Denizli mevcut Otogar alanında yeni bir şehirlerarası otobüs terminali yapımı konusu yer seçimi kararı ile uzun bir süredir kamuoyunu meşgul etmektedir. Son olarak Bu proje kapsamında yapılması planlanan yüksek yapı ile ilgili alınan meclis kararı sonrasında tartışma bu boyutta da yer bulmuştur. Denizli yeni Otobüs terminali projesinde yer alan yüksek katlı yapı ile ilgili yapılan 1.İnceleme kurulu toplantısında Belediye yetkilileri tarafından bu yapının tercih edilme gerekçesi olarak ‘‘Kente girişte önemli bir prestij yapısını Denizli‘ye kazandırmak‘‘ denilmiştir. Öncelikle yüksek yapı yapımı için prestij beklentisi çok da yersiz sayılmasa da bu kriterden önce değerlendirilmesi gereken başka teknik detaylar mevcuttur. Şöyle ki; 13/02/2010 tarih 139 sayılı meclis kararının 2.01 tanımlar kısmında ‘‘Yüksek yapı ,genel olarak yakın ve uzak çevresini,fiziksel çevre,kent dokusu ve her türlü kentsel alt yapı yönünden etkileyen bir yapı türüdür‘‘ denilmekte ve Madde 3.01 de ‘‘Mevcut İmar planlarında ön görülen yapı ve nüfus yoğunluğundaki sosyal donatı alanlarına ilave olarak yeni imar planı önerisindeki gerekli park,sağlık,otopark,eğitim ve spor alanları v.b diğer tüm sosyal donatı alanlarına ilave sağlamak kaydıyla yoğunluk artışı yapılmasına meclis karar verir.Mevcut yoğunluk,plan kararları ile yüksek yapı olarak kullanılabilir‘‘ denilmektedir.Bu maddelerin ardından da 3.02 maddesinde Yüksek yapı Avan projesi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekene kriterler kısmında; •· Çevresel etkisi, şehir siluetine etkisinin incelenmesi, •· Planlama aşamasında jeolojik yapının incelenmesi, •· Proje aşamasında temel zemin etüdünün yapılması, •· Hava trafiğinin incelenmesi, •· Genel ulaşım ve yangın ulaşım planlarının incelenmesi, •· Alt yapı bağlantılarının incelenmesi, •· Güneş açılarına ve rüzgara göre çekme mesafelerinin incelenmesi Gerekmektedir denilmektedir. Belediye meclis kararı üzerinden yapılan bütün bu tespitler sonucunda; öncelikli olarak 31.08.2010 günü inceleme kurulana sunumu yapılan projenin bütün bu değerlendirme aşamalarından geçirilmediği gözlemlenmiştir. Oluşacak yoğunluk artışına yönelik plan tadilatları hazırlanmamıştır. Zaten kurula sunulan proje uygulama projeleri dahi ihale edilen ve inşaat ihalesi yapılmak üzere olan bir projedir. Bu anlamda da zaten 13.02.2010 tarih-139 sayılı Belediye meclis kararına aykırılık içermektedir. Öncelikle bu hukuksuzluğun giderilmesi gerekmektedir. Ardından yine meclis kararında tanımı yapılan ve proje hazırlık aşamaları tariflenen yüksek yapının bu kriterlere uyup uymadığı inceleme kurulunca değerlendirilmeli ve kurulun önerileri doğrultusunda gerekli proje revizyonları yapılmalıdır. Kurul elbette ki projeye direk müdahale etmeyecektir. Ancak kendisine sunulan Avan projeyi elindeki yasal mevzuata uygunluk açısından denetlemek görevidir. Sunumu yapılan avan projenin yaklaşımları ve detaylarına ilişkin kurula aktaracak görüşlerimizin oluşabilmesi için yukarıda anılan aşamaların ilgili meclis kararı uyarınca tamamlanması gerekmektedir. Bu aşamada yeterli bilgi sahibi olamadan fikir sahibi olmaya çalışmak gibi bir yanılgı içine düşebiliriz. Çünkü yukarıda konu edilen tasarım ve projelendirme kriterleri hakkında yapılan sunumda bir bilgi verilmemiştir. Örneğin bu yapı gabarisi(Yüksekliği) belirlenirken hangi kriter göz önüne alınmıştır. Kent silueti ve panoraması dikkate alınmış mıdır? Genel ulaşım ve yangın trafiği ilgili mühendisler tarafından tetkik edilmiş midir? Projede seçilen C35 beton sınıfı neye göre seçilmiştir? Farklı beton sınıfları ile kullanılacak donatı karşılaştırması yapılarak maliyet analizi yapılmış mıdır? Bölgenin zemin etüdü çalışmaları sonucu nedir? Bu sonuç üç kat Bodrum yapılması planlanan yapıya ne kadar fazla maliyet katacaktır? Bu ve benzeri pek çok detay için daha detaylı bir sunum yapılmalı ve inceleme süresi gerekmektedir. Bir diğer önerimizde proje sunumunun müellifi tarafından yapılmasının mimari ve teknik yaklaşımların daha doğru kavranılması açısından yararlı olacağı yönündedir. Kentimize nitelikli bir yüksek yapı kazandırılma çalışmalarını önemsemek ve bu tür yapıların bu anlamda değerler taşıyabileceğini düşünmekle birlikte bunun kentimize ne yönde prestij sağlayacağı tartışılmalıdır. Mersin‘de yapılan ve bu gün bir İmar faciası olarak duran Mersin gökdeleni, başka değerlendirmeler yapılmadan yalnızca prestij kaygısı ile hayata geçirilmiştir. Yeni otogar projesi kapsamında yapılması planlanan yüksek yapının yeri ve nasıl projelendirileceğinin belirlenebilmesi için ön inceleme ve araştırmaların tamamlanması gerekmektedir. Yukarıda konu edilen görüş, öneri ve eleştirilerimizin uygulama aşamaları öncesinde dikkate alınması konusundaki yasal gerekliliği bir kez daha hatırlatırız. İbrahim ŞENEL TMMOB Mimarlar Denizli Odası Şubesi Başkanı Doç. Dr. Halim CEYLAN TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Denizli Şubesi Başkanı Hüseyin HADIMLI TMMOB Makina Mühendisleri Odası Denizli Şubesi Başkanı Abdullah ŞAVKLI TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Denizli Şubesi Başkanı Hakan ŞEKERCİ TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Denizli Şubesi Yazmanı Şükrü Ali SERT TMMOB Şehir Plancıları Odası Denizli Temsilcisi Tevfik BASMACI TMMOB Çevre Mühendisleri Odası Denizli Temsilcisi Kemal KARABULUT Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Denizli Temsilcisi |