ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

20 Nisan 2024 Cumartesi    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 10 NUMARA YAĞIN SAKINCALARI

    Yayına Giriş Tarihi: 16.11.2012  Güncellenme Zamanı: 16.11.2012 15:28:05  Yayınlayan Birim: BURSA ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 16.11.2012 15:28:01

YILLIK KAYIP 1 MİLYAR DOLAR!

10 NUMARA YAĞ YANGINA NEDEN OLUYOR

10 numara yağda 250- 300 bin ton civarında olan toplam kullanımın sadece 30 tonunun kayıt altında! Yıllık vergi kaybı ise 1 milyar liraya yaklaşıyor.

Normal yakıtlar sistemin soğutulmasına yardımcı olurken, 10 numara yağ ise motoru aşırı ısınmasına, böylece kabloların ve yalıtım malzemelerinin tutuşmasına ve yangına neden oluyor.

 TMMOB Makina Mühendisleri Odası Bursa Şubesi Başkanı İbrahim Mart, 10 numara yağın dizel araçlarda yakıt olarak kullanılmasının yanlışlığına dikkat çekti. Söz konusu yağ kullanımının ekonomiyi ve çevreyi olumsuz etkilediği araç motor ömrünü kısalttığına ve sürücünün can güvenliğini tehlikeye attığı uyarısında bulunan Başkan Mart "Ne yazık ki  yüksek benzin ve dizel akaryakıt fiyatlarıyla dünya şampiyonuyuz. İnsanlar bu nedenle araçlarında 10 numara yağ kullanmaya yöneliyorlar, ancak bu da çok yanlış bir çözüm" dedi.

EKONOMİK KAYIP BÜYÜK!


Yıllık madeni yağ tüketiminin 250, 200 bin ton civarında olmasına karşın bunun sadece 30 bin tonunun kayıt altına alındığının altını çizen Başkan Mart, ÖTV ve KDV dahil 1 litre motorinde vergilerin 1,99 lira iken, 10 numara yağda ise bu miktarın sadece 53 kuruş olduğunu, toplam dolaylı vergi kaybının yıllık 1 milyar liraya ulaştığını belirtti.

Atık yağların denetimsiz yakılması nedeniyle ortaya çıkan kükürt ve tehlikeli ağır metallerin çevreyi kirlettiğine dikkat çeken Başkan Mart,  bu durumun insan sağlığı açısından da ciddi riskler oluşturduğunu bildirdi.

YANGINA NEDEN OLUYOR

Dizel motorlarda kullanılan yakıtın aynı zamanda yakıt sisteminin de soğutulmasına yardımcı olduğunu belirten Başkan Mart, "Transfer pompasından mazot pompasına gönderilen yakıtın yüzde 30` u yanar, yüzde 70` i geri dönüş sistemi ile yakıt deposuna döner. Böylece, motor soğutulur ve yakıt belli ısıda tutularak kaliteli yanma sağlanmış olur dedi. 10 numara yağ kullanıldığında bu döngünün gerçekleşmediğini belirten Başkan Mart motorun aşırı ısınması sonucu kabloların ve yalıtım malzemelerinin tutuşması sonucu yangın çıkacağı uyarısında bulundu.

DENETİM ŞART

Çözüme yönelik önerilerini sıralayan Başkan Mart öncelikle akaryakıt fiyatları üzerindeki anormal vergi yükünün hafifletilmesi gerektiğini söyledi.  10 numara yağların 18, 20 kilogramlık tenekeler halinde ve her yerde satıldığını ifade eden Başkan Mart satış yapan işletmelerin işyeri ruhsatı denetimlerinin yapılması gerektiğini bildirdi.  10 Numaralı yağ tenekelerinden numuneler alarak, akredite laboratuarlarda analiz yapılmasını öneren Başkan Mart,  TS 12330 Yağlama yağları ve TS ISO 11158 Yağlama yağları standartlarına uygun olup olmadığının denetlenmesi gerektiğine dikat çekti. 10 numara yağ kullanımının çevreye olumsuz etkilerinin en aza indirilmesi için egzoz gazı ölçümlerinde duman ölçümüne ek olarak tehlikeli gaz ölçümünün de yapılmasını önerdi.

Bursa Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

16.11.2012 tarihinden itibaren 2245 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI BURSA ŞUBESİ
BAOB YERLEŞKESİ ODUNLUK MAH. AKADEMİ CAD. NO:8 A1 BLOK KAT:2-3 16130 NİLÜFER - BURSA
TEL: (+90) 224 4536200   FAKS: (+90) 224 4536212
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri