ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

26 Nisan 2024 Cuma    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 SANAYİCİLER, BAKANLIK VE ODA TEMSİLCİLERİ &8220;ASANSÖR MEVZUATINI&8221; TARTIŞTI

    Yayına Giriş Tarihi: 25.05.2008  Güncellenme Zamanı: 17.03.2009 21:02:37  Yayınlayan Birim: İZMİR ŞUBE  
 

• Asansör Sempozyumunda, İzmir Uluslararası Fuar Alanı 1A salonunda düzenlenen “Ülkemizde Asansörlerin Geleceği” başlıklı panelde Elektrik ve Makina Mühendisleri Odalarının temsilcileri, sektör temsilcisi, Bayındırlık Bakanlığı ve Sanayi Bakanlığı Temsilcileri, asansörlerde mevzuat , belgelendirme, piyasa ve ürün denetimi konuları tartıştılar. • Makina Mühendisleri Odası temsilcisi Berkay Eriş ve Elektrik Mühendisleri Odası temsilcisi Onur Ercan, Bakanlığın hazırladığı yeni Asansör Tesis, İşletme ve Bakım Yönetmeliği taslağında “proje”nin ortadan kaldırıldığını, mesleki denetime yer verilmediğini ve “mühendisliğin” süreçten dışlanmak istediğini belirterek, Odaların görüşlerinin yer aldığı ilk taslağın yasalaşmasını istediler.

Makina Mühendisleri Odası Başkanı Emin Koramaz‘ın yönetiminde gerçekleştirilen panelde konuşmacılar asansör sektörünü, yasal durumu ve denetimleri ele aldılar. Panele Asansör Platformundan Sefa Targıt, Makina Mühendisleri Odasından Asansör Kontrol Merkezi Müdürü Berkay  Eriş, Elektrik Mühendisleri Odasından Onur Ercan, Bayındırlık Bakanlığından  Güner Yıldırım ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığından Erhan Bayrak katıldılar.

Konuşmacılar AB Teknik Mevzuatı Uyum sürecinde 2003 yılından bu yana çıkarılan asansör yönetmeliklerinin ürün denetimi, kalitenin sağlanması ve tüketicinin korunması açısından ihtiyaca yanıt vermediğini ortak olarak vurgularken, sanayi ve oda temsilcileri, Asansör, Tesis, İşletme ve Bakım Yönetmeliğinin öneriler değerlendirilerek ivedilikle çıkarılmasını istediler. Sanayi Bakanlığı temsilcisi ise yasal düzenleme ve denetim konularında farklı görüşler ifade etti.

MÜHENDİSLİK HİZMETLERİNİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ TALEP EDİLDİ

Elektrik Mühendisleri Odası adına konuşan Onur Ercan, Makina Mühendisleri Odası ile ortaklaştırarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığına sundukları görüşlerin yönetmeliğe yansıtılmasını istediklerini söyledi. Bu görüşlerin değerlendirildiği Asansör Tesis İşletme ve Bakım Yönetmeliğinin bir an önce yürürlüğe girmesinin gerekli olduğunu vurgulayan Ercan, Bakanlığın hazırladığı yönetmelik taslağında Elektrik ve Makina Mühendisleri Odalarına yer verilmediğini, oysa bir asansör firmasında çalışacak elektrik ya da makina mühendisinin, sicil durumunun ya da mühendis olup olmadığının bile Odalar olmaksızın denetlenmesinin mümkün olamayacağını söyledi. Taslakta "asansör ruhsatı" yerine "tescil" ifadesinin kullanıldığını, tescil‘in yalnızca kayıt anlamına gelip bir denetim ve uygunluk ifadesi olmadığından amaçlanan işlevi yerine getiremeyeceğini kaydeden Ercan, "ruhsatlandır" kavramının kullanılmasının gerekli olduğunu ifade etti. Onur Ercan, "2004‘te yayınlanan yönetmelikle sektörde bir seviye yükselmesini beklerken tam tersi oldu. Onaylanmış Kuruluştan belge alan firmalara ‘bizim belgemiz var, kimse bizi denetleyemez‘ yaklaşımına girdiler. En riskli durumdaki ürün piyasaya arz edilirken hiçbir denetimden geçmiyor. Önceden beğenmesek de bir denetim vardı. En azından TSE belgesi aranıyordu." dedi.

"SON 13 YILDA 3 YÖNETMELİK YAYINLANDI, YASAL BOŞLUK GİDERİLEMEDİ"

Makina Mühendisleri Odası adına konuşan Berkay Eriş ise, son 13 yıllık dönemde Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 3 adet Asansör Yönetmeliği yayınlandığını belirterek şunları söyledi;

"Bunlardan ilki 20 Aralık 1995 tarih ve 22499 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanan Asansör Yönetmeliği‘dir. Bu yönetmelikte, Odalarımızın önerileri doğrultusunda meslek odaları (EMO, MMO), Odalar tarafından verilen belgeler (SMM Belgeleri), projeler (Avan, Elektrik Uygulama, Mukavemet, Mekanik Uygulama Projeleri), asansörlerin tesisi işletilmesi, bakımı ve yıllık kontrolüne ilişkin temel süreçler, sorumluluklar ve uygulamalar yönetmelikte tanımlanmıştır. Bu Yönetmelik sonrası Asansör firmaları bünyelerinde makina ve elektrik mühendisi istihdam etmiş, projelendirme uygulamaları firmalardaki mühendisler tarafından gerçekleştirilmiş, birçok Şubemiz belediyelerle yapılan protokoller çerçevesinde asansörlerin yıllık periyodik kontrol çalışmalarını başlatmış, uygulamalara ilişkin ilk yayınlar Odalarımız tarafından gerçekleştirilmiş, ülkemizdeki asansör uygulamalarında gözle görülür iyileştirmeler gerçekleşmiştir.

Bakanlığın yayınladığı ikinci yönetmelik AB Teknik Mevzuatına uyum çerçevesinde oluşturulan 95/16/AT Asansör Direktifi ile 1995 yılında yayınlanan Asansör Yönetmeliği‘nin birlikte harmanlandığı 15.02.2003 tarih ve 25021 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanan Asansör Yönetmeliği (95/15/AT)‘dir. Her iki yönetmeliğin bir arada değerlendirilmesi ile oluşturulan 2003 Asansör Yönetmeliği sürecine de Odalarımız müdahil olmuştur. Her ne kadar Odalarımızın isimleri ve belgeleri yönetmelikte tanımlanmasa da asansör avan ve uygulama projeleri, projelerin makina ve elektrik mühendisleri tarafından hazırlanacağı, asansör tesis, işletme bakım ve yıllık kontrol süreçleri önceki yönetmeliğe benzer şekilde bu yönetmelikte de tanımlanmıştır. Bu yönetmelik çerçevesinde de Odalarımız ve üyelerimiz 1995 yılında yayınlanan yönetmelik çerçevesinde gerçekleştirdiği uygulamaları sürdürmüştür.

Bu süreçte yayınlanan son yönetmelik 31.01.2007 tarih ve 26420 sayılı Resmi Gazete‘de  yayınlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT)dir. Bakanlık tarafından yönetmeliğin değiştirilmesinin nedeni; AB Komisyonunun, 95/16/AT direktifine ilave edilerek hazırlanan 2003 Yönetmeliğinden 1995 Asansör Yönetmeliğinden alınan bölümlerin çıkarılmasını istemiş olması olarak açıklanmıştır. Bu zorunluluk veya zorlama sonucunda Odalarımız ülkemizde asansör uygulamalarının yer alacağı yeni bir yönetmelik önerisini; "Asansör Tesis, İşletme ve Bakım Yönetmeliği Taslağı" adıyla hazırlayarak Bakanlığa iletmiştir. Yani Bakanlık tarafından İşletme ve Bakım Yönetmeliği olarak değiştirilerek Odalarımızdan görüş istenen yönetmelik fikrini ilk ortaya atan, taslağını hazırlayıp Bakanlığa sunan Odalarımız olmuştur.

"ASANSÖR TESİS, İŞLETME VE BAKIM YÖNETMELİĞİ, ODALARIN ORTAK GÖRÜŞLERİ DE YANSITILARAK İVEDİLİKLE YAYINLANMALI"

Bakanlık, 2007 Asansör Yönetmeliği hazırlık sürecinde, Asansör Teknik Komitesinde Odalarımızın yer alması, Asansör Tesis, İşletme ve Bakım Yönetmeliğinin henüz yayınlanmamış olması ve 1995 Yönetmeliğinden kaynaklanan ülkemizdeki yaygın asansör uygulamalarını dikkate alarak hazırladığı yeni yönetmeliğe 19‘uncu maddeyi ilave etmiştir. 19. madde: "15/2/2003 tarihli ve 25201 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) 1 ila 13‘üncü maddeleri (13 üncü madde dahil) 27 ile 32‘nci maddeleri (32 inci madde dahil) geçici 1‘nci maddesi ve ekleri yürürlükten kaldırılmıştır." demektedir. Bu madde sayesinde de ülkemizdeki 1995 Yönetmeliğinden kaynaklanan uygulamalar aksamadan sürdürülmüştür. Çünkü 19 madde sayesinde 2003 Asansör Yönetmeliğinin projeler, asansör tesisi, işletilmesi ve bakımına ilişkin tanımlamalar yürürlükte kalmıştır.

Bakanlık tarafından hazırlanan taslak yönetmeliğin 15 maddesinde " 15.02.2003 tarihli ve 25021 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanan Asansör Yönetmeliğinin (95/16/AT) 14 ila 26 maddelerini (26ncı madde dahil) yürürlükten kaldırılmıştır." denilmektedir. Bu madde ile kaldırılan Asansör Yönetmeliğinin 14 ile 26‘ncı maddeleri; asansörlerin tesis edilmesine ilişkin Asansör Avan, Elektrik, Mukavemet ve Mekanik Uygulama projelerinin tanımlandığı bölümdür.

Bu tanımlanmalara taslak yönetmelikte yer verilmemektedir. Bu yönetmelik ve halen yürürlükte olan 2007 Asansör Yönetmeliği ile yapılmak istenen mühendislerin asansör uygulama sürecinden çıkarılmasını isteyen anlayışa yönelik bir uygulamanın yönetmeliklere yansıtılması halidir. Yönetmelikte yer alan Yetkili Mühendis tanımı ve yetkili mühendislerin Odalar tarafından belgelendirilmesi ve bu mühendislerin yıllık kontrol çalışmalarında yer almasına ilişkin ifadeler gerekli ama yeterli değildir. Yetkili mühendislerin asansörün tesis edilmesi sürecindeki işlevleri yönetmelikte tanımlanmalıdır.

Yukarıda belirttiğimiz önemli eksikliklerle birlikte görüş istenmek üzere kurumlara gönderilen yönetmeliğin bu haliyle kabul edilmesi mümkün değildir. Bakanlık tarafından, Asansör Yönetmeliğinin Tesis ve İşletilmesine ilişkin uygulamaların ayrı bir yönetmelik ile düzenleneceğinin planlandığı bildirilse de, Bakanlıktan gelen ve şu anda görüş oluşturduğumuz taslağın AB Komisyonuna daha önce gönderilmiş olması, Bakanlığın bu konudaki tutumunu sorgulanır duruma düşürmektedir. Bu nedenle  Yönetmelik bu haliyle yayınlanır ise ülkemizde 13 yıldır süren mühendislerin ve Odalarımızın da içerisinde yer aldığı süreç (geçici de olsa) sona erecektir."

 "PİYASA DENETİMİNDE CEZALANDIRMA VE TAHAKKUK ŞEFFAF OLMALI"

Asansör Platformu adına Panele Katılan Sefa Targıt ise iki yıl önce, 2006‘da yapılan sempozyumda dikkat çekilen konuları anımsatarak şunları söyledi;

"Bu iki yılda olanlara sektör penceresinden bakmak istiyorum. O sempozyumda Bakanlığın denetim yapmadığını söylemiştik. Yerli Onaylanmış Kuruluşumuzun olmadığını ve belgelerin usulsüz verildiğini dile getirmiştik. Bugün Sanayi ve Ticaret bakanlığı piyasa denetim ve gözetimi yapmaya başlamıştır. Teste tabi tutulacak ürünler için, izlenecek prosedür için genelge yayınlamıştır. Teklif alma zorlukları aşılarak bazı illerde denetim başlamıştır. Cezalar tahakkuk ettirilmiştir. Bu bilgilerin herhangi bir mercide toplandığından emin olmamakla birlikte asansörlerin en fazla ceza kesilen ürün olduğunu görüyorum. Bunun nedenleri arasında piyasada sert rekabet koşullarının olması, asansörlerin kolay ulaşılabilir ve denetlenebilir olmaları yer almaktadır. Piyasa denetiminden mağdur olacak firmaların teknik dosyayı çok iyi hazırlamaları ve ilgili taraflara teslim etmeleri çok önemli olacaktır. Çok iyi bir mühendisin elinden çıkmış bir dosya alacağınız cezayı önler. Teknik dosya sizleri ciddi cezalardan koruyacak bir dosyadır. Piyasada 40 yıldır üretim yapan sanayiciyi denetleyecek 40 yıllık bir denetçi yok ne yazık ki. Piyasanın doğru denetlenmesinin en büyük lehtarı kullanıcılardır.

Piyasada çok sayıda küçük firma tarafından montaj yapılabilmektedir. Cezalar gizli tutuldukça bir yararı olamıyor. Araya tanıdık koyarak cezalar bertaraf edilmeye çalışılıyor. Hatalar sürüyor. Denetimlerde cezanın nasıl verildiğinin, nasıl sonuçlandırıldığının bilinmesi gerekiyor. Öneriler doğrultusunda bir bakım ve işletme yönetmeliği çıkarsa daha net bir tablo ortaya çıkacak ve bugünkünden iyi olacaktır. Ki bu çalışma gereğinden fazla uzamıştır zaten."

Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Temsilcisi Güner Yıldırım, 3030 sayılı kanun kapsamında kalan İmar Tip Yönetmeliği gereği konut ve umumi binalarda asansörlerin ölçülerinden söz ederek, bu standartlarda çelişkilerin olduğunu vurguladı. Her asansörün denetlenmesi   gerektiğine inandığını belirten Yıldırım, denetime gittiklerinde "bizde belge var" yanıtıyla karşılaştıklarını, bu yanıta rağmen inceleme yaptıkları zaman ise özellikle güvenlik aksamlarında ciddi eksiklikler olduğunu tespit ettiklerini belirtti. CE belgesi olmasının asansör denetimi için yeterli sayılmaması gerektiğini kaydeden Güner Yıldırım, "bu asansörlerde bile en azından gözle kontrol yapılmalıdır" diye konuştu.

"YASAL BOŞLUK YOK, BELEDİYE UYGULAMALARINDAN KAYNAKLANAN SIKINTI VAR."

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı temsilcisi Erhan Bayrak ise halen yürürlükte bulunan mevzuatın bir yasal boşluk doğurmadığını savunarak özetle şunları söyledi;

"Bakanlığımız sektör odaklı yapılanma modelini seçmiştir. Asansörü de otomotiv, elektronik gibi büyük sektörlerin yanında bir sektör olarak kabul etmiş ve bünyesinde Asansör- teleferik Şubesini kurarak görev ve sorumluluklarını belirlemiştir.  Avrupa Gümrük Birliğinin kabul edilmesiyle ülkemiz teknik mevzuatta yeni bir yola girmiştir.  AB‘de bir direktif yayınlandığında Türkiye bu direktifi iç mevzuatına yönetmelik olarak yansıtmayı taahhüt etmiştir. AB teknik Mevzuat uyum çalışmasında alanlar belirlenip paylaşıldığında en büyük yük bakanlığımıza düşmüştür.

Bu paneldeki en önemli konu İşletme ve Bakım Yönetmenliğine gelince; konuşmacıların hepsi bu yönetmeliğe mutlaka ihtiyaç var mesajı verdiler. Fakat yasal bir boşluk bizce söz konusu değildir. Mevcut yönetmelikte yasal bir boşluk yok. Mevzuat açısından (7. bölüm) bu bölüm yürürlükte. Herhangi bir sıkıntı yok. (Yalnızca) Belediye uygulamalarından kaynaklanan sıkıntı var.

Uygulanabilir bir mevzuat çıkarmak istiyoruz. 2004‘te başladığımız çalışmada, teknik Komiteden ortak bir görüş çıkamadı. Tanımlar bölümünü geçemedik. İki yıl kaybettik. Ortak bir görüş çıkmayınca biz de bir Yönetmelik Taslağı hazırlayıp sizlere gönderdik. Sizlerden gelen görüşlerle düzenledik ve AB Komisyonuna gönderdik. Komisyona göndermemizin nedeni, bu yönetmeliğin "Bildirime tabi teknik mevzuat"  kapsamına girmesinden kaynaklanmaktadır. Ancak bence yönetmelik çıksa da sorunlar bitmeyecek.

Mühendislerin süreçten dışlandığı ifadesinin haksızlık olduğunu düşünüyorum. Taslakta mühendis odalarına yer verilmiştir. "Projenin" kaldırılması söz konusu değil. TMMOB Odaları kamu kurumu niteliğindeki meslek örgütleridir. Odanın mevzuatı da resmi gazetede yayınlanıyor ve uygulanması zorunludur. Bizim yönetmeliğimizde "proje" sözünün geçmemesi "projenin" kaldırıldığı anlamına gelmez. Odanın yönetmeliklerinde proje detaylarıyla anlatılmaktadır. Her yönetmelikte yazmak zorunluluğu yoktur. Bir yönetmelikte yazmak yeterlidir."

İzmir Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

25.05.2008 tarihinden itibaren 3821 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İZMİR ŞUBE
MMO TEPEKULE KONGRE SERGİ VE İŞ MERKEZİ ANADOLU CAD. NO: 40 KAT:M2 BAYRAKLI - İZMİR
TEL: (+90) 232 4623333   FAKS: (+90) 232 4862060
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri