ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

25 Nisan 2024 Perşembe    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 GAMOB ; KENTİMİZİN TRAFİK SORUNU İÇİNDEN ÇIKILMAZ HALE DÖNÜŞMEKTEDİR.

    Yayına Giriş Tarihi: 19.01.2017  Güncellenme Zamanı: 23.02.2017 09:47:27  Yayınlayan Birim: GAZİANTEP ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 19.01.2017 13:42:27

Sanayisinin gelişmesi ile çalışan sayısının artması, yeni üniversitelerin açılması, normalin üzerinde yaşanılan göç, kentteki turizm ve sağlık sektörünün gelişmesi, ilimizin bölgede merkez konumunda olması vb. etkenlerden dolayı kentimizin nüfusu hızla artmaktadır. Dolayısı ile kentimizde ki trafik sorunu da gün geçtikçe katlanarak artmaktadır. Radikal kararlar alınmadıkça bu sorun çözülemeyecek bir noktaya doğru gitmektedir.

Gelişmiş birçok kentte olduğu gibi, kentimizde de raylı sistemin gerekliliği tartışılmaz bir ihtiyaçtır. Kentimizde de bu ihtiyacı karşılamak amacı ile güzergâhı, kapasitesi, sistemi, modeli çok tartışılmasına rağmen hafif raylı sistem yapıldı ve yaklaşık 10 yıldır kullanılmaya devam edilmektedir. Ama artık bu sistemin kaldırmadığı ve ihtiyaca cevap veremediği de görülmektedir. Yapım aşamasında tartışılan birçok sorun bugün, gün yüzüne çıkmaya başlamıştır. Ekonomik, hızlı ve çevreci olan raylı sistemler, kentimizde tam tersi çalışmaktadır. Raylı sistemin diğer araçlarla kesiştiği kavşaklarda çok ciddi araç kuyrukları oluşmakta, trafik sıkışmakta, araçlar dakikalarca yeşil ışık beklerken boşuna çalışarak önemli ölçüde yakıt tüketmekte ve aynı zamanda havayı da kirletmektedir. Bugün ciddi sıkıntılar yaratan, kendi dışında diğer trafik akışını ciddi bir şekilde etkileyen, sıkışıklığa neden olan ve önümüzdeki yıllarda daha büyük sıkıntı yaratacağı kesin olan bu sisteme daha fazla tadilat ve yatırım yapmak, pansuman bir tedavi yöntemidir. Sorun bugün belki kısmen çözülecek fakat önümüzdeki yıllarda büyüyerek tekrar karşımıza çıkacaktır.

Bu neden ile "METRO HEMEN ŞİMDİ" diyoruz.

Belki, ilk yatırım maliyeti, finansman temini, DPT`den onayı, metro yapım sürecindeki trafik karmaşası gibi çok çok ciddi sorunlar karşımıza çıkacaktır. Ama şu bir gerçektir ki yer altı metrosu ile kentimizin trafik sorunu ciddi oranda çözülebilecektir. Bugün başlanmaz ise zaten şartlar bizi önümüzdeki yakın süreçte yer altı metrosuna zorlayacaktır. Bu neden ile hiç zaman kaybetmeden, eski siteme daha fazla tadilat ve yatırım yapılmadan bir önce başlanılmasını için adımlar atılmasını bekliyoruz.

Eski sistem tabi ki ciddi bir yatırım ve bununda çöpe atılmaması gerekiyor. Gelişmiş birçok kentte metrolar, diğer taşıt trafiğini daha az etkilemesi için hemzemin yapılmaktadır. Ama geçmişte hemzemin yapılmayan bu sitem görülüyor ki ciddi sıkıntı yaratmaktadır. Mevcut hafif raylı sitemin hemzemin olarak düzeltilmesi de kısmi bir çözüm olabilir. En doğru çözüm ise bu güzergâhın METROBÜS güzergâhı olarak kullanılması, şimdiki yolcu kapasitesini kat kat artırarak daha seri ve konforlu bir ulaşım sistemi sağlayacaktır.

Tabi ki bu kadar trafik sıkıntısı olunca hemen ve kısmi çözümler ile sorun çözülmeye çalışılmaktadır. Akıllı kavşaklar, sinyalizasyondaki düzenlemeler ve son olarak ta sola dönüş yasakları. Olmaz! Bu şekilde sorunlar çözülemez. Bu uygulamaların hepsi bilimsel uygulamalar, kesinlikle yarar sağlar ancak tedavi etmez ve sorunu çözemez. Sola dönüş yasakları alt yapısının uygun olması durumunda gerçekte trafik akışını hızlandıran sistemlerdir. Yonca yaprağı kavşaklarında uygulanan sistemin şehir içi trafiğine uyarlamasıdır. Sola dönmek için, düz gidip sağa dönüp, tekrar sağa dönüş yaparak ana artere, yani ilk dönmek istediğiniz sol güzergâha sizi zorlayan sistemdir. Bu da trafik ışıklarında kaybedilen zamanı telafi etmek ve kavşaktaki sıkışıklığı ortadan kaldırmak için uygulanan güzel bir sistemdir. Ancak şehir içerisinde sağa dönüş ve tekrar sağa dönüş gibi alternatif ara yolların yeterli olmadığı için bu sisteminde faydası olamayacaktır. Ancak en azından yıllar sonrasını düşünülerek, yeni yapılacak yerleşim merkezlerinde şimdiden bu geçişlerin planlaması yapılmalı ve gelecek kuşaklara güzel bir kent bırakılmalıdır.

Yetkililer, birçok konuda her zaman söyler; bu sistem, bu sorun bizden yıllar önce yapılan yanlış uygulamalardan kaynaklanmaktadır ve çözümü gerçekten kolay değil diye. Bunu söyleyen yetkililer gerçekte doğru söylemektedirler. Ama doğru söylemek yetmez, doğrunun yanında haklı da olabilmek için, bugün bunu söyleyen yetkililer hakkında gelecekte aynı serzenişlerde bulunulmaması için, tedbirler alınmalı ve bugünkü uygulamaları ileriye dönük yapılmalıdırlar.

Kentimizde uygulanan diğer bir yöntem ise Trafik Elektronik Denetleme Sistemi (TEDES). TEDES uygulaması trafiğin disipline edilmesi ve kurullara uyulması ve trafik kültürünün yerleşmesi açısından bilimsel ve doğru bir yöntemdir. Bu uygulama ile trafik ışığı, hız, emniyet şeridi, taralı bölge ihlali, park ihlallerinin önüne geçilmesi ve trafiğin rahatlaması amaçlanmıştır. Ama vatandaşlar arasında sistemde sıkıntılar olduğu ve cezaların da adil kesilmediği haklı haksız birçok kişinin mağdur olduğu söylentileri dolaşmaktadır. Bunun yanında kavşakta, kırmızı ışıkta duran ve yeşil yanmasını bekleyen araçlar, arkadan siren çalarak gelen bir ambulans, itfaiye vb. geçiş üstünlüğü olan araçlara yol vermesi, dörtlü yakarak ve geçiş hakkı olan diğer araçları korna ve selektör ile uyararak dikkatli bir şekilde kırmızı ışıkta geçip ambulans veya itfaiyenin önünü açıp yol verme gibi Ülkemizde bir trafik kültürü oluşmuştur. Ancak TEDES`in olduğu kavşaklarda bu şekilde yol veren araçlara ceza elektronik olarak kesildiği için vatandaşlar tarafından yol vermeme gibi bir alışkanlık oluşmaya başlamıştır. Bu da sistemde oluşan farklı bir sıkıntıdır. Bu durumunda değerlendirilmesi gerekmektedir.

Diğer farklı bir sorunda yol çizgilerdir. Yol çizgileri trafik akışını hızlandıran, kaza riskini azaltan uygulamalardır. Ancak kentimizdeki yol çizgilerinin yeterli olmadığını veya olan yollarda ise çok kısa sürede yıprandığını ve iş görmez hale geldiğini görebiliyoruz.

Kent trafiğinin daha hızlı akması ve rahatlaması için kavşaklarda ki taralı alan uygulaması artırılmalıdır. Ancak birçok sürücü tarafından dahi bilinmeyen bu taralı alan uygulamasının ne işe yaradığı ve nasıl kullanılacağı konusunda sürücüler bilgilendirilmeli ve denetlenmelidir.   

Kentimizde bisiklet yolları uygulaması da yeni başlamıştır. Bisiklet yolu yapıp üzerine de bisiklet işareti yapmak ile vatandaşa bisiklet kullandırılamaz. Bu yolların birbirini tamamlayıcı nitelikte olması, diğer araç trafiği riski ile en az bir şekilde karşılaşılması ve en önemlisi bisiklet kültürünün yaygınlaşması ile olabilecek uygulamalardır. Mevcut şehir merkezinde uygulanması verimli olmayacaktır. Bu sisteminde yeni yapılacak yerleşim merkezlerinde şimdiden planlaması gereklidir.

Trafik güvenliğinde en önemli unsur insandır. Çevresel koşulların olumsuz olması durumunda bile, bu olumsuzluklara rağmen, tehlikeleri en aza indirmek, aracının ve kendisinin güvenliğini sağlamak, sürücü, yaya ve yolcu olarak bir ölçüye kadar insanın elindedir. Trafik kazaların önlenmesinde ve diğer sorunlarında ilk ele alınması gereken, insan unsuru, onun eğitimi ve davranışıdır. Bu nedenle trafik sorunlarının çözümü için en önemli parametrelerden biri eğitimdir. Trafik kurallarına uyma, saygı ve trafik bilinci küçük yaşlardan itibaren çocuklarımıza verilmelidir. Hemen hemen her eğitim evresinde müfredatlar da trafik dersi yer almalı ve bu kültür küçük yaşlardan itibaren oluşturulmalıdır. Kamu spotları ile özellikle görsel basında vatandaşlara yönelik sık sık trafik eğitimleri verilmelidir. Sürücü kursları ve eğitimleri daha profesyonel hale getirilmelidir. Trafikteki saygı kültürü yerleştirilmelidir. Örneğin bina giriş kapısı önüne veya bir asansör kapısı önüne gelindiğinde siz önden buyurun diye, toplumumuzun hemen hemen her kesiminde çok kibar ve güzel bir kültür yerleşmiştir. Ancak bu davranışı ne yazık ki trafikte görmemiz mümkün değildir. Trafikte sıkışan araca yol vermeme, sağa veya sola dönecek araca sinyal vermesine rağmen korna çalarak benim şeridime girme, tali yoldan ana artere girecek olan araca, korna çalarak yol benim sen bekle, öncelik araçlarınmış gibi yaya geçitleri dâhil tüm yollarda, yayalara yol vermeme korna çalarak uyarma, kızma gibi çok farklı kaba davranışlar görmemiz mümkündür. Güncel yaşamımızdaki ve trafikteki bu davranış farklılığını da anlamak mümkün değildir. Ne yazık ki sürücülerimiz şoför mahalline oturunca kendisi olmakta çıkıp, farklı bireyler olmaktadır. Tabi ki tüm bu sorunların çözümünde de başta söylediğimiz gibi eğitim gelmektedir.

Yine trafikteki sorunlardan bir tanesi de denetim mekanizmasıdır. Denetim mekanizması artırılmalı, kurallar konusunda hiç esneklik yapılmamalı ve kesinlikle kurallara uymayanlar cezalandırılmalıdır. Trafik denetiminde görevli emniyet ve belediye personel sayılarının yetersiz olduğu bilinmektedir. Özellikle emniyet personellerinin son dönemlerde kentimizdeki terör ve asayiş nedeni ile önceliği bu konulara verdiği de tahmin edilmektedir. Ancak trafik de ciddi bir sorundur. Denetim yetersizliğinden dolayı kurallara uymama gibi bir trafik kültürünün artması ve oluşması, ileride düzeltilmesi çok zor ve ciddi sorunlar yaratabilecektir. Bu neden ile çok zaman kaybetmeden trafik denetimlerinin artırılması, vatandaşlar olarak da görevli memurlara yardımcı olunması, kurallara uyulması ve uymayanlarında uyarılması hepimizin görevidir. Amirine ceza yazabilen görevli olabildiği takdirde, denetim mekanizması çözülmüş demektir. Çok basit ama küçük bir örnek verecek olursak, belediye otobüsleri ve halk otobüslerinin duraklardaki ceplere girmeden yolcu indirip bindirdikleri sıkça karşımıza çıkmakta ve bu otobüslerin her durakta, arkasındaki trafiği durdurduğunu ve aksattığını görebilmekteyiz. Tabi ki burada sorun sadece otobüsleri kullanan sürücülerden kaynaklanmamaktadır. Duraklarda bulunan ceplerin yetersizliğinden ve aynı anda birkaç otobüsün peş peşe gelmesinden, daha da önemlisi durakların önüne, yanına park edilmiş özel araçlardan kaynaklanmaktadır. Çok basit ama durağın önüne park eden bir araç yüzünden yüzlerce araç sıkışmakta ve trafik aksamaktadır. Oluşan sinir bozucu korna sesleri de cabası. Trafikte, emniyet kemeri kullanmama, araç kullanırken cep telefonu kullanma, sigara içme, yayalara öncelik vermeme vb. küçük gibi görünen ama çok önemli onlarca örneklemeler sayılabilir. Burada başta denetleyenler olmak üzere yine görev hepimize düşmektedir. Az öncede belirtiğimiz gibi vatandaşların kurallara uyması ve uymayanları da uyarması gerekmektedir.

Bunların yanında uzun süre trafikte kalmak, insan vücudunu ve sağlığını olumsuz etkilemektedir. 20 kilometrelik bir mesafe araç kullanmak, kan şekerinin yükselmesine sebep olmakta ve kolesterol seviyesini yükseltmektedir. 30 dakikadan fazla araç kullananlarda kaygı ve korku hislerinin araç kullanmayanlara göre daha yoğun olduğu tespit edilmiştir. Hiç araç kullanmayan birinin günde 30 dakika araç kullanan birine göre yaşantısından daha çok tatmin olduğu belirtilmektedir. Özellikle trafiğin yoğun olduğu saatlerde bir yere yetişme kaygısı taşıyanların kan basıncı yükselmektedir. Kardiyovasküler faaliyetler ve kondisyonun, uzun yolculuk yapanlarda azaldığı görülmektedir. Yani daha az vücut hareketi sağlığı etkilemektedir. Günde 45 dakika üzeri yolculuk yapanların uykuları daha kalitesiz olmaktadır. Aynı pozisyonda saatlerce oturmak uzun vadede sırt ağrılarına neden olmaktadır.

Sonuç olarak yukarıda belirtilen kentimizdeki trafik sorunlarının değerlendirilmesini, bu ve benzeri sorunların, kentte bulunan belediyeler, emniyet, meslek odaları, üniversiteler, ilgili STK`lar ile birlikte masaya yatırılmasını ve çözüme kavuşturulmasını, ileriye dönük olarak da yeraltı metrosunun gündeme getirilip, hayata geçirilmesini bekliyoruz. 19 Ocak 2017

 

Saygılarımızla

 

Gaziantep Akademik

Meslek Odaları Birliği Adına,

Gürcan ÜLGEY

GAZİANTEP AKADEMİK MESLEK ODALARI BİRLİĞİ Bileşenleri;

·         Gaziantep Barosu

·         Gaziantep Diş Hekimleri Odası

·         Gaziantep Eczacı Odası

·         Gaziantep - Kilis Tabip Odası

·         Gaziantep Bölgesi Veteriner Hekimler Odası

·         Gaziantep Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası

·         Gaziantep Yeminli Mali Müşavirler Odası

·         TMMOB Bilgisayar Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Çevre Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Gaziantep Şubesi

·         TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Gaziantep Şubesi

·         TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Maden Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Makina Mühendisleri Odası Gaziantep Şubesi

·         TMMOB Mimarlar Odası Gaziantep Şubesi

·         TMMOB Kimya Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Orman Mühendisleri Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Peyzaj Mimarları Odası Gaziantep Temsilciliği

·         TMMOB Şehir Plancıları Odası Gaziantep Temsilciliği

     ·         TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Gaziantep Şubesi

 

Güncellenme Zamanı: 19.01.2017 13:42:59

Gaziantep Şube Kaynaklı Haberler »

19.01.2017 tarihinden itibaren 1062 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI GAZİANTEP ŞUBE
BUDAK MAH. ABDULKADİR BEHÇET CAD. NO:40 ŞEHİTKAMİL - GAZİANTEP
TEL: (+90) 342 2304477   FAKS: (+90) 342 2305292
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri