ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

29 Nisan 2024 Pazartesi    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 OKUL SERVİS ARAÇLARINA DİKKAT!

    Yayına Giriş Tarihi: 19.09.2011  Güncellenme Zamanı: 13.02.2012 13:47:11  Yayınlayan Birim: İSTANBUL ŞUBE  
 

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Yönetim Kurulu Başkanı İlter Çelik Okul Servis Araçları konulu bir basın bülteni yayınladı: Sosyal devletin temel görevlerinden olan eşit / standart eğitimin sağlanamamasının sonucu, eğitimin, özel okulların devreye sokulmasıyla bir rant aracı haline getirilmesinin bir sonucu olarak, öğrencilerin uzak yerlerde okula gitmek zorunda kalmaları ile hem öğrenciler hem de İstanbul trafiği için büyük bir sorun olan servis araçları yönetmeliğinde 2009 Eylül ayından bu yana tüm uyarılarımıza karşın bir düzenleme yapılmamaktadır.

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

İstanbul Şube Yönetim Kurulu Başkanı İlter Çelik:

OKUL SERVİS ARAÇLARINA DİKKAT!

Sosyal devletin temel görevlerinden olan eşit / standart eğitimin sağlanamamasının sonucu, eğitimin, özel okulların devreye sokulmasıyla bir rant aracı haline getirilmesinin bir sonucu olarak, öğrencilerin uzak yerlerde okula gitmek zorunda kalmaları ile hem öğrenciler hem de İstanbul trafiği için büyük bir sorun olan servis araçları yönetmeliğinde 2009 Eylül ayından bu yana tüm uyarılarımıza karşın bir düzenleme yapılmamaktadır.

Eylül 2009‘da yönetmelikte yapılan değişiklikle; servis araçlarının yaş sınırı artırıldı ve araçta bulunması zorunlu olan rehber personelin mezuniyeti ilköğretim olarak değiştirildi. Kısaca çocuklarımızın can güvenliği ranta kurban edilmektedir. Ayrıca senelerdir belirttiğimiz gibi servisler denetlenmemektedir.

Yetkilileri bu konularda göreve çağırıyoruz. Öğrenci ailelerini de çocukları ile ilgili bu önemli konuda daha dikkatli olmaya davet ediyoruz.

  

2009 Yılında Yönetmelikte Yapılan Değişiklikler, Çocuklarımızın Can Güvenliğini Tehlikeye Atmaktan Başka Bir Sonuç Doğurmayacaktır

Geçtiğimiz günlerde Okul Servis Araçları Yönetmeliğinde yapılan değişikliklerle; servis araçlarının yaş sınırının 12 yaştan, 20 yaşa çıkartılması ve taşıt içi düzeni sağlamak, okul öncesi eğitim ve ilköğretim öğrencilerinin inme ve binmeleri sırasında yardımcı olmak üzere bulundurulması zorunlu olan rehber personelin 20 yaşında ve en az ilköğretim mezunu olması sağlandı. Değişiklik öncesi, rehber personelin 22 yaşını doldurmuş ve en az lise mezunu olması gerekiyordu. Yapılan bu değişiklikler, çocuklarımızın can güvenliğini tehlikeye atmaktan başka bir sonuç doğurmayacaktır.

Ayrıca senelerdir belirttiğimiz gibi servisler denetlenmemektedir. Yetkilileri bu konuda göreve çağırıyoruz. Öğrenci ailelerini de bu konuda daha ilgili ve dikkatli olmaya davet ediyoruz.

Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi olarak, uyarılarımızda haklı olduğumuzu ortaya çıkan trafik keşmekeşinin dışında daha vahim bir sonuçla karşılaşmadan gerekli düzenlemelerin ve denetimlerin yapılmasını istiyoruz. Yetkili kurumlar ulaşım sorununda bilimsel olarak bakarak, deniz ve demir yolu taşımacılığını birincil alternatif olarak görmeli ve İstanbul halkını sağlıklı, güvenli bir toplu taşıma sistemine yönlendirmelidirler.

Servis Fiyatları Ailelerin Belini Büküyor!

Ülkemizde yanlış ulaşım politikaları nedeniyle ne yazık ki; toplu ve güvenli ulaşım sağlanamamakta, oluşan boşluğu ise servis araçları doldurmaktadır. Toplu taşımanın yetersizliği, velileri büyük oranda servis araçlarını tercih etmeye zorlamaktadır.

Eylül ayıyla birlikte çocuklu aileleri saran okul telaşı, 2011-2012 öğretim yılına yönelik servis ücretlerinin belirlenmesiyle birlikte doruk noktasına ulaştı. İstanbul‘da 3 milyonu aşkın orta öğretim öğrencisi bulunmaktadır. Kentte kayıtlı 12000, kayıt dışı çalışan araçlarla birlikte servis araçlarının sayısının 20 bini bulduğu tahmin edilmektedir.

2011-2012 eğitim öğretim döneminde İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) tarafından servis ücretleri konusunda önceki yıla göre % 7-9 oranlarında bir artış açıklandı. (Oysa yıllık kamuda çalışanlara zam oranı 2011 için % 4+4, 2012 için % 3+3 önerilmektedir) Bu eğitim ve öğretim yılı için okul servis ücretlerine yapılan artışa göre yeni okul servis ücretleri en az 3-5 kilometre arası 145, en çok 23-25 kilometre arası 325 TL olacak.

 

Servis işletmeciliğinin önemli bir kazanç kapısı haline geldiği, servis sayılarındaki artıştan da belli olmaktadır. 1996 yılında servislerin İstanbul taşımacılığındaki payı % 3 iken, bugün bu oran % 15‘lerdedir. Bu artış hızları ile İstanbul trafiğini olumsuz etkileyen servis taşımacılığının artık kontrol altına alınması gerekmektedir.

Velilerimizi Uyarıyoruz; Servis Ücretlerinde Keyfi Tutumlara Karşı Dikkat!

Okul servislerinin aile bütçelerine yüklediği bu yüke bazı özel ve resmi okullarımız, yasa ve yönetmeliklere aykırı biçimde yeni mali yükler eklemektedir. Kentimizde 2516 Sayılı Büyükşehir Belediyeleri Kanununa göre UKOME tarafından belirlenen servis ücretleri, resmi ve özel eğitim kurumlarında hizmet veren tüm okul servisleri için bağlayıcıdır. Hiçbir okul idaresi, okul aile birlikleri veya servis firmaları UKOME tarifelerinin üzerinde bir ücret belirleyemezler. Buna rağmen bazı özel okullarda en uzun mesafe için talep edilen servis ücretleri UKOME kararlarına göre aylık 325 TL olması gerekirken, 400-500 TL‘leri bulmaktadır. Bu soyguna karşı ilgili tüm kurumlar görevlerini yapmalıdır. Tüm veliler de UKOME‘nin belirlediği fiyat tarifeleri üzerinde ücret isteyen servis firmalarını UKOME‘ye bildirmelidirler.

Konuyla ilgili diğer hususlara gelince;

İçişleri Bakanlığının 2003 yılında "Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği‘‘ yayınlanmıştır.  Yönetmelik bu tür ulaşıma bir disiplin getirmekle birlikte denetimlerdeki yetersizlikler, ne yazık ki meydana gelen olumsuzlukların sebebi olmaktadır. Geleceğimizi, çocuklarımızı ulaşımdaki olumsuzluklara kurban vermemek için bizlere çok büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu noktada yapılması gerekenler şu şekilde sıralanabilir:

  1. İstanbul Büyükşehir Belediyesince servis ücretleri açıklanırken, İstanbul‘daki ücretlendirme ile Ülkemizin diğer Büyükşehir Belediyeleri sınırlarındaki servis ücretleri göz önünde bulundurularak eşdeğerlilik sağlanmalıdır.
  2. Velilerimiz, öğrencinin eğitim birimine ulaşmasında en güvenli ulaşım biçimini tercih etmelidir. Eğer servis araçları tercih edilirse, servis ücretleri ödenirken okul ile ev arasındaki ulaşım mesafesi ve UKOME‘nin açıkladığı servis ücretleri bilinerek ödeme yapılmalıdır. Bazı firmalar, servisin gittiği en uzak mesafenin ücretini istemektedirler, bu tuzağa dikkat edilmelidir. Yıllık servis ücreti hesaplanırken 19 Eylül 2011 ile 8 Haziran 2012 tarihleri arası 9 aydır. UKOME kararlarına göre yarıyıl tatili ücret dışıdır. Buna göre yıllık ücretler hesaplanırken, aylık ücretlerin çarpanı 8.5 olmalıdır.
  3. Servis hizmeti veren araçlar; kanun ve yönetmeliklere uygun işaretler taşımalıdır. Bunun yanında can ve mal güvenliğini sağlamak amacı ile gerekli önlemler alınmalıdır. Bu kapsamda; taşıtın cam ve pencereleri sabit olmalı, iç düzenlenmesinde yaralanmaya neden olabilecek demir aksam yumuşak bir madde ile kaplanmalıdır. Ayrıca bu araçlar; temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı ve altı ayda bir yetkili ve yeterli servislerde bakım ve onarımları yapılmalıdır. Servis araçlarının kapıları iniş ve binişlerde güvenli ve emniyetli olmalı ve kapıların hâkimiyeti sürücüde olmalıdır. Taşıtlarda her öğrenci için standarda uygun emniyet kemeri bulunmalı ve kullanımına dikkat edilmelidir. Servis için kullanılan taşıtlarda görüntü cihazları ve müzik sistemi kullanılmamalıdır. Bu araçların teknik özellikleri ile yerleşim şeması araç içinde görülür bir yere asılmalıdır.
  4. Taşımacının Yükümlülüğü; Şoförler, öğrencilerin güvenli, rahat bir şekilde gideceği güzergâhta, kanun ve yönetmeliklere uygun olarak taşımakla yükümlüdürler. Şoför, E sınıfı sürücü belgesi için 3 yıllık, B sınıfı sürücü belgesi için 5 yıllık tecrübe şartını sağlamalıdır. Ayrıca şoförün hizmet sicillerinin temiz olmasına özen gösterilmeli ve kılık kıyafeti yönetmeliklere uygun olmalı, bunların yanında, Mali Sorumluluk Sigortası yapılmalı, servis aracı kaza, trafik sıkışıklığı vb. gibi sorunlar yaşadığında veli, okul aile birliği ve diğer kişi ve kurumlarla mobil iletişimi sağlayacak şekilde donatılı olmalıdır.
  5. Kontrol ve Denetim: Yol üstü denetimler resmi olarak emniyet müdürlüğünce yapılmaktadır. Standart dışı ve yönetmeliklere uygun olmayan servis araçları çocuklarımızın can güvenliği için büyük tehdittir. Servis araçlarının bağlı bulundukları örgütler; kuruluş amaçlarının en temel maddesi olan güvenli ulaşımın sağlanması için alınan servis ücretlerinin doğruluğu da dahil olmak üzere tüm kendi iç denetimlerine özen göstermelidirler. UKOME açıkladığı ücretlerin uygulanabilirliğini denetlemeli. Başta okul yönetimi olmak üzere okul aile birliği, okul yönetimi ve veliler, öğrencilerin, can ve mal güvenliği için oto kontrolde kendilerini görevli görmeleri çözümün ana kaynağı olacaktır. Servis araçlarının teknik muayenelerinin yapıldığı resmi birimler; en önemli denetim noktası olmanın verdiği görev ve  sorumluluk bilinci ile davranmalıdır.
  6. Medya kuruluşları; Kazaların haberini veren değil kazanın olmaması için en büyük çabayı gösteren taraf olmalıdırlar.
  7. Tüm yurttaşlar; Yurttaşlık bilincinin sorumluluğu gereği özellikle karayolu ulaşımındaki öğrenci araçlarının ulaşım güvenliğine duyarlı davranmalarıdırlar.
  8. Uyulması gereken kanun ve yönetmelikler: Okul Servis Araçları Yönetmeliği, Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği, Araç İmal, Tadil ve Montaj Yönetmeliği, Büyükşehir Belediyesi Kanunu.

Görsel ve yazılı medya aracılığıyla Öğrenci Velilerine sesleniyoruz;

Okul servis araçlarını dikkatle gözleyiniz. Trafik kurallarına karşı sorumsuz davranan, teknik donanımından endişe duyduğunuz araçların durumlarını en yakın trafik yetkilisi ile birlikte Oda birimlerimize iletiniz. Farklı ücret isteyen servis firmalarını UKOME ‘ye bildiriniz.

Eğitim yollarındaki gençlerimizin ve özellikle minik canlarımızın güvenliği için hepimiz, yurttaşlık bilinci ve sorumluluğu ile her zamankinden daha duyarlı ve etkili olmalıyız.

İlter ÇELİK

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI

İstanbul Şube Yönetim Kurulu Başkanı

İstanbul Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

19.09.2011 tarihinden itibaren 2182 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ
KATİP MUSTAFA ÇELEBİ MAH. İPEK SK. NO:9 34433 BEYOĞLU - İSTANBUL
TEL: (+90) 212 2529500 Dahili: 01   FAKS: (+90) 212 2498674
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri