ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

26 Nisan 2024 Cuma    

EİM-MEDAK MİEM PBK

 DANIŞTAY 13. DAİRESİ'NİN ARAÇ MUAYENE İSTASYONLARININ DEVRİNE İLİŞKİN REKABET KURULU KARARLARINA YÖN

    Yayına Giriş Tarihi: 30.12.2005  Güncellenme Zamanı: 10.10.2008 14:51:17  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

Anayasa Mahkemesi‘nin Araç Muayene İstasyonlarının Özelleştirilmesiyle İlgili CHP‘nin Başvurusuna Yönelik Verdiği Karar, Konuyla İlgili Hukuksal Süreci Sonlandırmamıştır.

Danıştay 13. Dairesi‘nin Araç Muayene İstasyonlarının Devrine İlişkin Rekabet Kurulu Kararlarına Yönelik Olarak Verdiği Yürütmeyi Durdurma Kararı Geçerliliğini Korumakta, Anayasa Mahkemesi‘nin Verdiği Kararla İlgisi Bulunmamaktadır.


Konu ile ilgil olarak Oda Yönetim Kurulu Başkanımız Emin KORAMAZ‘ın yaptığı basın açıklaması yazının devamındadır.

BASINA VE KAMUOYUNA
30.12.2005



Anayasa Mahkemesi’nin Araç Muayene İstasyonlarının Özelleştirilmesiyle İlgili CHP’nin Başvurusuna Yönelik Verdiği Karar, Konuyla İlgili Hukuksal Süreci Sonlandırmamıştır.
Danıştay 13. Dairesi’nin Araç Muayene İstasyonlarının Devrine İlişkin Rekabet Kurulu Kararlarına Yönelik Olarak Verdiği Yürütmeyi Durdurma Kararı Geçerliliğini Korumakta, Anayasa Mahkemesi’nin Verdiği Kararla İlgisi Bulunmamaktadır.



Bilindiği gibi Araç Muayene İstasyonları/Hizmetinin özelleştirilmesi gündeme geldiğinden beri Odamız, özelleştirmeyi düzenleyen ilgili Yönetmelik’e ve ayrıca özelleştirme sürecinde yürütülen idari işlemlere karşı hukuksal bir süreç başlatmıştır. Bu süreçte özelleştirmenin Anayasa’ya aykırılığı Yönetmelik’e karşı açılan davada dile getirilmiş, Danıştay 8. Dairesi’nce bu iddiamız haklı bulunarak, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 35. maddesi Anayasa Mahkemesi’ne gönderilmiştir.
Bu süreçte Anayasal yerindelik incelemesinde olan 35. maddeye, 5398 sayılı Değişiklik Kanunu’yla bazı ibareler eklenerek maddenin Anayasa’ya aykırılık gerekçeleri kısmen giderilmeye çalışılmıştır. CHP ise; hizmetin özelleştirilmesinin dayanağı olan 2918 sayılı Kanun’a bazı ibareler ekleyen Değişiklik Kanunu’nun 20. maddesinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne başvurmuş, ve bu itirazı reddedilmiştir.

Yine Anayasa Mahkemesi Odamızca Danıştay 8. Dairesi’nde açılan dava kapsamında Anayasa Mahkemesi’ne gönderilen 2918 sayılı Kanun’un 35. maddesine ilişkin olarak söz konusu maddenin 5398 sayılı Kanun’la değiştirilmiş olduğu gerekçesiyle, karar verilmesine yer olmadığına karar vermiştir. Bu karar esasa ilişkin bir karar değildir. CHP’nin başvurusuna ilişkin verilen red kararı ise; 5398 sayılı Kanun’un 20. maddesine ilişkindir.

29-30.12.2005 tarihinde kamuoyuna duyurulan bazı haberlerde; araç muayene istasyonları/hizmetinin özelleştirilmesine onay verildiği, CHP tarafından yapılan başvuruya ilişkin bu red kararının Rekabet Kurulu’nun ihaleye izin kararlarının yürütülmesini durduran Danıştay 13. Dairesi’ndeki davayı doğrudan etkilediği, ÖİB’in ihaleye ilişkin alacağı yeni bir kararla özelleştirme önünde hiçbir engel kalmayacağı, özelleştirme sürecinde yürütülen işlemlere karşı Odamızca açılan davaları doğrudan etkileyeceği yönünde açıklamalar yer almaktadır.
Kamuoyuna duyurulan bu bilgiler eksik ve yanıltıcı olup, hukuksal gerçeklikleri karşılamamaktadır. Belirtmek gerekir ki; söz konusu hizmetin özelleştirilmesine ilişkin olarak Odamızca açılan tüm davalarda, yalnızca Anayasaya aykırılık iddiasında bulunulmamıştır. Bu davalarda; özelleştirme sürecinde yürütülen her bir işleme özgü hukuksal aykırılıklar, özelleştirmenin kamu yararına aykırılığı, ihalenin rekabet ilkelerine aykırı sonuçlandığı vb. diğer iptal gerekçeleri ortaya konmuştur. İdari davalarda iptal kararı verilebilmesi, idari işlem ya da eylemlerin yalnızca Anayasaya aykırı olmasına bağlı değildir.
Anayasa Mahkemesi’nce verilen kararların, Rekabet Kurulu’nun özelleştirme ihalesine verdiği izin kararlarının yürütülmesini durduran Danıştay 13. Dairesi’nin kararıyla bir ilgisi olmayıp, söz konusu davayı hiçbir şekilde etkilemesi söz konusu değildir. Danıştay 8. Dairesi’nde görülmekte olan dava, ilgili Yönetmelik’ e karşı; Danıştay 13. Dairesi’nde görülen olan dava ise özelleştirme sürecinde yürütülen işlemlerden biri olan Rekabet Kurulu Kararlarına karşı açılmış davalardır. Danıştay 13. Dairesi’nde görülmekte olan davada, özelleştirmenin dayanağı olan maddenin Anayasa’ya uygunluğu tartışma konusu edilmemiştir. Rekabet Kurulu Kararları’nın yürütülmesinin durdurulmasının gerekçesi, yine özelleştirmenin Anayasa’ya aykırılığı değildir. Danıştay 13. Dairesi’nin karar gerekçesi özetle; ortada hukuken geçerli iki ihalenin mevcut oluşu ve bu durumda ÖİB’in yeni bir karar alma gerekliliğidir. Bu gereklilikten hareketle ÖİB’in alacağı karar, yapılan ihalenin onayına ilişkin değil, bir ihalenin yapılıp-yapılmayacağına ilişkin olmalıdır.

Sonuç itibarıyla Anayasa Mahkemesi’nce verilen kararlar, söz konusu Anayasal incelemeden tamamen bağımsız bir davada, Danıştay 13. Dairesi’nce verilen Rekabet Kurulu Kararlarının Yürütülmesinin durdurulmasına ilişkin kararı etkilememekte, kamuoyunda yansıtıldığı gibi özelleştirme sürecinin devamına olanak tanımadığını kamuoyuna duyururuz.

TMMOB
MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
Yönetim Kurulu Başkanı
Emin KORAMAZ

Tüm Basın Açıklamaları »

30.12.2005 tarihinden itibaren 1994 defa okunmuştur.

 

ODAMIZ

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri