03.09.2014 tarihinde Avcılar`da Glikoz taşıyan tanker yarı-römorkun hareketi sırasında gövdesinin arkaya devrilmesi sonucu üstgeçide takılması nedeniyle gerçekleşen kazada 1 kişi yaşamını yitirmiş, biri ağır olmak üzere çok sayıda vatandaşımız yaralanmıştı. Kazanın üzerinden 20 gün geçmeden 22.09.2014 (bugün) Kartal TEM bağlantı yolunda damperi açılan hafriyat kamyonu, önce karayolu tabelalarına, sonra üst geçide son olarak da yol kenarındaki bir gecekonduya çarparak durabildi. Damperli kamyon veya yarı-römorklarda olan yük boşaltmak için gövdenin arkaya doğru devrilmesi sisteminin hareketi sırasında kamyon şoförünü ve çevredekileri uyaran sesli ve ışıklı uyarı sistemi olması gerekmektedir. Ayrıca kamyonun seyir halindeyken damperin açılmasını önleyecek tedbirlerin olmaması ve periyodik denetimlerle denetlenmemesi sonucu ülkemizde her sene sıkça bu tür kazalar olmaktadır. Bu kazaların önlenebilmesi için bu tür damperli araçlara hareket sırasında kasanın arkaya (veya yana) devrilmesini önleyecek düzenekler takılması ve periyodik olarak, yılda bir yapılan araç muayenesi dışında denetlenmesi şartı getirilmelidir. Mevzuatlarda detayları olmasa dahi üretici firmalar azami güvenlik şartlarına uygun olarak üretim yapmalı, ülkemizde araçların ve yolcuların güvenliğinden sorumlu olan bakanlıklar ve kamu kurumları denetim görevlerini yerine getirmelidir. Ayrıca ülkemizde araç imalatıyla ilgili üst kurum olan Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve TSE özel düzenlemelerle azami güvenlik tedbirlerini üretici firmaların almasını istemeli ve denetlemesini sağlamalıdır. Şu an ülkemizde Ulaştırma Bakanlığı uhdesinde olarak araçların yol güvenliğine ilişkin olarak yapılan Araç Muayenesinin kapsamında "Yangın Algılama Düzeneği" ve "Damper Açılma Güvenlik Düzeneği" gibi karmaşık düzeneklerin detaylı denetimi yer almamaktadır. Bu tür karmaşık düzeneklerin, gelişmiş AB ülkelerinde olduğu gibi ulusal olarak düzenlenen, ayrı bir Teknik Güvenlik Denetiminden geçirilmeleri gerekmektedir. Ülkemizin kabul ettiği yeni AB mevzuatları sonucu trafiğe çıkan araçların teknolojik gelişmişliği karşısında, özellikle ticari araçların teknik denetiminin yetersizliği bu tür kazaların artması ile iyice ortaya çıkmaktadır. Kısa vadede özellikle damperin açılması sırasında kamyon şoförünü ve çevredekileri uyaran sesli ve ışıklı uyarı sisteminin çalışıp çalışmadığının denetimi yapılmak zorundadır. Ayrıca vakit kaybetmeden Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı seyir halindeyken damperin açılmasını engelleyecek emniyet düzeneklerinin üretim aşamasında olması için yönetmelik çıkartmalıdır. TMMOB Makina Mühendisleri Odası daha gelişmiş bir Ticari Araç Teknik Güvenlik Denetimi için her türlü görevi üstlenmeye hazırdır. İlgili kurumlara, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı`na çağrımızı yineliyoruz, yasal düzenlemeler ve kamusal denetimlerle bu kazalar önlenebilir. Görevlerini yapmayan, birbirinden haberi olmayan, meslek odalarının raporlarını, bilim insanlarının söylediklerini kulak arkası eden bir siyasi anlayışla yönetilen kurumlar olduğu sürece insanlarımız hayatlarını kaybetmeye ve bu tür kazalar yaşanmaya devam edecektir. Kamuoyunun dikkatine sunarız. N. CENK CİHANGİR TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBE YÖNETİM KURULU SEKRETERİ |