ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

28 Mart 2024 Perşembe    

EİM-MEDAK MİEM PBK

 2006 YILI DEĞERLENDİRMESİ...

    Yayına Giriş Tarihi: 04.01.2007  Güncellenme Zamanı: 07.10.2008 17:47:18  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Emin Koramaz'ın Hürriyet Gazetesi Ankara Eki için Yaptığı Değerlendirmeler yazının devamındadır.

1. Odanız 2006 yılını nasıl değerlendiriyor?
Ülkemiz ve meslek alanlarımız açısından 2006 yılı, 24 Ocak 1980'den beri izlenen ekonomik politikaların yoğunlaştığı bir gerileme yılı olmuştur. Ekonomide serbestleşme, küreselleşme, Gümrük Birliği ve AB süreçleriyle birlikte yatırımlarda ve istihdamda düşme yaşanmış, ithalat ile ihracat arasındaki dengesizlik artmış, sanayimiz fason üretime daha fazla bağlanmış, işsizlik ve yoksulluk artmış, sosyal devlete önemli darbeler indirilmiş, sağlıktan enerjiye dek yapılan özelleştirmelerle topluma yönelik kamu hizmetlerinde önemli gerilemeler yaşanmıştır. Öyle ki ülkemizin geleceği ipotek altına verilmekte, Türkiye üretim ve geleceğini planlama yeteneğini kaybetmektedir.

2. 2006 yılında Odanıza bağlı çalışanların yaşadığı en büyük mesleki problemler neler oldu?
En özet haliyle meslek alanlarımızın daraltılmaya çalışılmasıdır diyebilirim. Odamızın ve TMMOB'nin en büyük mesleki problemi bu olmuştur. IMF ve Dünya Bankası'nın dayattığı yatırımsızlık ve özelleştirmeler ile Dünya Ticaret Örgütü ve Avrupa Birliği kanallarından dayatılan teknik ve mesleki mevzuat uyarınca mühendislik, mimarlık meslek alanlarının düzenlenmesine dönük uyumlaştırma çabaları, ülkemiz sanayisi ve mühendislik disiplinlerine büyük darbeler vurmaktadır.
2006'da, daha çok alt hizmetler diyebileceğimiz alanları ilgilendiren Mesleki Yeterlilik Yasasına özel yasa ve yönetmelikleri bulunan mühendislik disiplinlerinin de katılmaya çalışılmasından, bizlerin uğraşları sonucunda ve son anda vazgeçilmesi bunun bir göstergesidir.
Şu an TBMM'nin gündeminde bulunan "Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı" ise çok daha vahimdir. Bu değişiklik gerçekleşirse halen yürürlükte bulunan "4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkındaki Kanun" ile "3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkındaki Kanun" ve 6235 sayılı "TMMOB Kanunu"nun arasındaki uyum bozulacak ve ülkemiz mühendis ve mimarlarının aleyhine düzenlemeler egemen olacaktır. Bu tasarı yasalaştığında, "ülkemize denetimsiz yabancı girişi", ülkemiz mühendislik ve mimarlık hizmetini kamu çıkarından uzak bir noktaya getirecektir. Ülkemiz insanının aleyhine haksız rekabetin önü açılacaktır. Yabancı "kilit ve idari" personelin, mühendislik, mimarlık ve şehir plancılığı alanındaki tüm kurallardan muaf tutulması, yabancı meslek mensuplarının akademik ve mesleki yeterliliğinin aranmaması; ülkemiz mühendis, mimar ve şehir plancılarının mesleklerinin icrasını engelleyecek ve meslek bürolarının kapanmasını gündeme getirecektir. Bunun için "ülkemizde mülteci konumuna düşürülmek isteniyoruz" dedik.

Bir diğer mesleki problemimiz ise birçok problemin iç içe olduğu bir zincire işaret etmektedir. Meslektaşlarımızın istihdamı beklenen düzeyde gerçekleşmemekte, işsizliğe, düşük ücretlere, mesleki tatminsizliğe, gelecek belirsizliğine, meslek alanı dışında çalışmaya ve beyin göçüne yol açmaktadır. Meslek alanlarımızdaki işsizlik ya da başka bir işte çalışanlar, üye sayımızın % 25'ine ulaşmış, mühendisler de gizli işsizler ordusuna dahil olmuştur.

3. Yaşanan mesleki sorunlardan hangilerine çözüm bulunabildi?
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından benzinli araçların LPG'li araçlara dönüştürülmesinde Odamıza son denetimi yapma yetkisi verilmesiyle standart dışı dönüşümlerin durması ve dönüşüm piyasasının disipline edilmesiyle insanlarımızın can ve mal güvenliğine önemli bir katkı sağladık. LPG'li araçların tamamının denetimlerinin 2007'de tamamlanmasıyla "canlı bombalar" olarak da anılan araçları ekonomik ve güvenli araçlara tamamen dönüştürmüş olacağız.

4. 2007 yılında çözümlenmesini istediğiniz sorunlardan başlıcaları nelerdir? 2007 yılından beklentilerinizi kısaca aktarabilir misiniz?
Mesleki bağlamda, asansörlerin denetimlerinde yalnızca 9 ildeki 14 belediye ile protokol imzalamış bulunmamız konuya idari duyarsızlığın ne kadar yaygın olduğunu göstermektedir. Asansör İşletme ve Bakım Yönetmeliği kapsamında Odamızın Onaylanmış Kuruluş olarak tanınması, asansörlerin imalatından kullanımına dek bir güvenlik zinciri oluşturacak ve yine toplumun can ve mal güvenliği yönünde önemli bir adım atılmış olacaktır.

Asıl beklentimiz ise insan ve toplum yaşamının odağında bulunan mühendisliğe, insana, insan yaşamına hak ettiği değerin verilmesidir. Bu ise yatırıma, üretime, sanayileşmeye yönelim ve bölüşüm politikalarındaki adalet ile gerçek bir demokratikleşme ile rant ekonomisinden kopmak ile AR-GE'ye, bilim ve teknolojiye gereken bütçelerin ayrılması ile mümkündür.

5. 2007 yılına ilişkin gerek meslektaşlarınıza gerek Ankaralılar'a iletmek istediğiniz dilekleriniz nelerdir?
Yeraltı ve yerüstü kaynaklarını bağımsızlık, planlama, sanayileşme, kalkınma temelinde değerlendirecek bir Türkiye, emin olalım ki, toplumsal moral ve gönenci yüksek, başka bir Türkiye olacaktır. Bu noktada gıdadan inşaata ve sanayiye dek toplum yaşamının hemen her alanıyla doğrudan bağları bulunan mühendislik disiplinlerinin birinci dereceden önemsenmesi mücadelesine devam edeceğiz. Başkent Ankara da ancak böylece gerçek bir kent, gerçek bir başkent olacaktır. Ankaralılar'ın rant politikalarını olumlamaktan, kent içindeki yaşam alanlarının sınırlanmasına seyirci kalmaktan çıkması gerekiyor. Yaşadığımız kente ve ülkemize sahip çıkmamız gerekiyor.

Ankaralılar'ın yeni yıllarını ve bayramlarını içtenlikle kutluyorum.

Tüm Basın Açıklamaları »

04.01.2007 tarihinden itibaren 2185 defa okunmuştur.

 

ODAMIZ

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri