ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

26 Nisan 2024 Cuma    

EİM-MEDAK MİEM PBK

 YURTİÇİNDE MÜLTECİ OLMAYACAĞIZ! MESLEĞİMİZE VE YASAMIZA SAHİP ÇIKIYORUZ

    Yayına Giriş Tarihi: 28.06.2006  Güncellenme Zamanı: 10.10.2008 14:39:27  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

TBMM gündeminde Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği–TMMOB ile ilgili önemli bir Yasa Tasarısı bulunmaktadır. "Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı", çevreden inşaata, gıdadan kimyaya, madencilik ve enerjiden sanayi ve ekonominin bütününe ilişkin meslek ve uzmanlık alanları bulunan TMMOB ve bağlı Odalarının yetkilerini, ülkemiz ve mühendislik ve mimarlık birikimimiz aleyhine yeniden düzenleyici Yasa Taslağı olarak son derece önem taşımaktadır.


Konu ile ilgili olarak Oda Yönetim Kurulu Sekreteri Ali Ekber ÇAKAR‘ın yaptığı basın açıklaması yazının devamındadır.

Basına ve Kamuoyuna
28 Haziran 2006



Yurtiçinde Mülteci Olmayacağız!
Mesleğimize ve Yasamıza Sahip Çıkıyoruz.
Yabancıların Çalışma İzni Konusunda Değişiklik Yapan Yasa Tasarısı TBMM Gündeminden Çıkarılmalıdır.

‘Türkiye'yi Pazarlamakla Mükellef' Siyasal İktidar,
"Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu Tasarısı" İle Yetinmedi,
"Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı" İle
Mühendislik, Mimarlık Birikimi ve İlgili Yasaları
Hiçe Saymaya Devam Ediyor.



TBMM gündeminde Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği–TMMOB ile ilgili önemli bir Yasa Tasarısı bulunmaktadır. "Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı", çevreden inşaata, gıdadan kimyaya, madencilik ve enerjiden sanayi ve ekonominin bütününe ilişkin meslek ve uzmanlık alanları bulunan TMMOB ve bağlı Odalarının yetkilerini, ülkemiz ve mühendislik ve mimarlık birikimimiz aleyhine yeniden düzenleyici Yasa Taslağı olarak son derece önem taşımaktadır.
Söz konusu Tasarı, AB uyum yasaları ve "Hizmetlerin Serbest Dolaşımı" kapsamında gündeme getirilmektedir. Oysa yürürlükte bulunan 4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkındaki Kanun; ülkemizde çalışacak yabancı mühendis ve mimarların çalışma izinleri ile çalışma koşullarını düzenlemekte ve yetkilendirdiği kurumlar vasıtasıyla da çalışan yabancıların takibinin yapılması olanağını sağlayan önemli bir düzenlemedir. Mevcut bu Yasa ile ülkemizde mühendislik unvanını kullanmak suretiyle hizmet üretecek olan mühendis ve mimarların faaliyetlerinin, yürürlükteki 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkındaki Kanun ve 6235 sayılı TMMOB Kanununun ilgili maddeleri ile uyumlu kılınmaktadır. Böylece 4817 sayılı Yasadan önce yabancıların çalışması ile ilgili olarak kurumlar arasında yaşanan yetki sıkıntısı ve karmaşa, 27.02.2003 tarihinde kabul edilen Yasa ve bağlı Yönetmelikleri ile giderilmiş ve uygulama bir standarda oturtulmuştur.

Bu çerçevede yetkili kılınan TMMOB ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın görüşlerinin alınması suretiyle yabancıların çalışma izinlerinin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından verilmesi uygulaması, ulusal mevzuatlarla da uyum taşımakta ve gerekli belgeler eşliğinde Türkiye'de çalışmak mümkün olmaktadır.

Ancak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nca değişiklik teklifi ile gündeme getirilen, daha sonra Başbakanlık müdahalesi ile son şeklinin verildiği "Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı" ile yürürlükteki yasa ve bağlı Yönetmeliklerdeki "Yasa Mantığı ve İçeriği" tamamen değiştirilmektedir.

Söz konusu Tasarının 14. maddesindeki değişiklik önerisinde, "Avrupa Birliğine üye ülkelerden veya Bakanlar Kurulunca belirlenecek diğer ülkelerden gelecek yabancı mimar ve mühendislerin çalışma izinlerinin verilmesinde, diploma ve ilgili meslek odasına kayıtlı olduğuna dair belgenin ibrazı halinde, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 34 üncü ve 35 inci maddeleri ile 17/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunun 1 inci ve 7 nci maddeleri uygulanmaz" denilmektedir.

Böylelikle 6235 sayılı TMMOB Kanununun 34. ve 35. maddeleri işlevsizleştirilerek 3458 sayılı yasa ile Mühendis ve Mimarların ülkemizdeki tanım ve işlevi çokuluslu tekeller lehine değiştirilmekte ve bu alanın ülkemiz çalışanları aleyhine kuralsızlaştırılması amaçlanmaktadır.

Siyasi iktidar bu uygulama ile 1938 ve 1954'te o dönemin parlamenterlerinin ortak iradesi ile çıkarılmış ve bu coğrafyanın çalışanlarının hak, hukuk ve çalışma özgürlüklerini güvence altına alan bir çerçeveyi yok etmek istemektedir. Birçok Avrupa ülkesinin belli konularda çekince koyduğu onlarca mevzuat var iken siyasi iktidarın bu aceleciliği açık bir şekilde Türkiye'nin aleyhinedir.

AB, Hizmetlerin Serbest Dolaşımı kapsamında yerli mühendis ve mimarlara bu olanakları sunmaz iken, AB vatandaşı mühendis ve mimarların Türkiyeli mühendis ve mimarlardan daha üstün bir konuma getirilmektedir.

Bu uygulama ile neredeyse bütün diğer ülkelerin mühendis ve mimarlarının Türkiye'de sınırsızca çalışabilmesinin önü açılmaktadır.

Bakanlar Kuruluna ülkeleri belirleme yetkisi verilmesi ise bir başka tehlikeyi oluşturmaktadır.
Yasa değişikliği önerisi ile
• Mesleki ve akademik yeterlilik prosedürü kaldırılmakta,
• Akademik yeterlilik ile mesleki bilgi ve deneyim aranmadan, yabancıların her işte çalışmalarının önü açılmakta,
• Kalitesiz hizmetin kontrolsüz sunumuna olanak tanınmakta,
• Ülkemiz mühendis ve mimarlarının aleyhine haksız rekabetin önü açılmaktadır.
Oysa yasanın temel amaçlarından biri, her şeyden önce kendi vatandaşlarının öncelikle istihdam edilmesi, ihtisas gerektiren işlerde aynı işi yapmak üzere ülkemiz işgücünden karşılanamayacak bir talep bulunması halinde yabancı istihdamının düzenlenmesi olmalıdır.
Yine Yasa değişikliğinde, yabancı mühendis mimarlardan istenecek koşulları ortadan kaldırmak yerine, ülkemiz mühendis ve mimarlarında aranan koşulların yabancı mühendis-mimarlardan da istenmesini sağlayacak düzenlemeler yapılmalıdır.
Aksi takdirde Yasa Taslağı bu haliyle ülkemiz mühendis ve mimarlarına yurt içinde yabancılık ve mültecilik koşullarını dayatacaktır.
Halen yürürlükte olan ve Türkiye'de mühendislik mimarlık unvanlarının kullanılması hakkındaki düzenlemeleri içeren 3458 ve 6235 sayılı Yasalar çerçevesinde faaliyet yürüten ve Anayasal kimliği ile Kamusal Hizmet yürüten TMMOB'nin tüm bu özellikleri göz ardı edilerek çıkarılmaya çalışılan değişiklik bütünüyle reddedilmeli ve TMMOB'nin 52 yıllık, yasanın ise 68 yıllık uygulama ve birikimi göz ardı edilmemelidir.
TMMOB ve bağlı Odaları, dünyada olduğu gibi kamu yararını sağlayıcı düzenlemeleri yapan ve her aşamada başvurulacak bir kurum olarak değerlendirilmelidir.


TMMOB
MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
Yönetim Kurulu Sekreteri
Ali Ekber ÇAKAR

Tüm Basın Açıklamaları »

28.06.2006 tarihinden itibaren 2241 defa okunmuştur.

 

ODAMIZ

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri