ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

19 Nisan 2024 Cuma    

EİM-MEDAK MİEM PBK

 ÖĞRENCİ ÜYE KURULTAYI ANKARA'DA GERÇEKLEŞTİRİLDİ.

    Yayına Giriş Tarihi: 01.09.2008  Güncellenme Zamanı: 01.09.2008 16:30:50  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

Güncellenme Zamanı: 01.09.2008 16:32:33

Oda merkezimiz tarafından düzenlenen Öğrenci Üye Kurultayı 13 Mart 2005 Pazar günü Ankara Atatürk Kapalı Spor Salonu'nda "Mühendislik Eğitiminin Sorunları ve Mühendisliğin Geleceği" başlığı ile toplandı. Kurultayda Moğollar ve Grup Kızılırmak konser verdi.

Oda merkezimiz tarafından düzenlenen Öğrenci Üye Kurultayı 13 Mart 2005 Pazar günü Ankara Atatürk Kapalı Spor Salonu‘nda "Mühendislik Eğitiminin Sorunları ve Mühendisliğin Geleceği" başlığı ile toplandı. Kurultayda Moğollar ve Grup Kızılırmak konser verdi.

Oda Yönetim Kurulu Başkanı Emin KORAMAZ‘ın kurultay açış konuşması ve kurultaydan fotolar yazının devamındadır.


Oda Yönetim Kurulu Başkanı Emin Koramaz‘ın Kurultay Açış Konuşması;

Sayın Birlik Başkanım,
TMMOB ve Bağlı Odaların ve Örgütümüzün Değerli Yöneticileri,
Sevgili Öğrenci Üyelerimiz,

Sayın Konuklarımız,
Değerli Basın Mensupları,
Hepinizi Makina Mühendisleri Odası ve şahsım adına sevgiyle selamlıyorum,

Hoş geldiniz.
Sevgili öğrenci üye arkadaşlarım, Edirne‘de Diyarbakır‘a kadar ülkemizde Makina, Endüstri, İşletme,Uçak, Uzay ve Havacılık mühendisliği bölüm ve fakülteleri bulunan 31 ilimizden Mühendislik Eğitiminin Sorunlarını ve Mühendisliğin Geleceğini tartışmaya geldiniz. Bugünümüze ve yarınlarımıza sahip çıkmaya geldiniz. Birlikte üretmeye, geleceği özgürleştirmeye geldiniz.
Bizlere ümit getirdiniz, coşku getirdiniz. Hoş gelip sefalar getirdiniz.

Sevgili arkadaşlar,
Odamızda 1996 yılında uygulamaya sokulan Öğrenci Üye Yönetmeliği uyarınca, üniversitelerin makina, endüstri-sanayi, işletme, uçak-havacılık mühendisliği bölümlerinde öğrenim gören öğrenciler öğrenci üye statüsüyle odamıza üye olabilmektedir.
Bu uygulamayla mühendislik öğrencilerinin gelecekte üyesi ve yöneticisi olacakları Odamızın olanaklarından öğrencilik yaşamlarında da yararlanması hedeflenmektedir.
Şubelerimiz kanalıyla öğrenci üyelerimize staj yerleri sağlanmakta, kütüphane ve Oda yayınlarımız öğrencilerimizin kullanımına sunulmaktadır. Teknik ve sosyal amaçlı geziler, seminerler, sempozyumlar gibi tüm Oda etkinliklerine öğrenci üyelerimiz ücretsiz olarak katılabilmektedir.

Odamızda 1996 yılında başlayan öğrenci üyelik uygulaması artık kök salmış, dünyada bu alanda eşi olmayan muhteşem bir yapıya dönüşmüştür. Bugün itibarıyla Öğrenci üye sayımız 5000‘e ulaşmışır. Öğrenci üyelikten yetişmiş birçok üyemiz, Odamız Yönetim Kademelerinde görev yapmaktadır.

Sevgili öğrenciler, değerli konuklar
Odamız Öğrenci Üye Komisyonları, mühendislik öğrencilerinin, mühendislik eğitiminin, üniversitelerin, ülkemizin yaşadığı sorunları tartışmak ve bu sorunların çözümü için politikalar üretmek ve kamuoyu yaratmak amacıyla 1999 yılından beri her iki yılda bir Öğrenci Üye Kurultayı düzenlemektedir.
İlk kurultayımızı 1999 yılında 300 öğrenci üyemizin katılımıyla yapmıştık. 2001 kurultayında katılımcı sayımız 1000‘i aştı.
2003 yılında ise Ortadoğu Teknik Üniversitesinin Kongre ve Konferans salonlarını 2100 öğrenci üyemiz tıka basa doldurmuştu. Odamızda Öğrenci örgütlülüğünün geldiği boyut, öğrencilerimizin katılım ve coşkusu artık toplantı ve konferans salonlarına sığmıyordu.
Bu nedenle Oda Yönetim Kurulu olarak büyük bir kıvanç ve övünçle 2005 Öğrenci Üye Kurultayını Atatürk Spor Salonunda yapmaya karar verdik. Bu onur ve kıvancı bizlere yaşatan, Odamız öğrenci üye örgütlüğünü dünyada eşi ve benzeri olmayan bir yapıya taşıyan tüm öğrenci üyelerimize teşekkür ediyorum.

Yine 1999 yılından beri bu çalışmalara yön veren başta geçmiş dönem Oda Başkanımız, şu anki TMMOB Başkanımız Mehmet SOĞANCI ve Elif ÖZTÜRK olmak üzere tüm örgüt yöneticilerimize teşekkür ediyorum. Sağolun, var olun. Elinize sağlık.

Sevgili katılımcılar,
2005 yılı Öğrenci üye kurultayı üç aşamalı olarak planlandı. Kurultayda tartışmaları zenginleştirmek, tüm öğrenci üyelerimizin görüş ve önerilerini kurultaya yansıtmak için şubelerimizin öğrenci üye komisyonları tarafından 15 şubemizde bölgesel Yerel Kurultaylar düzenlendi.

11 Mart‘ta, yani dün yerel kurultaylarda seçilen temsilciler bir araya geldiler. Yerel kurultaylardan süzülen ve özgünleşen görüş ve önerileri tartıştılar. Oluşturdukları ortak metin, bugün yapılacak forumda sizlerin, görüş, öneri ve katkı ve değerlendirmesine sunulacak ve yaratılan ortak akıl kamuoyuna ilan edilecektir.

Sevgili öğrenciler,
Bugün burada yerel kurultaylardan süzülen görüşler ışığında, Mühendislik Eğitiminin Sorunlarını ve Mühendisliğin Geleceğini tartışacaksınız. Tartışmaları zenginleştirmek açısından konuya ilişkin görüşlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.
Bildiğiniz gibi, dünya bilim ve teknoloji alanında çok hızlı bir gelişim ve değişim süreci yaşamaktadır. Üretilen bilginin her 2-3 yılda ikiye katlandığı belirtilmektedir. Bilime ve teknolojiye hakim olan güçler dünyayı da egemenlikleri altına almaktadırlar. Bu nedenle gelişmiş ülkeler bütçelerinden mühendislik- bilim teknoloji ve eğitim alt yapısına ayırdıkları payı gün geçtikçe artırmaktadırlar.
Ne yazık ki, ülkemizde bu konuda gerekli çalışmalar yürütülmemektedir. Ülkemizde AR-GE harcamalarının milli gelir içerisindeki payı binde 65 seviyesinde iken AB ortalaması % 1.2‘dir. Yeni katılan 10 ülke hariç 15 AB ülkesinde 2003 yılında toplam patent başvurusu 600 binin üzerindedir. Türkiye‘de bu rakam 200 ürüne bile ulaşamamaktadır.
İç ve dış borç kıskacında sürekli kriz sarmalı yaşayan ülkemizde, ülke politikalarını IMF, Dünya Bankası, DTÖ gibi uluslararası kuruluşlar belirler hale gelmiştir Ülkemizde üretim ekonomisinin yerini, rant ve hizmet ekonomisi almıştır.

Çalışanların büyük bir çoğunluğu açlık sınırında ücretler almakta, meslektaşlarımızı da içine alan işsizlik oranı gün geçtikçe büyümektedir.
Küresel kapitalizmin dayatmaları ile yılların birikimi olan SEKA, TÜPRAŞ, TELEKOM, PETLAS, Enerji santralleri, TEKEL, Et Balık, Çimento, Şeker Fabrikaları, Demir Çeliş İşletmeleri vb. bir çok Kamu İktisadi Teşekkülü kapatılmakta ya da haraç mezat satılmaktadır.
Ülke sanayisi, tarımı, hayvancılığı ve ülke ormanları bitirilmektedir. Çıkarılan birçok yasayla eğitim, sağlık, sosyal güvenlik, ulaşım vb. bir çok kamusal hizmet özelleştirilmeye çalışılmakta, kentsel yaşam alanlarımız ve belediye hizmetleri yeni rant unsurları haline getirilmektedir.

Planlama kavramı bütünüyle terkedilmiştir. Ulusal kalkınma planlarına ve bilim ve teknoloji politikalarına göre belirlenmesi gereken insan gücü planlaması da yapılmamıştır. Bu nedenlerle eğitim-insan gücü-istihdam dengesi kurulmamıştır.
Mesleki ve teknik eğitimin planlanmasına esas teşkil edecek insan gücü ihtiyaçları ile ilgili veriler yoktur. Ülkenin hangi iş sektöründe, hangi düzeyde ve nitelikte, ne kadar yetişmiş insan gücüne ihtiyaç duyduğu ve gelecekte ihtiyaç duyulacak insan gücünün sayı ve niteliği belirlenmemiştir.

Bu durum, mühendislik eğitiminin düzenlenmesinde, geliştirilmesinde ve istihdamda önemli sorunlara neden olmaktadır. Eğitim, istihdam ve üretim ilişkilerinin planlı bir şekilde ele alınmamasından dolayı lisans eğitiminde edinilen bilgilerin önemli bir bölümü çalışma hayatında pratik karşılığını bulamamaktadır. Bu durum mesleğe karşı yabancılaşmanın yanısıra mesleki körelmeye de neden olmaktadır.
İnsan gücü planlaması, gerekli altyapı ve eğitim kadrosu göz önüne alınmadan politik ve ticari tercihler sonucu meslek alanlarımıza ilişkin yeni bölümlerin açılmasına devam edilmektedir.
Bugün itibarıyla makina mühendisliği eğitimi veren bölüm ve fakültelerin sayısı 47, endüstri-işletme mühendisliği eğitimi veren bölüm ve fakültelerin sayısı 35, uçak-uzay-havacılık mühendisliği eğitimi veren bölüm ve fakültelerin sayısı 3‘tür.
Bu bölüm ve fakültelerde yaklaşık 21.000 öğrenci makina mühendisliği, 9.000 öğrenci endüstri-işletme mühendisliği, 1.400 öğrenci uçak-uzay-havacık mühendisliği konularında öğrenim görmektedir.

Odamız üyesi meslek disiplinlerine yönelik eğitim veren bu bölümlerin eğitim hizmetlerinin kalitesinde büyük farklılıklar bulunmaktadır. Eğitim programlarının, ders içeriklerinin, öğretim üyesi sayısı ve yeterliliklerinin, laboratuvar, derslik, kütüphane, bilgisayar donanımı, araştırma ve barınak olanaklarının genel yetersizliği yanında, eğitim kuruluşları arasında bu olanaklar açısından da ciddi dengesizlikler bulunmaktadır.

Ülkemizde bu dağınıklık yaşanırken, ülkemizin de imzaladığı Dünya Ticaret Örgütü anlaşmaları ve AB anlaşmaları mühendislik hizmetlerinin serbest dolaşımını da kapsamaktadır. Bu anlaşmalar uluslararası akademik ve mesleki tanılırlığı da zorunlu tutmaktadır. Bu nedenle, akademik ve mesleki değerlendirme tüm gelişmiş ülkelerin gündemine girmiştir.

Ülkemizde ise, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda yükseköğretimde verilmekte olan eğitimin ulusal ya da uluslararası objektif ölçütlere göre denetlenmesi, ölçülmesi ve değerlendirilmesi için yapılması gereken işlemlere ait açık bir düzenleme mevcut değildir.
Bir çok ülkede bu amaçla yeni kurum ve kuruluşlar oluşturulmuş ve yöntemler geliştirilmiştir. Avrupa Birliği ülkelerinde ise ülkeler arasındaki eşitsiz gelişimin ortadan kaldırılması için yıllardır birçok çerçeve program uygulanmaktadır. Bu programlar ile eğitim seviyeleri yükseltilmekte, meslek içi eğitim ve yaşam boyu eğitim programlarına büyük kaynaklar aktarılmaktadır.
Bu eşitsiz gelişme koşullarında ve ülkemiz mühendislerinin yatırımdan kopuk politikalarla düşürüldüğü mesleki formasyonla, mühendislik hizmetleri gelişmiş ülkelerden Türkiye‘ye doğru gerçekleşmekte, meslek uygulama alanlarımız gün geçtikçe daraltılmaktadır.

Sevgili arkadaşlar,
Bu olumsuz tablonun değiştirilmesi mümkündür. İnsanlarımızın üzerinde özgürlük ve gönenç içerisinde yaşayacağı başka bir Türkiye mümkündür.
Bunun için bu ülkeyi yönetenler her şeyden önce bütün bu olumsuz gidişin nedeni olan ABD ve küresel sermaye patentli IMF politikalarından vazgeçmeli, yüzünü kendi halkına çevirmelidir.
Ülkemizin kalkınma planları ulusal bilim, teknoloji, yenilenme ve sanayileşme politikaları temellerine oturtulmalıdır. Ülkemiz tüm alanlarda ve tüm sektörlerde kendi ulusal planlarını yapmalıdır.
Bilim ve teknolojide yetkinleşmeli ve bunu ülke ölçeğinde toplumsal ekonomik faydaya dönüştürmeli ve bu amaçla ulusal bir strateji belirlemelidir.

Bilimi teknolojiye, teknolojiyi uygulamaya dönüştüren mühendislerin daha donanımlı ve birikimli olarak yetişeceği ve mezuniyet sonrası bilgilerini yenileyebilecekleri, geliştirebilecekleri eğitim olanakları, üretim ve çalışma ortamları sağlanmalıdır.
Mevcut politika ve uygulamaların yerine; planlamacı bir anlayışla, toplumsal gereksinimleri, üretimi, istihdamı ve yaşam boyu eğitimi, ülkenin bilim ve teknoloji yeterliliğinin güçlendirilmesini temel alan ulusal eğitim politikaları yaşama geçirilmelidir.

Böylesi bir eğitim politikası ve yapılanmaların temel hedefleri:
1) Ülkenin gereksinim duyduğu elemanları ihtiyaç oranında yetiştirmek
2) Bilimsel bilgiyi üretmek
3) Eşit ve ücretsiz eğitim sunmak
4) Üniversite eğitimini özerk ve demokratik ortamlarda sürdürmek
5) Belletme ve ezbercilik yerine öğrenmeyi, verileri kabul etmek yerine araştırma yeteneğini geliştirmek
6) Öğrencilerin teknik eğitimi yanında sosyal ve kültürel eğitimlerini de tamamlamak
7) Bu anlayışa uygun nitelik ve sayıda öğretim üyesi yetiştirmek
8) Çok sayıda niteliksiz mühendis yetiştirecek çok sayıda donanımsız üniversite ve bölüm açmak yerine, ülke ihtiyaçlarını gözeten yeterli eğitim kadrosu ve kütüphane, derslik, laboratuvar, yurt vb. alt yapısı tamamlanmış kuruluşlar oluşturmak
9) Şimdiye kadar açılmış bulunan üniversitelerin kalite düzeyini artırmak ve kalite eşitsizliğini ortadan kaldırmak, eksik alt yapılarını tamamlamak
10) Eğitimde kalite standartlarını oluşturarak mühendislik bölümlerinin kalitesini bu kriterlere göre denetlemek
11) Ülkemizde verilen lisans diplomalarının uluslararası düzeyde tanınmasını sağlamak
12) Lisans eğitimini meslek içi eğitim programlarıyla sürekli desteklemek olmalıdır.

TMMOB ve bağlı Odalar, üniversitelerin yeni mühendislik ve mimarlık bölümlerinin açılması, kontejanlarının belirlemesi karar süreçlerinde yer almalıdır.
Bu çerçevede mühendislik ve mimarlık hakkındaki yasada, YÖK yasasında ve TMMOB yasasında gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
Sevgili arkadaşlar, bu kurultayda Mühendislik Eğitiminin Sorunlarını ve Mühendisliğin Geleceğini tartışırken, gelecekte üyesi ve yöneticisi olacağınız Odamızı da sorgulamanızı varsa eksik ve yanlışlarımızı da dile getirmenizi istiyoruz.
Bu platformda, bu bağımsız ve özgür kürsüde dile getireceğiniz her düşünce geçmiş kurultaylarda olduğu gibi Odamızın yarınlarına ışık tutacak, odamızın geleceğine yön verecektir.
Emin olunuz ki, Odamız siz öğrenci üyelerinin taleplerini ve çözüm önerilerini Oda çalışmalarına doğrudan yansıtacak ve süzülen görüşlerin takipçisi olacaktır.

Sevgili arkadaşlar,
Kurultayımızın öğleden sonraki bölümünde şube öğrenci üye komisyonlarımız, hazırladıkları skeçlerle, DİA gösterileri ile filmlerle bizlere doğayı, insanı, yaşamı,barışı, mücadeleyi anlatacaklar.
Halk oyunlarımızla, Moğollar ve Grup Kızılırmak‘ın türküleri ile coşacak, barış, özgürlük ve eşitlik talebimizi birkez daha dile getireceğiz. Dünyayı ve Ortadoğu‘yu kan gölü haline getirenleri, ABD ve müttefiklerini, çocuk katillerini, demokrasi düşmanlarını türkülerimizle teşhir edeceğiz.

Asya‘dan Afrika‘ya Avrupa‘dan Amerika ya kadar tüm dünya barış yanlılarına, ölüme karşı yaşamı savunanlara, Filistin‘de, Irak‘ta emperyalist işgallere karşı direnen halklara selam yollayacağız.

IRAK işgalini unutmadığımızı, işgalin ikinci yıldönümünde, 19 Mart‘ta TMMOB pankartı altında İstanbul‘da olacağımızı dosta düşmana duyuracağız.

Sevgili arkadaşlar sözlerime son verirken, tüm katılımcılara, kurultayın düzenlenmesinde emeği geçen öğrenci üye komisyonlarımızın üyelerine, örgütümüz yöneticileri ve çalışanlarına, Kurultay sekreterimiz Ercüment ÇERVATOĞLU‘na, Kurultay Yürütme ve Düzenleme Kurulu üyelerine, Düzenleme Kurulu Başkanımız Ali Ekber ÇAKAR ve Kurultay Organizasyonundan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyemiz Baki ÇINAR arkadaşımızın şahsında teşekkür ediyorum.
Üreten, sanayileşen, demokratik, üzerinde insanlarımızın barış ve gönenç içerisinde yaşadığı baskısız, sömürüsüz bir dünya ve Türkiye özlemiyle kurultayımızın başarılı geçmesini diliyorum.

UMUTLA, İNATLA, İNANÇLA KALIN.

TMMOB
Makine Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu Başkanı
Emin KORAMAZ

Güncellenme Zamanı: 01.09.2008 16:33:11
Güncellenme Zamanı: 01.09.2008 16:33:53
Güncellenme Zamanı: 01.09.2008 16:34:29
Güncellenme Zamanı: 01.09.2008 16:35:01

Tüm »

01.09.2008 tarihinden itibaren 2081 defa okunmuştur.

 
SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri