ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

17 Aralık 2017 Pazar    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 LPG’Lİ ARAÇLARDA KAMUSAL DENETİMİN ORTADAN KALDIRILMASI FACİAYA SEBEP OLDU

    Yayına Giriş Tarihi: 13.07.2017  Güncellenme Zamanı: 13.07.2017 15:31:55  Yayınlayan Birim: DİYARBAKIR ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 13.07.2017 15:31:42

Diyarbakır-Mardin karayolunda 4 yurttaşımızın yanarak feci şekilde yaşamını yitirdiği ve 7 yurttaşımızın yaralandığı trafik kazası ile ilgili 13 Temmuz 2017 tarihinde şubemizde basın açıklaması yapıldı. Şube başkanımız Sait BAHÇE’nin yaptığı basın açıklaması şöyle;

Bilindiği üzere 09 Temmuz 2017 günü Diyarbakır- Mardin karayolunda Abdulgaffar YILMAZ yönetimindeki 21 AV 248 plakalı Renault Megane marka araç ile sürücüsü öğrenilemeyen 10 NJ 883 plakalı araç kafa kafaya çarpıştı. Çarpışmanın ardından araçlardan birinin alev alması üzerine araçta bulunan 4 vatandaşımız yanarak feci şekilde can verdi. Kazada her iki araçta bulunan vatandaşlardan 7 kişi de yaralandı. Yaralanarak çeşitli hastanelerde tedavi altına alınan yurttaşlarımıza acil şifalar diliyor, hayatını kaybeden yurttaşlarımızın acılı ailelerine de sabır ve başsağlığı diliyoruz.

Kazanın duyulması üzerine MMO Diyarbakır Şube olarak yaptığımız ön araştırmada 21 AV 248 plakalı Renault Megane marka aracın LPG dönüşümlü olduğu, 2010 yılında Odamızdan LPG Montaj Tespit Raporunu onaylatarak LPG Sızdırmalık raporu alınıp ruhsata işlendiği tespit edilmiştir. Ancak söz konusu araca 2012 yılından kaza gününe kadar herhangi bir LPG sızdırmazlık kontrolü yapılmadığı Odamız veri tabanı incelenerek tespit edilmiştir.

Çünkü LPG`li araçlar Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü`nün 19 Aralık 2011 tarihli genelgesine istinaden LPG sızdırmalık raporunun ağır kusurdan hafif kusura alınması sebebiyle 2012 yılından bu yana gaz sızdırmazlık raporu olmaksızın periyodik muayeneden geçiriliyor. Ayrıca bu araçların LPG tesisatının bir önceki periyodik araç muayenesi sonrasında geçen süre zarfında yapılan olası tamirat işlemlerinde kullanılan malzemelerin ve montajın standart ve yönetmeliklere uygunluğu ve gaz sızdırıp sızdırmadığı denetlenmemektedir. Bu nedenle araç sahibi de söz konusu genelgeye istinaden gerekli kontrollerini yaptırmamış ve araç muayenesinden Yakıt ( LPG ) sistemi onaysız "Hafif kusur " olarak geçmiştir.

Biliyoruz ki; Denetime ve teknik standartlara uygunluk konusunda duyarlılık göstermeyen kişiler kendisiyle birlikte sevdiklerinin ve başka masum insanların can ve mal güvenliğini de tehlikeye atmaktadır. En küçük ihmal ya da önemsizleştirme bu olayda gördüğümüz gibi bir faciaya neden olabilmektedir.

Bizleri en çok üzen konu, bazı vatandaşlarımızın denetimleri gereksiz ve yararsız görmelerinden kaynaklanan tutum ve davranışlarıdır. Vatandaşlarımızı kendilerinin, sevdiklerinin can ve mal güvenliği için bu denetimlere duyarlı olmaya davet ediyoruz.

Gerekli önlemlerin alınması ve denetimlerin yapılması halinde LPG dönüşümlü araçların kullanılmasında teknik ve güvenlik açısından hiçbir sorun meydana gelmeyecektir.

LPG Lİ ARAÇ KULLANMAK TEHLİKELİ DEĞİLDİR,

DENETİMSİZ LPG Lİ ARAÇ KULLANMAK TEHLİKELİDİR!

2012`de yayınlanan genelge ile LPG dönüşümü ruhsata işlenmiş araçların periyodik muayene esnasında zorunlu olan gaz sızdırmazlık raporunun hafif kusur sayılarak ortadan kaldırılması ve araçların muayeneden geçirilmesinin yarattığı tehlikeler, can ve mal kayıpları yetmiyormuş gibi, son olarak kamuoyunca bilindiği üzere, alternatif enerji kaynaklarına (LPG, CNG, LNG vb.) dönüşmüş olan araçların TMMOB Makina Mühendisleri Odası tarafından yapılan kamusal denetimleri, T.C. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 24 Haziran 2017 tarih ve 30106 sayılı Resmi Gazete `de yayımlanan "Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik`te yapılan değişikliklerle ülkemizde yaygın olarak yapılan yakıt sistemi tadilatı uygulaması olan araçların LPG/CNG`ye dönüştürülmesi işlemi tümüyle denetimsiz hale getirilerek firmaların beyanına bağlanmıştır.

Yönetmelikte yapılan bu değişiklik ile Odamızın kamusal denetim yetkisi tamamen ortadan kaldırılmaktadır. Denetim ve kontrol sektörde faaliyet gösteren ve giderek denetimsiz ve kontrolsüz bir şekilde faaliyet yürütecek olan firmaların inisiyatifine bırakılmaktadır. Bu uygulama ile ülkeye yasa dışı yollardan LPG KİT`i ve malzeme girişi ile standart dışı yerli üretim artacak, tekniğine uygun olmayan LPG araç dönüşümleri başlayacak, haksız rekabet koşulları artacak, yetkili mühendis istihdamı azalacak, sektörde disiplinsizlik, denetimsizlik ve kontrolsüzlük had safhaya ulaşacaktır.

Öncelikle belirtmek isteriz: Kamusal denetim mekanizmasının kaldırılması,1999 yılı sonu-2005 yılının ilk aylarındaki LPG`li araç patlamalarından hatırlanacağı üzere, facialara ve ölümlere davetiye çıkartmak anlamına gelmektedir.

Zira Yönetmelikte yapılan bu değişiklikle inisiyatif, 1999 sonu-2005 arasında olduğu gibi, giderek denetimsiz olarak faaliyet yürütecek olan firmalara bırakılmaktadır. Bu Yönetmelik değişikliği daha önce de denenmişti ve birçok sıkıntı yaşatmıştır.

Yıllardan beri Oto gaz sektöründe yönetmelikler ve sorumlular devamlı değişiyor. Yine bu denetimler 2000‘li yıllarda 5 yıl firmaların inisiyatifine bırakılmıştı. Bu süreçte birçok sıkıntılar yaşanmıştı. Kazalar, evrak ticareti, vergi kaçırma, sahte evrak düzenlemelerine varan olumsuz durumlar yaşandı. Bu sıkıntılar üzerine 2005 yılında tekrar kontroller Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından   MMO ya verildi. 11 Nisan 2005 tarihinde odamıza yeniden devredilen denetim yetkisi neticesinde yapılan yeni uygulamalar ile sektördeki disiplinsizlik ve denetimsizliğin üstüne gidilerek, yetkili firmalarca dönüştürülen her araç tek tek MMO`nun uzman mühendislerince kontrol edilmekte ve Montaj Tespit Raporu Odamız tarafından gerekli kontroller yapıldıktan sonra onaylanmaktadır.

Türkiye de TÜİK verilerine göre 4,5 milyona yakın LPG li araç bulunmaktadır.Son 10 yıla göre yılda 280 bin araç trafiğe çıkmaktadır.Türkiye LPG li araç sayısında Avrupa da birinci sıradadır.Bu kadar yaygın kullanıma rağmen LPG li araçların güvenle kullanılmasının tek nedeni 2005 ten bu yana yürütülen sıkı denetim çalışmalarıdır.

Kamusal denetim Bakanlık eliyle BU YÖNETMELİKLE tamamen ortadan kaldırılmaktadır. Araçların LPG`ye ilk dönüşümüne ilişkin düzenlenen Montaj Tespit Raporu piyasada serbestçe düzenlenebilecektir. Gaz Sızdırmazlık Raporu uygulaması tamamen kaldırılmakta, standartlara uygun dönüşümü yapılmayan ve kontrol edilmeyen araçlar trafikte sorun yaratacak ve kazalara sebebiyet verecektir.
Tescile esas LPG/CNG araçların yakıt sistemi montaj ve son kontrollerine ilişkin sürecin bugün geldiğimiz noktada konunun daha iyi kavranabilmesi için 22 yıllık uygulamanın dönemsel kesitlerinin sonuçları ile birlikte değerlendirilmesi gerekmektedir.

 

 

 

UYARIYORUZ!
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bu yönetmelik değişikliğini; sektörün düzenlenmesi ve denetimi konusunda yıllardır çalışan, LPG-CNG sektörünün güvenli ve büyüyen bir sektör olmasını sağlayan Odamızın görüşüne başvurmadan yapmış ve yaptığı değişikliklerle kamu sağlığını hiçe sayarak ciddi kazalara yol açacağını bilmelidir. Bu yönetmelik acilen geri çekilmeli ve LPG-CNG sektöründe ilgili tüm kurumların görüşleri alınarak kamusal denetimi sağlamalıdır.

 

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

Diyarbakır Şube Yönetim Kurulu

Diyarbakır Şube Kaynaklı Gündem »

13.07.2017 tarihinden itibaren 286 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLER ODASI DİYARBAKIR ŞUBE
EKİNCİLER CAD. KALENDER PLAZA KAT:9 NO:15-16 OFİS / DİYARBAKIR 21100 YENİŞEHİR - DİYARBAKIR
TEL: (+90) 412 2246447   FAKS: (+90) 412 2245864
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2017 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri