ANA SAYFA İLETİŞİM BİLGİLERİ BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI E-POSTA GİRİŞİ ÜYE GİRİŞİ TMMOB
eski.mmo.org.tr ENGLISH
AKM ML MK EKM

20 Nisan 2024 Cumartesi    

EİM-MEDAK MİEM PBK

 CİNAYET GİBİ KAZA! BAŞIMIZ SAĞOLSUN! (23 TEMMUZ 2004)

    Yayına Giriş Tarihi: 23.07.2004  Güncellenme Zamanı: 09.10.2008 10:08:40  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

UYARIMIZI DİKKATE ALMADILAR!

İstanbul-Ankara seferini yapan hızlandırılmış trenin, Sakarya‘nın Pamukova İlçesi‘nde raydan çıkarak devrilmesi ve kazada resmi açıklamalara göre 36 kişinin ölmesi. 81 kişinin de yaralanması üzerine olayla doğrudan ilgili Elektrik, İnşaat ve Makina Mühendisleri Odaları ve KESK‘e bağlı Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası ile ortak bir açıklama yaptı.

Oda Başkanımız Emin Koramaz özetle şunlara değindi;

Yaşanılan facia, bilimsel çalışmalara teknik elemanların uyarılarına kulak tıkayan ve siyasal rantı insan yaşamından can ve mal güvenliğinden önde tutan yaklaşımların kaçınılmaz bir sonucudur. Kaza öncesinde Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD‘ye iletilen teknik raporlarda demiryolu hattının alt ve üst yapısının hızlandırılmış trene uygun olmadığı kaza riskinin çok yüksek olduğu net bir şekilde belirtilmesine rağmen bu uyarılar dikkate alınmamıştır.

Oda Başkanımız Emin Koramaz konuşmasına şöyle devam etti;

150 yıl önce yapılan İstanbul-Ankara demiryolu hattının fiziki ve geometrik yapısının ray, travers, bağlantı elemanları ve balast tabakası gibi üst yapı elemanları ile taşıt özelliklerinin yüksek hız uygulamalarına uygun olmadığı bu raporlarda açıkça ifade edilmektedir. Mevcut alt ve üst yapıda raporlarda belirtilen gerekli iyileştirmeler yapılmadan işletmeye geçilerek siyasi rant uğruna kazaya neden olunmuştur.

Diğer yandan demiryollarının yeniden yapılandırılması adı altında TCDD'de 1995 yılından beri kamu girişimciliğini yok eden politikalarla personel azaltılmasına gidilmiş, nitelikli personel kurumdan uzaklaştırılmıştır. Yine bu yaklaşım çerçevesinde TCDD'ye yönelik yatırımlar azaltılmış bakım atölyelerinin büyük bir kısmı kapatılmış, TCDD'ye eğitimli iş gücü yetiştiren demiryolu meslek okulları lağvedilmiştir.

Sonuç olarak, bu facianın sorumluluğu bilimsel ve teknik uyarıları dikkate almayan yeniden yapılandırma adı altında yürüttüğü politikalarla TCDD'nin içini boşaltan Bakanlık ve TCDD yöneticileridir" dedi..

TMMOB'ye bağlı İnşaat ve Makina Mühendisleri Odası uzmanlarından oluşan bir heyetin şu an kaza bölgesinde teknik incelemelerde bulunduğu bilgisini veren Emin Koramaz, inceleme çalışmaları sonuçlanınca kazanın teknik nedenleri konusunda TMMOB bünyesinde bir basın açıklaması düzenlenerek inceleme raporunun kamuoyuyla paylaşılacağını belirtti.

Bakanlıkça oluşturulan teknik heyetlerde TMMOB'ye bağlı meslek odalarından ve bilim adamlarından oluşan teknik uzmanların yer almamasını eleştiren Koramaz, tarafsız bir araştırmanın önünde engel oluşturulduğunu, enkazların yeterli teknik incelemeye izin verilmeden ortadan kaldırıldığını belirterek, bu uygulamaların bilim dışı zihniyetin yaşanan faciadan ders çıkarmadığının en somut göstergesi olduğunu söyledi.

Elektrik, İnşaat ve Makina Mühendisleri Odaları ve KESK‘e bağlı Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası‘nın yaptığı açıklama şöyle;


BASINA VE KAMUOYUNA
23 Temmuz 2004/Ankara

Bilime, teknolojiye meydan okuyarak "Ben yaparım" efelenmesinin sonu ne yazık ki facia ile sonuçlanmıştır. Ülkemizin bir gerçeği bir kez daha acı bir şekilde ortaya çıktı. İnsan yaşamını siyasi gelecekleri için hiçe sayan anlayış ne yazık ki AKP İktidarında da devam etmektedir.

22 Temmuz 2004 Perşembe günü Haydarpaşa-Ankara seferini yapmakta olan Yakup Kadri Ekspresi isimli hızlandırılmış tren, saat 19.40 civarında Mekece‘de raydan çıkarak devrilmiştir. Bu cinayet gibi kazada resmi rakamlara göre 36 kişi hayatını kaybetmiş, yaklaşık 80 yurttaşımız da yaralanmıştır.

Bu kaza, Hızlı Trenin ilk gündeme geldiğinden bu yana gerek sendikamız gerek meslek odaları ve gerekse de bilim insanlarının uyarılarına kulağını tıkayan TCDD Yönetimi ve Hükümetin suçudur. İstanbul Belediyesi‘ndeki ve İETT‘deki alışkanlıklarıyla, belediye otobüs işletmeciliği ile demiryolu işletmeciliğini karıştırmışlar, yol emniyeti, trafik emniyeti, çeken-çekilen araç emniyetinin karayolu geçişleri ile beraberce değerlendirilmesi gerekirken "hızını artıralım, hızlı tren olsun" mantığı ile adeta kazaya davetiye çıkartmışlardır.

KAZANIN NEDENİ HIZLANDIRILMIŞ TRENİN BİZZAT KENDİSİDİR !

Bu hatta demiryolu alt yapısı , yolun geometrik ve fiziki standartları,çeken çekilen araçların yıpranmışlığı, hızın arttırılmasına kesinlikle uygun değildir. Göstermelik yol bakım onarım çalışmaları ile hız arttırılamaz. Üstelikte yapılan bakım onarım TCDD‘nin tüm ekipmanı ile yapılmıştır. Yani diğer bölgelerdeki tüm araç ve personel buraya çekilmiştir. Çalışma bittikten sonra bu araçlar ve personel görev yerlerine geri dönmüşlerdir. Üstelik te bakım ve onarım mevsim koşulları dikkate alınmadan yapılmıştır. Dolayısı ile mevsim gereği oluşan yağmur ve kar, yolu eski durumuna getirmiştir. Çeken ve çekilen araçlar teknolojik olarak uygun olmasına rağmen uygulanan personel politikası ile teknik personel eksikliği nedeniyle yeterli bakım ve onarımları yapılamamaktadır. Özellikle raylardaki ve tekerleklerdeki incelmeler giderilememekte ve servise verilmektedir. Defalarca uyarmamıza rağmen uyarılar dikkate alınmamıştır. Dahası tüm bu eksiklerin bilinmesine rağmen ısrarla hız arttırımına gidilmiştir.

Bütün bu emniyet unsurları sağlanmadan ve bu unsurlar arasında gerekli eşgüdüm sağlanmadan hız artırımının kaza demek olduğunu defalarca sendikalar, odalar olarak dile getirdik. Bu uyarılarımızı yok sayan TCDD Yönetimi, kazanın akabinde bir TV kanalına açıklama yaparken, kazanın nedenini belirtmek yerine ısrarla kazanın hız nedeniyle olmadığını birkaç kez tekrarlamıştır. Oysa daha birkaç gün önce TCDD Yönetiminin bilim insanları ile yaptığı toplantıda, bilim insanları gerekli uyarıları bir kez daha yapmış ve hatta yolun bu haliyle güvenliği tehdit ettiğini, yakın bir zamanda trenin yoldan çıkmasının sürpriz olmayacağını ve hızlandırılmış trenin hemen seferden kaldırılması gerektiğini belirtmişlerdir. Zamansız yol çalışması nedeniyle yolun platform üstünde dalgalandığı ve büyük bir tehlike arzettiği TCDD‘nin ilgili birimlerinin bile uyardığı bir durum iken, inat uğruna treni işletmeye devam eden TCDD Yönetimi kazanın nedenini saptırmaya uğraşmaktadır. Kazanın tek nedeni yolun bakımını yapmadan, eski çeken-çekilen araçları kullanarak palyatif çözümlerle hızlı tren işleteceği sanan TCDD Yönetiminin basiretsizliği ve beceriksizliğidir.

SORUMLULAR GEREKENİ YAPMALI!
Bu facianın sorumluluğu "Beni demiryolu ile anacaklar" diyen Başbakan, daha dün "Yapılan uyarıları dikkate aldık ve gerekenleri yaptık" diyen Ulaştırma Bakanı ve bilimden uzak uygulamaları ısrarla uygulayan ve oluşan kazaları "Kadere ve kazaya karşı gelinmez" diyerek iş yapan TCDD Genel Müdürü ve yönetiminin üzerindedir. Sendikamızın, Meslek Odalarının, Bilim İnsanlarının uyarılarını dikkate almayan TCDD‘nin bu yönetiminin, sürekli AB‘ye vurgu yapan Hükümet üyelerinin bu kaza herhangi bir AB ülkesinde olsa o ülke yöneticileri ne yapar ise onu yapmalarını bekliyoruz.

DEĞERLİ BASIN MENSUPLARI
Bu kazada hayatını kaybeden yurttaşlarımızın yakınlarına başsağlığı diliyor, yaralı yurttaşlarımızın ise tez zamanda sağlıklarına kavuşmasını diliyoruz.

Saygılarımızla,



BİRLEŞİK TAŞIMACILIK ÇALIŞANLARI SENDİKASI
TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

Tüm Basın Açıklamaları »

23.07.2004 tarihinden itibaren 3758 defa okunmuştur.

 

ODAMIZ

SAYFA ÜSTÜ
ÖNCEKİ SAYFA

COPYRIGHT © 2024 TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
MEŞRUTİYET CADDESİ No:19 KAT:6-7-8 KIZILAY / ANKARA
TEL: 0850 495 0 666   FAKS:(+90) 312 417 86 21
E-POSTA:

Key İnternet Hizmetleri