ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

28 Mart 2024 Perşembe    

EİM-MEDAK MİEM PBK
ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HAFTASI İLE İLGİLİ BASIN AÇIKLAMASI

    Yayına Giriş Tarihi: 04.05.2012  Güncellenme Zamanı: 04.05.2012 15:55:01  Yayınlayan Birim: MERSİN ŞUBE  
 

BASINA ve KAMUOYUNA

"İş Güvenliği Mühendisi veya Teknik elemanı" ve "İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları" Sanayinin Bütününde Uygulanmalı, Gerekli Yasal Düzenlemeler Bir An Önce Gerçekleştirilmelidir.İş sağlığı ve güvenliği politikalarının, kapsamlı bir biçimde gözden geçirilmesi gerekmektedir.

Türkiye`deki İş Sağlığı ve Güvenliği politikalarıyla ilgili sorunlar; 4857 sayılı İş Kanununun, çalışma yaşamı mevzuatının bütün çalışma alanlarını kapsamaması, mühendislik ve hekimlik uygulamalarına ilişkin yasal eksikler, işveren kesiminin konuya gereken özeni göstermemesi, iş güvencesinin azalması, çalışma koşullarının ağır olması, özelleştirme, sendikasızlaştırma ve taşeronlaştırmanın yaygınlaşması, kadın ve çocuk emeği sömürüsü ile sosyal güvenceden yoksun kayıt dışı istihdamın büyüklüğünden kaynaklanmaktadır.


4857 sayılı İş Kanunu ve Sağlık ve Güvenlik Hizmetleri Yönetmeliği uyarınca, İş Yeri Sağlık ve Güvenlik Birimi oluşturma zorunluluğu, en az 50 işçiyi devamlı çalıştıran işyerlerine getirilmiştir. Fakat bu önlem toplam işyerlerinin ancak % 1,6`sını kapsamaktadır. İş Güvenliği Mühendisi veya Teknik elemanı görevlendirme yükümlülüğü de yalnız sanayiden sayılan işler için getirilmiştir. Yönetmelik sadece "sanayi" işlerini kapsamakta, ticaret, tarım ve Orman sektörlerinin tamamı, hizmet sektörünün bir bölümü ve KOBİ`lerin büyük bir bölümü kapsam dışı tutulmaktadır.


İşletme Belgesi Alınması Hakkında Yönetmelik`te ise 50`den az işçi çalıştırılan işyerlerinin İşletme Belgesi alması zorunluluğu kaldırılarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının işyerlerine yönelik denetimi yok edilmektedir. İlgili mevzuat kapsamında ise 50`nin üzerinde işçi çalıştıran ana işverenlerin işyerlerini küçük parçalara ayırarak yükümlülüklerinden kaçmalarına yönelik düzenleme yapılmıştır.


Bu nedenlerden ötürü her yıl 80 bin civarında iş kazası gerçekleşmekte, işyerlerinin her yıl ancak yüzde 5`e yakını denetlenebilmekte, iş kazalarının yüzde 61`i 1–50 işçi çalıştıran işletmelerde yaşanmakta ve kayıtlara giremeyen meslek hastalıklarının üzerine gidilememektedir.


Meslek hastalıkları tanısının konulması ve tedavinin düzenlenmesi ve rehabilitasyonunun sağlanması Türkiye`de çok sorunlu bir alandır. Meslek hastalıkları tanı konulması sürecinin yeniden ele alınması zorunludur. Zira dünyada iş kazaları oranı % 44, meslek hastalıkları oranı % 56 iken, Türkiye`de iş kazaları oranının % 99,3, meslek hastalıklarının % 0,7 (binde 7) oranında olması açık bir çelişki oluşturmaktadır.


Ayrıca yapılan son düzenlemelerle işyeri hekimi, mühendis, teknik eleman, hemşire ve diğer sağlık personeline verilecek eğitim hizmetlerinin dışarıdan satın alınması yoluyla bu hizmetler danışmanlık hüviyetine büründürülmekte, iş sağlığı ve güvenliği alanının piyasalaşmasının önü açılmaktadır.


Bu gerçeklerden hareketle, 4857 sayılı İş Yasası ve iş mevzuatı, ekseni insan olan çağdaş bir yapıya kavuşturulmalı; iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasa, tüzük ve yönetmelikler uluslararası sözleşme, standart ve normlar dikkate alarak yenilenmeli; "İş Sağlığı ve Güvenliği Kanun Tasarısı Taslağı" Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB), Türk Tabipleri Birliği, Türkiye Barolar Birliği, sendikalar ve üniversitelerin görüşleri alınarak yeniden düzenlenmelidir.

Çözüm Önerileri

 

  •  İşverenlerin çıkarları doğrultusunda esnek/kuralsız çalışmayı, işçileri başka işverenlere kiralamayı, taşeronlaştırmayı yasal kılan; kıdem tazminatları, fazla mesai ücretleri ve sendikal hak ve yetkileri budayan 4857 sayılı İş Kanunu yerine bütün tarafların katılımı ile demokratik; iş güvencesi ve iş güvenliğinin birbirini tamamladığı, tüm çalışanlar için insana yakışır norm ve standartta yeni bir İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hazırlanmalı, mevzuat uluslararası normlar dikkate alarak yenilenmelidir.
  • 50`den az işçi çalıştıran işyerlerinde "İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimleri`nin" kurulması yasalarla güvence altına alınmalı; İSG bütün sektör, işyeri ve çalışanları kapsamalıdır.
  • İş Güvenliği Mühendisliği veya Teknik elemanı kavramı, yeni bir yönetmelikle yeniden tanımlanmalı, 50`den fazla işçi çalıştıran sanayi işletmelerinde "tam zamanlı" İş Güvenliği Mühendisi veya Teknik elemanı çalıştırılması zorunlu hale getirilmelidir. İş Güvenliği Mühendisleri ücret yönünden işverene bağlı olmamalı, ücret çizelgeleri Bakanlık ve TMMOB`ye bağlı ilgili meslek odalarıyla birlikte belirlenmelidir. İş güvenliği mühendisi, işyeri hekimi, işyeri sağlık memuru ve hemşirelerin mesleki bağımsızlıkları sağlanmalıdır.
  • Orta öğretimden başlanarak eğitim ve öğretim müfredatı, İSG`yi de içerecek şekilde yeniden düzenlenmeli, bütün okullarda İSG eğitimi yapılmalı, üniversitelerin ilgili fakültelerinde İSG kürsüleri kurulmalıdır.
  • Meslek hastalıklarına ilişkin çalışmalar geliştirilmeli, meslek hastalıkları hastaneleri işlevine uygun olarak yapılandırılarak yaygınlaştırılmalıdır. Silikozis örneğinden ders çıkarılmalı, meslek hastalıklarıyla ilgili kamusal bir eylem planı uygulanmalıdır.  (04.05.2012)


Makina Mühendisleri Odası Mersin Şubesi

Yönetim Kurulu Adına Başkan  

Alper TURNA

Mersin Şube Kaynaklı Basın Açıklamaları »

04.05.2012 tarihinden itibaren 2177 defa okunmuştur.

 

ŞUBE İÇERİĞİ

ÇEVRE ANALİZLERİ YETERLİLİK BELGESİ
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
SIKÇA SORULAN SORULAR
 

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI MERSİN ŞUBE
LİMONLUK MH. 2417 SK. NO:5 YENİŞEHİR - MERSİN
TEL: (+90) 324 3273800 Dahili: 01   FAKS: (+90) 324 3269553
e-POSTA:

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri