28/08/2007 tarihli 26627 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan okul servis araçları hizmet yönetmeliğinin 4 üncü maddesi 1 inci fıkrasının (f) bendinde belirtilen servis aracı olarak kullanılacak taşıtların yaşları 12 yaşından büyük olmamalıdır. İbaresi Ulaştırma Bakanlığı tarafından 17 EYLÜL 2009 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan "Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtların yaşları yirmi yaşından büyük olmamalıdır". Şeklinde yapmış olduğu değişiklik nedeni ile sizlere ve kamuoyuna Makina Mühendisleri Odası Samsun Şube Başkanlığı olarak meslek disiplinimiz alanına giren bu konuda açıklama yapma ihtiyacı duymuştur. Her ailenin en önemli bireylerinde biri olan çocuklarımızın eğitimlerine en güvenli ve en rahat bir şekilde gidip gelmelerini sağlamak görevlerimiz arasındadır. Bu görevi yerine getirirken; okul servis araçlarının trafiğe çıkabilmesi için güvenlik, trafik ve çevre ile ilgili 50 dolaylarında küresel teknik mevzuata uyumu ve bunu belgelendirmesi gerekmektedir. Okul servis araçları hizmet yönetmeliğinin en önemli maddelerinden biri olan Araçların İmal, Tadil ve Montajı hakkında Yönetmelik ve ek 7 madde 1.50 "Okul servis araçlarında aracın kararlılık, devrilme ve dayanımı gibi özellikleri ile ilgili 2001/85/AT yönetmeliğinde belirtilen hususları sağlamalıdır" denilmektedir. Yönetmeliğin uygulamam esasları içeren 2009/3 sayılı TSE tamiminde 13.02.2009 tarihinden sonra M - 2 - M - 3 kategorisi olarak üretilen ve sonradan okul taşıtına tadil edilen araçlarda koltuk ve emniyet kemeri ile ilgili bir tadilat var ise bu aksamlar "E" onaylı olmalı ve yönetmelikte belirtilen testlere tabi tutulmalıdır. Tamamı gerekli olan ve uygulaması insan hayatına verilen önemi gösteren bu testlerden yeni araçlar dahi geçemezken 20 yaşındaki tadilat görmüş bu araçların muaf tutularak servis aracı olarak kullanılmaları uygun değildir. Yeni araçlarda güvenlik en üst düzeydedir ve araçlar ABS, ASR, EBD özellikleriyle donatılmıştır. Fren mesafeleri ve viraj emniyet değerleri yüksek araçlardır. Yeni araçların egzoz emisyon değerleri CO değeri hacimce %0,5 iken yaşlı araçlarda %4,5 - 6 yı bulmaktadır. ( Çevre ve Orman Bakanlığı Egzoz Emisyon Ölçüm Tebliği ) Araçlarda en önemli hususlardan biride aracın ömrünün belirlendiği Amortisman hesabıdır. Araçlarında belirli bir ömrü vardır. Zaman geçtikçe işletmede olan araçların değerleri azalmaktadır. Bu değer kaybının ana nedenlerinin başında zaman bağlı yıpranma ile aracın çalışma performansının düşmesidir. Bakım onarım masraflarının yükseltilmesi, teknolojideki gelişmelerin gerisinde kalması, sık sık arızalanarak servislerini aksatması, tamir sürelerinin uzun olması, zamana ve çalışma şartlarına bağlı olarak ana şase ve taşıyıcı ekipmanlarda meydana gelen malzeme yorulmaları dolayısıyla oluşan çatlaklar, aşınmalar, kopmalar ve deformasyonlar her an aracın çalışmasını etkilemektedir. Araçların her yıl için amortisman hesaplanır ve aracın değer kaybı oranı belirlenir. 20 yıllık bir süre uzun süredir ve bu süreyi tamamlamış araçlar ekonomik ömrünü tamamlamış sayılmaktadır. Bununla ilgili olarak Maliye Bakanlığının 12 Ağustos 2003 tarihinde konuya ilişkin 20 yaş ve üzerindeki taşıt araçlarının hurdaya çıkarılması için ÖTV vergilerinde indirimler yapacağını bildirerek 20 yaş ve üzerindeki araçların hurdaya ayrılmalarını teşvik etmiştir. Bu araçlar teknik muayeneden geçmiş olsalar bile okul servisi olarak kullanılmaları yukarıda belirttiğimiz teknik nedenlerden dolayı sakıncalıdır. Ulaştırma Bakanlığı değiştirdiği yönetmeliğin bu maddesini tekniğe uygun bir süreye çekerek yönetmeliği tekrar düzenlemesi gerektiği kanaatindeyiz. Saygılarımızla. Makina Mühendisleri Odası Samsun Şube Başkanlığı |