ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

26 Nisan 2024 Cuma    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 1/100000 ÇEVRE DÜZENİ PLANI HAKKINDA GÖRÜŞÜMÜZ

    Yayına Giriş Tarihi: 23.05.2013  Güncellenme Zamanı: 23.05.2013 17:43:22  Yayınlayan Birim: MERSİN ŞUBE  
 

 BASINA VE KAMUOYUNA

Odamız anayasanın 135. Maddesine göre, 6235 sayılı yasa ile 1954 yılında kurulmuş, 60 yıla yakın birikimi olan ve 100.000`e yaklaşan üyesi ile kamu niteliğinde bir meslek odasıdır. Bu niteliği ile yıllardır meslek alanlarına giren konularda, anayasa ve yasalardan aldığı yetki ile, ülkemizin yerli ve yenilenebilir kaynaklarını kullanarak, halkın isteklerini dikkate alarak, bilimin ışığında, uygun yer seçimi ve çevreye duyarlı teknolojinin tercih edilmesi ile sanayileşerek kalkınmayı, kısa ve uzun vadede kamusal çıkarlarını öncelikle savunmaktadır.

Bilindiği üzere 2011 yılında, Danıştay tarafından yürütmesi durdurulan ve Akkuyu Nükleer santralinin de dahil edildiği 1/100000 lik Mersin- Karaman Çevre Düzeni Planı (ÇDP) hakkında Odamız, Mersin`in kent dinamiklerinin kendi çabasıyla katılımcı bir süreçte belirlediği Turizm, Tarım ve Ticaret ile kalkınma perspektifi doğrultusunda basından bilgi sahibi olduğu konularda görüş ve önerilerini, katıldığı toplantılarda gerek sözlü gerekse yazılı olarak 2 Mayıs 2013 tarihinde Mersin Valiliğine ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne dosya halinde iletmiştir.

1-      Çevre Düzeni Planları, Dengeli ve sürekli kalkınma amacına uygun olarak ekonomik kararlarla ekolojik kararların bir arada düşünülmesine imkan veren, rasyonel doğal kaynak kullanımını sağlamak üzere kalkınma planları ve varsa bölge planları temel alınarak yapılan ve tarım, turizm, konut, sanayi, ulaşım vb. genel arazi kullanım kararlarını, politika ve stratejilerini belirleyen, bölge veya havza bazında 1/50.000 veya 1/100.000 ölçekte hazırlanan, plan hükümleri ve plan açıklama raporuyla bütün olan üst ölçekli fiziki plandır. Bu nedenle kentlerin gelecek 50-100 yılını belirleyen imar anayasalarıdır. Bu özelliği nedeniyle Mersin-Adana ÇDP Mersin`in geleceği açısından çok önemlidir.

 

2-      Odamız, Mersin- Adana ÇDP hazırlanma sürecinin başlangıcında bilgilendirilmemiş,  sadece son toplantılara davet edilmiştir. Ayrıca katıldığı toplantılarda projeksiyon üzerinde yapılan genel bilgilendirme yapılmış, herhangi yazılı bir metin veya proje tarafımıza iletilmemiş, 15 Mayıs 2013 tarihine kadar valilik tarafından Odamızın da içinde bulunduğu paydaşlardan sadece görüş ve öneriler istenmiştir. Bu aşamada hangi kurumun hangi önerileri verdiği bunlardan hangilerinin meslek alanlarımıza girdiğini ve bu önerilerin birbiriyle ve çevreye nasıl uyumlu olacağı bilinmemektedir. Bu nedenle, Mersin`in geleceği açısından çok önemli olan bu ÇDP nin oluşturulmasında izlenen yöntemin katılımcı, önerilerin birbiriyle ve çevreyle uyumlu olmasında verimli bir yöntem olmadığı konusundaki görüşlerimiz ilgili makamlara iletilmiştir.

 

3-      Çevre Düzeni Planlarına dair yönetmeliklerde, planlama yapılırken çevrenin korunması ve çevre kirliliğin önlenmesi yasal bir zorunluluk hükmü yer almaktadır. Bu kapsamda ilimizde bulunan tescilli doğal sit yaşam alanları olan Büyükeceli, Akkuyu Mevkii Fok Üretme Sahaları 1.Derece Doğal Sit Alanı, Mersin-Erdemli-Alata Deniz Kaplumbağası Yuvalama Kumsalları, Mersin-Silifke Göksu Deltası Sulak Alanı, Mersin-Silifke-Göksu Deltası Deniz Kaplumbağası Yuvalama Kumsalları, Mersin-Anamur Deniz Kaplumbağası Yuvalama Kumsalları, Mersin-Gazipaşa-Anamur Arası Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Bozyazı-Kızılliman Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Bozyazı-Kızılliman ve Anamur-Sancak Burnu Arası Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Bozyazı-Aydıncık Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Aydıncık Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Yeşilovacık-Taşucu Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Beşparmak Adası Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Dana Adası Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Aksaz Adası Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Büyük Ada (Gilindire Adaları) Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Yelkenli Ada Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Anamur-Pullu Orman Dinlenme Yeri Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Anamur-Karaağan Burnu Akdeniz Foku Yaşam Alanları, Mersin-Aydıncık Adaları Önemli Kuş Alanları, Mersin-Silifke-Göksu Deltası Önemli Kuş Alanları vardır. Öte yandan İlimizde turizm alanları olarak ilan edilen Tarsus Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi, Tarsus Karboğazı Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim, Silifke-Kargıcık Turizm Merkezi, Silifke-Taşucu-Boğsak Turizm Merkezi, Silifke-Narlıkuyu-Akyar Turizm Merkezi, Silifke-Ovacık Turizm Merkezi, Gülnar-Ortaburun Turizm Merkezi, Anamur-Melleç Turizm Merkezi gibi belirtilen merkezler Turizm Merkezleri olarak ilan edilmiştir. Bunun yanında ilimizde gerek Yenice ilçesi ile Erdemli ilçesi arasında, gerekse Erdemli- Kaledran(anamur)  arasında önemli tarım havzaları,  Mersin-Silifke-Göksu Deltası ve önemli Bitki Alanları vardır.

 

4-       Öte yandan kentimizde yapımı planlanan başta  Akkuyu Nükleer santrali olmak üzere, basından yapılacağı öğrenilen Silifke- Anamur arası kömürle çalışacak 15 adet termik santral, 2 adet çimento fabrikası çevre açısından çok riskli yatırımlar olup, bunlara ilaveten Kayraktepe Barajı, Hidroelektrik santralleri, Kazanlı sülfürik asit tesisleri, Karaduvar doğalgaz çevrim santrali ile halen çalışmakta olan Akdeniz Gübre Sanayi, Kromsan Krom Bileşikleri fabrikasındaki stoklanmış  2 milyon ton tehlikeli krom atıkları, çalışması ile çevrede olumsuz etki yaratan ve insan sağlığını önemli ölçüde bozacak eski teknoloji atıklarının nötralizayon tesisleri, petrol ürünleri depolama tesisleri çevre ve risk açısından değerlendirildiğinde  kentimiz dinamikleri tarafından belirlenen  Tarım, Turizm ve Ticaret ile belirlenen gelişme perspektifini   çok olumsuz etkileyecek yatırım ve tesislerdir. Ancak halen yapılan plan sunumlarda basında yer alan bu riskli yatırımların son durumları hakkında bilgi verilmemiştir.

 

5-      Odamız,  meslek alanına giren, ülkemizin enerji sorununun riskli ve pahalı yatırımlardan önce,   Türkiye`de ve ilimizde başlatılacak yaygın bir kampanya ile Türkiye`de ortalama %18 lere ulaşan kayıp kaçakların gelişmiş ülkelerde olduğu gibi %8 lere düşürülmesini,   enerji verimliliğinin ve tasarrufunun sağlanmasını, Güneş, Rüzgar, jeotermal, bio enerji gibi  yerli ve yenilenebilir kaynaklara dayalı, çevreye duyarlı teknolojilerin öncelikle tercih edilmesini önermektedir. Bu kapsamda, yılda 300 den fazla güneşli güne ve 312 km açık denize bakan kıyı şeridine sahip olan Mersin`in güneş enerjisi potansiyeline dikkat çekmek için Odamız Mersin şubesi tarafından yıllardan beri "Güneş Günleri" ve "Güneş Enerjisi Sempozyum ve Sergisi" düzenlemekte, Mersin`in Güneş ve rüzgarından yararlanarak Güneş kenti ilan edilmesine yönelik çaba göstermektedir. Bunlara ilaveten, Mersin`de planlanacak termik santral yatırımlarının tarım ve turizm verimliliği düşük Konya–Karapınar mevkiine kaydırılarak, burada 2013 yılı başında açıklanan 1.8 milyar tonluk yerli kömür kaynağının kullanılmasının eşsiz doğal ve arkeolojik SİT alanlarının zarar görmemesi için bölgemizde yapılacak Akkuyu Nükleer Santrali ile Termik santrallere alternatif enerji temin önerilerimizle birlikte Valiliğe teslim edilmiştir.

 

Sonuç olarak Odamız, Mersin ve Adana`nın ortak geleceğini belirleyecek Mersin- Adana ÇDP sürecinin aceleye getirilmemesini istemektedir. Bunun için ÇDP nin askıya çıkarılmadan, öncelikle, toplanan önerilerin tamamının yer alacağı plan taslağının başta Mersin`de ve Adana`da bulunan üniversitelerimizin ilgili bölümleri olmak üzere ilgili paydaşlara gönderilerek kamuoyunda tartışmaya açılmasını talep etmektedir. Böylelikle, her iki ilde üniversiteler ve ilgili tüm meslek odaları ile devlet kurumlarının katılımıyla yeterli sayıda kamuoyuna açık toplantı ve tartışmalar gerçekleştirilerek halkın bilgilenme sürecinin tamamlanması gerektiğine inanmaktadır.  Bu süreç sonunda Mersin`in ve Adana`nın ortak kalkınma perspektiflerine uyumlu ve olgunlaşmış,  1/100000 lik ÇDP nın gerekirse her iki ilin sınırları içinde yaşayan yurttaşların onayına sunulmalı, gerekirse referandum yapılmalıdır. Bu uygulama ile Mersin ve Adana`nın geleceği hakkında son sözü Mersin ve Adana`lı yurttaşlarımızın söyleyeceği, bir ÇDP nın oluşturulmasının 1992 yılında imzaladığımız ve iç hukukumuzun parçası olan Rio sözleşmesi uyarınca oluşturulan, demokratik ve katılımcı Yerel Gündem 21`in bağlayıcı hükümlerine ve ruhuna  uygun  olacağına inanmaktadır. 23.05.2013

Makina Mühendisleri Odası Mersin Şubesi

Şube Yönetim Kurulu Başkanı

Alper TURNA

Mersin Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

23.05.2013 tarihinden itibaren 4654 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI MERSİN ŞUBE
LİMONLUK MH. 2417 SK. NO:5 YENİŞEHİR - MERSİN
TEL: (+90) 324 3273800 Dahili: 01   FAKS: (+90) 324 3269553
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri