BASINA ve KAMUOYUNA Son 1 ay içinde Edirne İlinde 2 adet araç yangını meydana gelmiştir. Bunlar; 11.03.2016 tarihinde Kapıkule yolu üzerinde 59 TK 296 plakalı araç seyir halinde alev almıştır. 07.04.2016 tarihinde Uzunköprü Hamitli Köyü yakınlarında 22 AN 203 plakalı araçta çıkan yangın sonucunda bir vatandaşımız Şerif ADA hayatını kaybetmiştir. Kendisine rahmet diler yakınlarına başsağlığı dileriz. Bu iki kazada da araçların LPG sisteminin bulunduğu ; 59 TK 296 plakalı aracın 2013 yılında ve 22 AN 203 plakalı aracın 2011 yıllında TMMOB Makina Mühendisleri Odası Edirne Şubesi tarafından kontrollerinin yapılarak, raporlandırıldığı görülmektedir. Ancak montaj yapıldıktan sonra bir daha araçların Odamızın yaptığı LPG Sızdırmazlık Denetiminden geçmediği tespit edilmiştir. Bilindiği üzere Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü`nün 19.12.2011 tarihinde LPG Sızdırmazlık Raporu`nu zorunluluktan çıkarmış, araç muayene istasyonunda "ağır kusur" olan maddesini "hafif kusur" olarak değiştirmiştir. Bu durumdan sonra kontroller vatandaşın keyfiyetine bırakılmış ve konunun ciddiyetinde olmayan vatandaşlarımızın kontrollerini yaptırmadan "kaçak" gezmesine sebebiyet vermiştir. Bu uygulama ile 2005`ten önceki denetimsiz günlere geri dönülmüş, önceki dönemlerde gerçekleştirdiğimiz düzenli, sistemli, disiplinli denetimle oluşan güvenli ortamdan uzaklaşılmaktadır. Halkımızın can ve mal güvenliği tehlikeye girmektedir. Yaşanılan kazalar bu denetimsizliği kanıtlamaktadır. Bir aracın ‘`hafif kusur`` olarak geçmesi bir insanın hayatına mal olması ne kadar doğrudur? Yaşadığımız olayın bir daha yaşanmamasını temenni ediyoruz. Tüm vatandaşlarımızı zorunluluk yüzünden değil, kendilerinin ve çevrelerinin can ve mal güvenliği için lpg`li araçlarını muayene ettirmeye çağrıda bulunuyoruz. Tüm halkımıza LPG`li araç konusunda uyarmayı kendimize görev ediniyoruz. LPG dönüşüm sistemleri doğru malzeme ve doğru montaj ile kullanıldığında güvenli bir yakıttır. Can ve Mal Güvenliğiniz için Halkımıza önerilerimiz şunlardır: 1- LPG montajı ya da tadilatı yapılan yerlerde mutlaka MMO yetkili mühendis bulundurulmalıdır. Dönüşüm firmalarının TSE Hizmet Yeri Yeterlilik Belgesi olması gerekmektedir. Merdiven altı tabir edilen yetkisiz yerlerde işlem yaptırılmamalıdır. 2- LPG dönüşümü yapılan araçların en kısa sürede kontrol ve onay işlemlerini yapılmalı, raporu olmayan araçlarla muayene süresine kadar "kaçak" gezmesi engellenmelidir. Bu konuda Trafik Müdürlükleri sorumluluklarını artırmalıdır. 3- LPG`li araçlarınızı hususi ise 2 yılda bir defa, ticari ise yılda bir defa muayeneye götürmeden önce Makine Mühendisleri Odası`na LPG Sızdırmazlık kontrolünü yaptırınız. 4- Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından yapılan periyodik trafik kontrollerinde, LPG`li olduğu ruhsatına işlenmemiş araçların trafikten men edilmesi gerekmektedir. 5- LPG`li araçların periyodik bakımları her 10.000 kilometrede bir yaptırılmalıdır. Elektrik tesisatı kontrol (özellikle kaçak akım) edilerek, bağlantılarda oksitlenme olup olmadığına bakılmalı. • Buharlaştırıcıda (Regülatörde) biriken kostik ve yabancı maddeler temizlenmeli • LPG elektro valfindeki filtre temizlenmeli. • Elektro valflerin ve buharlaştırıcı regülatörün tamir takımları değiştirilmeli. • Ana hortum ve bağlantı bileşenlerinin durumu kontrol edilmeli. • Basınç düşürücüsünün birinci ve ikinci kademe basıncı kontrol edilmeli. • Diyafram üzerindeki basıncı karşılayan delikte kirin birikip birikmediği kontrol edilmelidir. 6-LPG`li araçlarının sadece LPG kısmını değil benzin kısmının da bakımının yapılması gerekmektedir. Uzun süre benzin kullanılmaması nedeniyle benzin hortumları, karbüratör contaları, karbüratör şamandıra topu ve benzin otomatikleri kuru çalışmadan dolayı deforme olabilir. Bunlar kontrol ettirilmeli arızalı olanlar değiştirilmelidir. Bazı araçların patlama nedeninin benzin bakımının yapılmamasından kaynaklanmaktadır. 7-LPG tankı üzerinde bulunan multivalf, tankın % 80 doldurulmasını sağlayacak şekilde ayar edilmiştir. LPG dolumu sırasında daha fazla yakıt almak amacıyla LPG tankının ileri geri sallanması, multivalf ayarının bozulmasına neden olacaktır. Bu durumda ise LPG tankına fazla yakıt alınacaktır. Bu ise son derece tehlikeli bir durumdur. 8-LPG tankı kullanım ömrü imalat tarihinden itibaren 10 (on) yıldır. İmal tarihi itibarı ile ekonomik ömrü tamamlanmış tankları dolan vatandaşların tanklarını yetkili bir firmada değiştirmeleri kendi can ve mal güvenliği açısından büyük önem arz etmektedir. Son olarak kazalar kader değildir, gerekli bilinç oluşturarak, denetimlerimize devam ederek halkımızın temiz ve ucuz yakıt olan LPG sistemini güvenle kullanmalarını sağlayacağımızı kamuoyuna bildiririz. Saygılarımızla, Aziz AVUKATOĞLU TMMOB Makina Mühendisleri Odası Edirne Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı |