir. Şoförlerin yeterliliğini mutlaka sorgulamalıdırlar. E sınıfı ehliyetli sahibi şoförlerin en az 3, B sınıfı ehliyet sahibi şoförler en az 5 yıl tecrübe sahip olmalıdır. Şoförlerin hizmet sicillerin temiz olması, öğrenciler ve velilerle doğru iletişim kurabilmeleri çok önemlidir. Dikkat çekmek istediğimiz bir başka konu ise Kontrol ve Denetim konusudur. Yol üstü denetimler resmi olarak emniyet müdürlüğünce yapılmaktadır. Standart dışı ve yönetmeliklere uygun olmayan servis araçları çocuklarımızın can güvenliği için büyük tehdittir. Servis araçlarının bağlı bulundukları örgütler; kuruluş amaçlarının en temel maddesi olan güvenli ulaşımın sağlanması için alınan servis ücretlerinin doğruluğu da dahil olmak üzere tüm kendi iç denetimlerine özen göstermelidirler. UKOME açıkladığı ücretlerin uygulanabilirliğini denetlemeli. Başta okul yönetimi olmak üzere okul aile birliği, okul yönetimi ve veliler, öğrencilerin, can ve mal güvenliği için oto kontrolde kendilerini görevli görmeleri çözümün ana kaynağı olacaktır. Servis araçlarının teknik muayenelerinin yapıldığı resmi birimler; en önemli denetim noktası olmanın verdiği görev ve sorumluluk bilinci ile davranmalıdır. Bunlarla birlikte; Medya kuruluşları; Kazaların haberini veren değil kazanın olmaması için en büyük çabayı gösteren taraf olmalıdırlar. Tüm yurttaşlarımız; yurttaşlık bilincinin sorumluluğu gereği özellikle karayolu ulaşımındaki öğrenci araçlarının ulaşım güvenliğine duyarlı davranmalarıdırlar. Öğrenci Velilerine sesleniyoruz; Okul servis araçlarını dikkatle gözleyiniz. Trafik kurallarına karşı sorumsuz davranan, teknik donanımından endişe duyduğunuz araçların durumlarını en yakın trafik yetkilisi ile birlikte Oda birimlerimize iletiniz. Araçlarının yaşının maksimum 12 olduğundan, araçlarda bulunması gereken rehber elemanın en az lise mezunu olduğundan emin olunuz. Farklı ücret isteyen servis firmalarını UKOME `ye bildiriniz. Eğitim yollarındaki gençlerimizin ve özellikle minik canlarımızın güvenliği için hepimiz, yurttaşlık bilinci ve sorumluluğu ile her zamankinden daha duyarlı ve etkili olmalıyız. TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI KOCAELİ ŞUBE YÖNETİM KURULU BAŞKANI NEDİM KARA |