Türkiye, 21 Avrupa ülkesi arasında yolcu taşımada yüzde 2.3, yük taşımada yüzde 4.4 ile sondan ikinci sırada Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Makina Mühendisleri Odası, Türkiye‘nin uluslararası istatistiklere göre 21 Avrupa ülkesi arasında demiryolu ile yolcu ve yük taşımada sondan ikinci sırada olduğuna dikkat çekti. Makina Mühendisleri Odası‘ndan yapılan yazılı açıklamada, ‘Ulaşımda Demiryolu Gerçeği Raporu‘nda, 1950 1i yıllardan sonra, ülkemizde karayolu ağırlıklı bir ulaşım politikasının uygulandığı ve demiryolu yapımının durma noktasına geldiği ifade edilirken, Türkiye‘nin uluslararası istatistiklere göre 21 Avrupa ülkesi arasında demiryolu ile yolcu taşımada yüzde 2.3, yük taşımada yüzde 4.4 ile sondan ikinci olduğu belirtildi. Makina Mühendisleri Odası tarafından hazırlanan "Ulaşımda Demiryolu Gerçeği Raporu"ndan alıntılar yapan TMMOB Makina Mühendisleri Odası Başkanı Ali Ekber Çakar, demiryollarına ilişkin şu bilgileri verdi: • 1950‘li yıllardan sonra, karayolu ağırlıklı bir ulaşım politikasının uygulanması sonucu, demiryolu > Makina Mühendisleri Odası‘nın raporuna göre 1950‘de demiryolu yolcu taşıma oranı yüzde 42 idi, bugün yüzde 1.80. Aynı dönemde yük taşımacılığı yüzde 78‘den yüzde 4.80‘e indi. yük ve yolcu taşımacılığında olağan dışı gerilemeler yaşandı. Demiryolu yapımı durma noktasına geldi. • 1950 yılında demiryolu taşıma oranları yolcuda yüzde 42, yükte yüzde 78 iken, bugün yolcuda yüzde 1.80‘e, yükte 4.80‘e geriledi. Karayolu taşımacılığı ise aynı dönemde yükte yüzde 19‘dan yüzde 82.84‘e, yolcuda ise yüzde 90‘a yükseldi. • Uluslararası istatistiklere göre Türkiye, 21 Avrupa ülkesi arasında demiryolu ile yolcu taşımada yüzde 2.3 ile, yük taşımada da yüzde 4.4 ile sondan ikinci sırada. Bu durumun başlıca nedeni ise kaynaklarını karayolları üzerinden uluslararası petrol ve otomotiv tekellerine akıtarak demiryolu ve denizyolu taşımacılığını gerileten ulaşım politikalarıdır. • TCDD‘nin özelleştirilmesi konusu yeniden gündemde ve yine aceleci kararlarla bu süreç tamamlanmak üzere. Bugüne kadar devlet denetiminde olan ve tek elden yürütülen demiryolu işletmeciliği, altyapı çalışmaları tamamlanan 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname‘nin kabulüyle, özel şirketlerin ve taşeron şirketlerin eline teslim edilmeye çalışılmakta ve TCDD‘nin tasfiyesi amaçlanmaktadır. • Gerekli olan altyapı, bakım, yenileme çalışmaları eşliğinde, eski hatlarda "sürat demiryolu" projelerine y önel inmeli; yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan "hızlı/hızlandırılmış tren" projeleri durdurulmalı; bu konuda meslek odaları, sendikalar, uzmanlar, bilim inÎ sanları ve üniversitelerin görüş ve uyarıları mutlaka dikkate alınmalıdır. Kazanırı üstünden 8 yıl geçti TMMOB Makina Mühendisleri Odası, Pamukova‘da 2004‘te 41 kişinin yaşamını yitirdiği "hızlandırılmış tren" kazasının yıldönümünde, yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan "hızlı/hızlandırılmış tren" projelerinin durdurulmasını istedi. Çakar, Pamukova faciasının, "hızlandırılmış tren"in, bilim insanlarının, sorumluluk sahibi sendika ve meslek örgütlerinin uyarılarına rağmen, altyapı sorunu göz ardı edilerek jet hızıyla faaliyete geçirilmesi sonucunda gerçekleştiğine dikkat çekti. Çakar, Pamukova faciasından sonra, "hızlandırılmış tren" ve demiryolu politikalarının kamuoyu nezdinde daha sık tartışılır hale geldiğini belirtti. |