ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

25 Nisan 2024 Perşembe    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 KIŞ AYLARINDA KIŞ LASTİĞİ KULLANMAYA DİKKAT EDELİM!

    Yayına Giriş Tarihi: 18.02.2009  Güncellenme Zamanı: 18.02.2009 14:51:14  Yayınlayan Birim: KAYSERİ ŞUBE  
 

KIŞIN MUTLAKA KIŞ LASTİĞİ KULLANILMALI, GEREKTİĞİNDE VE TALEP EDİLDİĞİNDE KAR ZİNCİRİ TAKILMALI

Kışın kar yağmasa , yolda buz olmasa ,  araç 4x4 ve hatta ABS / ASR / ESP‘li bile olsa , 7 °C‘ın  altındaki sıcaklıklarda mutlaka  kış lastiği kullanılmalıdır.

Bunun nedeni sadece kış lastiklerinin özel profillerinin olması değildir.              

Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C‘ın altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola tutunması azalmaktadır. Kış lastiklerinin ise üretildikleri Silica esaslı malzeme daha yumuşaktır ve 7 °C‘ın  altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt , buz veya karda tutunmayı artırmaktadır. 

Kış lastiğinin  yetersiz kaldığı karlı veya buzlu yollarda riske girmeden , trafik yetkililerinin talebi durumunda araç üreticisinin tanımladığı tekerleklere ( yaz lastiği kullanılıyorsa tercihen dört tekerleğe de) kar zinciri takılmalıdır.

Yaz lastiği ile kar veya buz üzerinde araç kullanmak isteyen (özellikle 4x4)  araç sahiplerine (kış lastiği veya zincir takmak dışında)  tavsiyemiz  bundan vazgeçmeleri ,

kendilerinin ve başkalarının can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamalarıdır. 

 

KIŞ LASTİĞİ RİSK YÖNETİMİ  İKEN , KAR ZİNCİRİ KRİZ YÖNETİMİ DİR.

 

"Risk" meydana gelebilecek zararlı bir olayın sonuçları ve oluşma olasılığının bileşkesidir. "Risk Yönetimi" ise en geniş anlamı ile riskin denetimi ve yönetimi anlamına gelir.  "Kriz" , ivedi tepki gösterilmesini gerektiren; risk yönetimi, kriz öngörme ve önleme mekanizmalarının yetersiz kaldığı gerilim yaratan bir durumdur. "Kriz yönetimi" de önlenemeyen krizin denetim altına alınabilmesi için yönetimdir.

Kışın sıcaklığın 7 °C‘ın altında geçtiği yerlerde dolaşan araçlara ve özellikle ( ambulans ,itfaiye, belediye, polis , okul servisi, taksi gibi ) görev araçlarına  kar yağmadan , yollar buz tutmadan , henüz kışın başında iken kış lastiği takılması ve araçta "kış donanımı" ( Kar zinciri, takoz, don önleyici sıvı vs) nın bulundurulması "risk yönetimi" iken , en son çare olan "kar zinciri" nin takılması ise "kriz yönetimi" dir.

"Kriz Yönetim Merkezi" durumundaki "Afet Koordinasyon Merkezi" nin (AKOM) kar yağdıktan sonra yaz lastiği olan araçlara kar zinciri takılmasını istemesi "kriz yönetimi" gereği doğrudur. Ancak tüm araçların bu kriz oluşmadan "risk yönetimi" gereği kış lastiği takmalarının desteklenmesi en doğrusudur.

BİR LASTİĞİN KIŞ LASTİĞİ OLDUĞU NASIL ANLAŞILIR?

Kış lastiği ile ilgili uluslararası ASTM şartlarını sağlayan lastikler yukarıdaki sembolü kullanabilirler.  "Bu sembolü taşıyan lastikler kış lastiğidir" diyebiliriz.

ASTM standartlarına göre bir lastiğin "kış lastiği" olabilmesi için belirli test şartlarını yerine getirmesi gerekmektedir. Buna göre aday lastikle kış şartlarını temsil eden  kaygan bir yolda yapılan ABS‘li tam fren sonundaki fren ivmesinin , "referans lastiğin" fren ivmesinden en az % 7 daha fazla olması gerekmektedir.

"Dört Mevsim Lastiği " (M+S) ‘in  ancak yukardaki sembolü taşıyorsa  kış lastiği olarak değerlendirilebileceği, öte yandan M+S lastiklerinin yazın iyi bir yaz lastiği, kışın  da iyi bir kış lastiği görevini göremeyeceği mutlaka bilinmelidir.

 

KIŞ LASTİĞİ İLE KIŞIN DAHA KISA FREN MESAFESİ  :

 50 km/h hızda ve kar üzerinde yapılan  fren testlerinde durma mesafesi;               

           kış  lastikleri ile 35 m

           yaz lastikleri ile 43 m

ölçülmüştür.

 30 km/ h hızda ve buz üzerinde yapılan  fren testlerinde durma mesafesi;           

           kış  lastikleri ile 57 m 

           yaz lastikleri ile 68 m

ölçülmüştür.

 

KIŞ LASTİĞİ DÖRT TEKERLEĞE TAKILMALI:

 

Kış lastiği ülkemizde kışın soğuk geçtiği illerimizde özellikle taksi ve otobüs gibi araçlarda kullanılmaktadır.Ancak yetersiz bilgi veya ekonomik gerekçelerle bu lastikler sadece çekişin olduğu dingilin lastiklerinde kullanılmaktadır.

Yani araç arkadan itişli ise kış lastikleri sadece arka tekerleklere , araç önden çekişli ise de sadece ön tekerleklere takılmaktadır.

Tek dingilde kış lastiği takılması kuru ve kaygan yollarda riskler taşımaktadır.

Önde ve arkada farklı özelliklerde lastiklerin kullanılması aracın kuru ve kaygan yollardaki çekiş ve fren dengelerini bozmaktadır:

•-          Önde yaz lastiği , arkada kış lastiklerinin takılı olduğu arkadan itişli bir araç kuru yolda arkadan kayma eğilimi gösterirken, kaygan yolda ise önden kaymakta ve direksiyon hakimiyetini kaybetmektedir.

•-  Önde kış lastiği, arkada yaz lastiklerinin takılı olduğu önden çekişli bir araç kuru yolda önden kayma eğilimi gösterirken , kaygan yolda da arkadan kaymakta ve araç savrulmaktadır.

Yaz lastikli bir araçta tek dingilde zincir takılması da karlı yollarda yukardaki riskleri taşımaktadır. Örneğin önden çekişli ve yaz lastikleri takılı bir taşıtın ön tekerleklerine

zincir takıldığında yokuş aşağı inişlerde frene basıldığında ( araç ABS‘li bile olsa)

arka tekerlekler kilitlenebilmekte ve araç arkadan savrulmaktadır. Bu aracın kış lastiklerinin olması bu riski azaltmaktadır.

LASTİKLER İÇİN   4 X 4 X 4     KURALI:   

                                                                                                                                              

 4 X 4 X 4:

Dört lastiğin dördü de aynı marka / model ve aşınma oranında   olmalıdır.

  

4 X 4 X 4:

Dört lastiğin dördü de 4 yıldan yaşlı olmamalıdır.

 

4 X 4 X 4:

Dört lastiğin profil derinliği 4 mm den az olmamalıdır.

 

 

Kayseri Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

18.02.2009 tarihinden itibaren 5142 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI KAYSERİ ŞUBE
CUMHURİYET MAH. KIZILAY CAD. NO:11 MELİKGAZİ - KAYSERİ
TEL: (+90) 352 2323957   FAKS: (+90) 352 2212919
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri